Ford TT

Man kan kanske tycka att en Ford TT inte är en "riktig" lastbil, tillika klent byggd, och därmed inte hör hemma i detta forum.
Men faktum är att Fords lastvagn model TT på sin tid ( främst under 1920-talet) var den mest populära lastbilen i Sverige, och det är många åkare och chaufförer som startade sin karriär med just en Ford TT.
Om man gör undersökningar tillbaks i tiden hur ett åkeri startade så upptäcker man att det ofta ingick en eller flera Ford TT i vagnparken, och det fanns då inga andra större fordon heller.
Kanske åkeriet t.o.m. startade med häst och vagn, men ingen av "komponenterna" i ett sådant ekipage var registrerat så det är näst intill omöjligt att kolla upp såvida det inte finns dokumenterat på bildbevis.
Innan min far i 25-årsåldern övertog sitt åkeri runt 1939 (ett åkeri som hade haft en eller två tidigare ägare) så hade det ingått åtminstone en Ford TT (årsmodell 1923 - skrotad 1930) i åkeriverksamheten. Sedan blev bilarna större och större efterhand som verksamheten också växte.
Ford TT ägdes av tusentals åkare, firmor, lantbrukare, etc., och antalet sålda Ford TT var vid tiden överlägset alla andra lastbilsmärken i landet.
Uppskattningsvis mellan 15000 och 20000 Ford TT lastbilar såldes i Sverige under perioden 1908-1927.
Personbilsmodellen Ford T såldes i 30-35000 exemplar. Siffrorna kan avvika lite upp eller ned då många personbils-T-Fordar under sin livstid byggdes om till lätta lastbilar (antingen som uteslutande lastbil eller som kombibil, personbil och/eller lätt lastbil).
I Sverige lär det finnas cirka 700 exemplar bevarade av Fords Model T/TT.
Totalt producerades det över 15 miljoner fordon av denna modell.
(Motorn lär ha byggts ända fram till 1941 http://www.mtfca.com/encyclo/sernos.htm )
I allehanda beskrivningar om lastbilen anges lastvikten till 1000 kg på den 20 hästkrafter starka (eller svaga - om man så vill) lastbilen.
Men åtskilliga ägare lyckades ändå få sina bilar registreringsbesiktigade med lastvikter uppemot 1500-1700 kg, antagligen efter diverse förstärkningar av chassit.
Den "värsta" Ford TT:n som jag noterat är en lastbil som hade en lastförmåga på hela 2000 kg och en totalvikt på 3510 kg.
Den lastbilen var dessutom försedd med massiva gummiringar runt om (kanske för att klara den högre lastvikten).
Bilen ägdes först av en bryggare i Ekeby och därefter av en lantbrukare i Laröd.
Sedan fanns det naturligtvis en och annan Ford TT som hade en tillkopplad påhängsvagn, men dessa var ovanliga.
Motorerna var enkelt konstruerade och väldigt tillförlitliga.
Men haverier skedde naturligtvis då och då.
Man har läst historier var man ersatt en havererad kolv/cylinder med en vedklabbe och sedan fått igång motorn igen och fortfarande använt den i flera år.
Handen på hjärtat, är det inte många av forummedlemmarna som genom äldre generationer har haft en relation med en Ford TT. Det var nog så det började för många av oss.
// Kjell N
Men faktum är att Fords lastvagn model TT på sin tid ( främst under 1920-talet) var den mest populära lastbilen i Sverige, och det är många åkare och chaufförer som startade sin karriär med just en Ford TT.
Om man gör undersökningar tillbaks i tiden hur ett åkeri startade så upptäcker man att det ofta ingick en eller flera Ford TT i vagnparken, och det fanns då inga andra större fordon heller.
Kanske åkeriet t.o.m. startade med häst och vagn, men ingen av "komponenterna" i ett sådant ekipage var registrerat så det är näst intill omöjligt att kolla upp såvida det inte finns dokumenterat på bildbevis.
Innan min far i 25-årsåldern övertog sitt åkeri runt 1939 (ett åkeri som hade haft en eller två tidigare ägare) så hade det ingått åtminstone en Ford TT (årsmodell 1923 - skrotad 1930) i åkeriverksamheten. Sedan blev bilarna större och större efterhand som verksamheten också växte.
Ford TT ägdes av tusentals åkare, firmor, lantbrukare, etc., och antalet sålda Ford TT var vid tiden överlägset alla andra lastbilsmärken i landet.
Uppskattningsvis mellan 15000 och 20000 Ford TT lastbilar såldes i Sverige under perioden 1908-1927.
Personbilsmodellen Ford T såldes i 30-35000 exemplar. Siffrorna kan avvika lite upp eller ned då många personbils-T-Fordar under sin livstid byggdes om till lätta lastbilar (antingen som uteslutande lastbil eller som kombibil, personbil och/eller lätt lastbil).
I Sverige lär det finnas cirka 700 exemplar bevarade av Fords Model T/TT.
Totalt producerades det över 15 miljoner fordon av denna modell.
(Motorn lär ha byggts ända fram till 1941 http://www.mtfca.com/encyclo/sernos.htm )
I allehanda beskrivningar om lastbilen anges lastvikten till 1000 kg på den 20 hästkrafter starka (eller svaga - om man så vill) lastbilen.
Men åtskilliga ägare lyckades ändå få sina bilar registreringsbesiktigade med lastvikter uppemot 1500-1700 kg, antagligen efter diverse förstärkningar av chassit.
Den "värsta" Ford TT:n som jag noterat är en lastbil som hade en lastförmåga på hela 2000 kg och en totalvikt på 3510 kg.
Den lastbilen var dessutom försedd med massiva gummiringar runt om (kanske för att klara den högre lastvikten).
Bilen ägdes först av en bryggare i Ekeby och därefter av en lantbrukare i Laröd.
Sedan fanns det naturligtvis en och annan Ford TT som hade en tillkopplad påhängsvagn, men dessa var ovanliga.
Motorerna var enkelt konstruerade och väldigt tillförlitliga.
Men haverier skedde naturligtvis då och då.
Man har läst historier var man ersatt en havererad kolv/cylinder med en vedklabbe och sedan fått igång motorn igen och fortfarande använt den i flera år.
Handen på hjärtat, är det inte många av forummedlemmarna som genom äldre generationer har haft en relation med en Ford TT. Det var nog så det började för många av oss.
// Kjell N