Hittade lite smått och gått i en bok som jag hoppas skall vara till belåtenhet och igenkännande kanske?
Ett åkeri med start 1917 i Njurunda, Sundsvall
Herman Westberg var en driftig man som startade sitt vid nämnda tid med och från 1924 öppnades linjetrafik med lastbil ”Westbergs Expresstrafik” på sträckorna Sundsvall-Nyhamn och Njurundabommen. 1936 hade rörelsen tre lastbilar, en Fordson 1933 med lastförmåga 2,700 kg, en REO 1936 med lastförmåga 3,650 kg samt ytterligare en REO med lastförmåga 2,800 kg. En Chevrolet samt två Chryslar ingick i taxirörelsen. Alfred Henry Östlund anställdes som chaufför 1931. Transportavtal ingicks med Stockholms superfosfat på körning av karbid till gasverket i Sundsvall samt styckegodskörningar för SJ från Svartviks station så länge den var kvar och senare från centralstationen i Sundsvall.
I den bok jag har ser man Elis Källmans, Mjösund, Njurunda Dodge lastbil med fattigmansboggie. Som synes har ett antal amerikanska lastbilar rullat i vårt land.

Uploaded with ImageShack.us
Henry Östlund övertog taxirörelsen 1959. Månne det vara Östlund som sedermera blev så bekant med sina Volvo lastbilar med släp som körde flis från Tunadals såg målad i grönt med gul text eller var det en annan Östlund? Detta företag är nu ett minne blott tror jag. Det såldes och konkursade.
Här en bild från 1943 då Westberg hade 6 Volvo rundnosar och en Chevrolet verkar det som samt 3 taxibilar.

Bonusbild med bussfoton av Arvid Bolins Scania-Vabis 1936 med bagagelåda samt en imponerande Tidaholmsbuss från 1930 som ägdes av Boströms Bussar. Vad månne det ha blivit av Tidaholmaren om inte ödet varit så dåligt. Kanske Tidaholm och Scania varit de två största och Volvo inte som nu spelar på världscenen. Eller Tidaholm och Volvo med Scania-Vabis begraven och glömd? Man måste ju tillstå att Tidaholm om de fått vara kvar hade mycket fina, starka och säkert med bra kvalite.

Det var det!
Lars-Gunnar