Ja, för 30 år sedan var den sammanlagda bilflottan 3,680 bilar som körde åt 3 olika trafikförmedlingar såg till att dessa rullade.
ASG AB ägdes av Statens järnvägar och dess dotterbolag GDG biltrafik AB och hade 2,700 bilar knuten till sig. Bilspedition ägdes av de åkeriföretag som utförde transporter åt dem. 2,400 bilar hade de. Fraktarna Godstransport AB ett helägt dotterbolag till Frigoscandia ett företag i AGA koncernen och hade 580 bilar.
Att SJ ägde ASG AB och så själv startade
SLAB som gick så dåligt var ju konstigt. Varför inte använda ASGI.750 åkare var anslutna till de de 3 fraktbolagen men de hade ju fler bilar än så. Vad gjorde dessa? Var det grus och timmerbilar som inte räknades som långtrad. AGA som gjorde fyrar är svår att förknippa med åkerirörelse. Men det var ju så förr. Numera renodlar ägarna företagen och gör sig av med det som inte hör till verksamheten.
Vad man vet idag är att ASG, Bilspedition och Fraktarna numera är i tysk ägo och betydligt reducerade det är vad jag tror.
Detta är mina 5 öresåsikt.
Lars-Gunnar
