En Fordbild att öppna upp med

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Stellan » 23 sep 2008, 19:30

Jag hittade den här diabilden i mitt lilla arkiv, och tänkte att det skulle vara trevligt att dela med sig...och kanske få reda på vad det är för modell. Vad det är för årsmodell och storlek har jag ingen aning om, men den verkar vara rätt så kraftig i alla fall.

026_b.JPG
026_b.JPG (175.02 KiB) Visad 35831 gånger


/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Cliff Ellingsworth » 23 sep 2008, 19:55

Stellan skrev:Jag hittade den här diabilden i mitt lilla arkiv, och tänkte att det skulle vara trevligt att dela med sig...och kanske få reda på vad det är för modell. Vad det är för årsmodell och storlek har jag ingen aning om, men den verkar vara rätt så kraftig i alla fall.

026_b.JPG


/Stellan


Hej Stellan

Kul med en gul Ford! Det är en Ford 350 i D serien, troligtsvis tidigt 80-tal eller slutet på 70-talet,. Den ligger nog på en 6- 7 ton i vikt med en 6 cyl diesel (kan även vara en 4 cyl) :D
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Anders Roger Larsson » 23 sep 2008, 20:01

Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Stellan » 23 sep 2008, 20:26

Det är nog en rätt så stor Ford om man ser till att det verkar vara en trailerdragare, och då är det ju allra minst en sexa i den. Själv började jag min chaufförskarriär med en D 0707 hos Skogaholms Bröd i Kortedala (Göteborg för utsocknes) :mrgreen:...en liten fyrcylindrag sak med vacumhydrauliska bromsar och "pumphandbroms" på instrumentbrädan.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Anders Ason » 24 sep 2008, 07:15

Cliff Ellingsworth skrev:
Stellan skrev:Jag hittade den här diabilden i mitt lilla arkiv, och tänkte att det skulle vara trevligt att dela med sig...och kanske få reda på vad det är för modell. Vad det är för årsmodell och storlek har jag ingen aning om, men den verkar vara rätt så kraftig i alla fall.

026_b.JPG


/Stellan


Hej Stellan

Kul med en gul Ford! Det är en Ford 350 i D serien, troligtsvis tidigt 80-tal eller slutet på 70-talet,. Den ligger nog på en 6- 7 ton i vikt med en 6 cyl diesel (kan även vara en 4 cyl) :D


    Vore intressant med en liten beskrivning av Fordlastbilarnas släktträd (CustmCab), engelska Ford, tyska Ford o amerikanska Ford? Har det exempelvis tillverkats större Ford lastbilar även i Tyskland? Transit är ju ett exempel på mindre nyttofordon.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Kjell T » 24 sep 2008, 15:09

De största Ford (FK)som tillverkats i Tyskland torde vara den med 2-takts V6:a. Det var en mycket lätt bil jämfört med andra med samma effekt. Det fanns några i användning i mina hemtrakter. Det var ett ljud som inte liknade något annat när de kom körande. Föregångarna hade sidventil V8 som inte hade så mycket gemensamt med amerikanska flathead V8:orna.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Anders Ason » 24 sep 2008, 19:09

Kjell T skrev:De största Ford (FK)som tillverkats i Tyskland torde vara den med 2-takts V6:a. Det var en mycket lätt bil jämfört med andra med samma effekt. Det fanns några i användning i mina hemtrakter. Det var ett ljud som inte liknade något annat när de kom körande. Föregångarna hade sidventil V8 som inte hade så mycket gemensamt med amerikanska flathead V8:orna.


    Tack, men var tillverkades Transcontinentalen?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Stellan » 24 sep 2008, 19:12

Anders Ason skrev:Tack, men var tillverkades Transcontinentalen?


It´s british craftmanship you know :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Lulebjörnen » 30 sep 2008, 23:13

http://ccmv.fotopic.net/c855983.html finns en del Ford-bilder...Thames...ThamesTrader...Trader...D-series...Transcontinental...

Om Transcontinental vill man veta allt - det lär man sig på http://www.fordtranscontinental.nl
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Cliff Ellingsworth » 02 okt 2008, 19:15

Lulebjörnen skrev:http://ccmv.fotopic.net/c855983.html finns en del Ford-bilder...Thames...ThamesTrader...Trader...D-series...Transcontinental...

Om Transcontinental vill man veta allt - det lär man sig på http://www.fordtranscontinental.nl


Tack för länken,det finns ju massor med godis! jag blev helt lyrisk :wink:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Anders Ason » 02 okt 2008, 19:44

Lulebjörnen skrev:http://ccmv.fotopic.net/c855983.html finns en del Ford-bilder...Thames...ThamesTrader...Trader...D-series...Transcontinental...

Om Transcontinental vill man veta allt - det lär man sig på http://www.fordtranscontinental.nl


    Finns en Transcontinental boggiebil i mina trakter med bergflak. Kan vara årsmodell 85-86 omkring - alltså ingen verteranare ännu.

    Transcontinentalen kom väl aldrig riktigt in på den svenska marknaden-
    varför? Priset, kvalitén, konservatism, dålig marknadsföring eller vad?

    Vill minnas att jag sett några fjärrbilar men det är allt. Någon typ anläggningsbil som den jag känner till har jag inte sett tidigare.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Stellan » 02 okt 2008, 20:16

En tidigare Ford-länk: viewtopic.php?f=13&t=498&hilit=transcontinental

Brodern till den åkaren jag körde för på -70 talet hade en Transcontinental ett tag på prov, och det som inte fungerade riktigt bra var det elektriska. Den hade tolv-volts engelskt elssystem förutom till startmotorn som hade tjugofyra volt. Sedan kanske det inte var så populärt att köra osynkat på en så modern bil som forden ändå var vid den tiden. Jag har ett svagt minne av att den bara gick att få som tvåaxlig eller med tandemdrift, ville man ha en "riktig" boggie fick man bygga på det i efterhand på en tvåaxlig.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: En Fordbild att öppna upp med

Inläggav Per Thomson » 03 okt 2008, 08:24

8) "Riktig" boggie är en boggie med tandemdrift. Den andra "snålmodellen" som uppfanns i Sverige hängde med ofattbart länge men det var väl bara ett utslag av konservatism inom åkarbranschen eller brist på en bättre teknisk lösning om man nu inte behövde drift på båda axlarna men ändå boggie. Att låta löpaxelns avfjädring ske mot drivaxelns fjäderpaket via en stum balansaxel verkar för mig inte vara någon optimal konstruktion.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Ford historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron