Sida 1 av 1

En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 23 sep 2008, 19:30
av Stellan
Jag hittade den här diabilden i mitt lilla arkiv, och tänkte att det skulle vara trevligt att dela med sig...och kanske få reda på vad det är för modell. Vad det är för årsmodell och storlek har jag ingen aning om, men den verkar vara rätt så kraftig i alla fall.

026_b.JPG
026_b.JPG (175.02 KiB) Visad 41035 gånger


/Stellan

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 23 sep 2008, 19:55
av Cliff Ellingsworth
Stellan skrev:Jag hittade den här diabilden i mitt lilla arkiv, och tänkte att det skulle vara trevligt att dela med sig...och kanske få reda på vad det är för modell. Vad det är för årsmodell och storlek har jag ingen aning om, men den verkar vara rätt så kraftig i alla fall.

026_b.JPG


/Stellan


Hej Stellan

Kul med en gul Ford! Det är en Ford 350 i D serien, troligtsvis tidigt 80-tal eller slutet på 70-talet,. Den ligger nog på en 6- 7 ton i vikt med en 6 cyl diesel (kan även vara en 4 cyl) :D

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 23 sep 2008, 20:01
av Anders Roger Larsson

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 23 sep 2008, 20:26
av Stellan
Det är nog en rätt så stor Ford om man ser till att det verkar vara en trailerdragare, och då är det ju allra minst en sexa i den. Själv började jag min chaufförskarriär med en D 0707 hos Skogaholms Bröd i Kortedala (Göteborg för utsocknes) :mrgreen:...en liten fyrcylindrag sak med vacumhydrauliska bromsar och "pumphandbroms" på instrumentbrädan.

/Stellan

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 24 sep 2008, 07:15
av Anders Ason
Cliff Ellingsworth skrev:
Stellan skrev:Jag hittade den här diabilden i mitt lilla arkiv, och tänkte att det skulle vara trevligt att dela med sig...och kanske få reda på vad det är för modell. Vad det är för årsmodell och storlek har jag ingen aning om, men den verkar vara rätt så kraftig i alla fall.

026_b.JPG


/Stellan


Hej Stellan

Kul med en gul Ford! Det är en Ford 350 i D serien, troligtsvis tidigt 80-tal eller slutet på 70-talet,. Den ligger nog på en 6- 7 ton i vikt med en 6 cyl diesel (kan även vara en 4 cyl) :D


    Vore intressant med en liten beskrivning av Fordlastbilarnas släktträd (CustmCab), engelska Ford, tyska Ford o amerikanska Ford? Har det exempelvis tillverkats större Ford lastbilar även i Tyskland? Transit är ju ett exempel på mindre nyttofordon.

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 24 sep 2008, 15:09
av Kjell T
De största Ford (FK)som tillverkats i Tyskland torde vara den med 2-takts V6:a. Det var en mycket lätt bil jämfört med andra med samma effekt. Det fanns några i användning i mina hemtrakter. Det var ett ljud som inte liknade något annat när de kom körande. Föregångarna hade sidventil V8 som inte hade så mycket gemensamt med amerikanska flathead V8:orna.

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 24 sep 2008, 19:09
av Anders Ason
Kjell T skrev:De största Ford (FK)som tillverkats i Tyskland torde vara den med 2-takts V6:a. Det var en mycket lätt bil jämfört med andra med samma effekt. Det fanns några i användning i mina hemtrakter. Det var ett ljud som inte liknade något annat när de kom körande. Föregångarna hade sidventil V8 som inte hade så mycket gemensamt med amerikanska flathead V8:orna.


    Tack, men var tillverkades Transcontinentalen?

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 24 sep 2008, 19:12
av Stellan
Anders Ason skrev:Tack, men var tillverkades Transcontinentalen?


It´s british craftmanship you know :mrgreen:

/Stellan

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 30 sep 2008, 23:13
av Lulebjörnen
http://ccmv.fotopic.net/c855983.html finns en del Ford-bilder...Thames...ThamesTrader...Trader...D-series...Transcontinental...

Om Transcontinental vill man veta allt - det lär man sig på http://www.fordtranscontinental.nl

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 02 okt 2008, 19:15
av Cliff Ellingsworth
Lulebjörnen skrev:http://ccmv.fotopic.net/c855983.html finns en del Ford-bilder...Thames...ThamesTrader...Trader...D-series...Transcontinental...

Om Transcontinental vill man veta allt - det lär man sig på http://www.fordtranscontinental.nl


Tack för länken,det finns ju massor med godis! jag blev helt lyrisk :wink:

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 02 okt 2008, 19:44
av Anders Ason
Lulebjörnen skrev:http://ccmv.fotopic.net/c855983.html finns en del Ford-bilder...Thames...ThamesTrader...Trader...D-series...Transcontinental...

Om Transcontinental vill man veta allt - det lär man sig på http://www.fordtranscontinental.nl


    Finns en Transcontinental boggiebil i mina trakter med bergflak. Kan vara årsmodell 85-86 omkring - alltså ingen verteranare ännu.

    Transcontinentalen kom väl aldrig riktigt in på den svenska marknaden-
    varför? Priset, kvalitén, konservatism, dålig marknadsföring eller vad?

    Vill minnas att jag sett några fjärrbilar men det är allt. Någon typ anläggningsbil som den jag känner till har jag inte sett tidigare.

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 02 okt 2008, 20:16
av Stellan
En tidigare Ford-länk: viewtopic.php?f=13&t=498&hilit=transcontinental

Brodern till den åkaren jag körde för på -70 talet hade en Transcontinental ett tag på prov, och det som inte fungerade riktigt bra var det elektriska. Den hade tolv-volts engelskt elssystem förutom till startmotorn som hade tjugofyra volt. Sedan kanske det inte var så populärt att köra osynkat på en så modern bil som forden ändå var vid den tiden. Jag har ett svagt minne av att den bara gick att få som tvåaxlig eller med tandemdrift, ville man ha en "riktig" boggie fick man bygga på det i efterhand på en tvåaxlig.

/Stellan

Re: En Fordbild att öppna upp med

InläggPostat: 03 okt 2008, 08:24
av Per Thomson
8) "Riktig" boggie är en boggie med tandemdrift. Den andra "snålmodellen" som uppfanns i Sverige hängde med ofattbart länge men det var väl bara ett utslag av konservatism inom åkarbranschen eller brist på en bättre teknisk lösning om man nu inte behövde drift på båda axlarna men ändå boggie. Att låta löpaxelns avfjädring ske mot drivaxelns fjäderpaket via en stum balansaxel verkar för mig inte vara någon optimal konstruktion.