Före 2:a världskriget var amerikanska lastbilar bland de absolut vanligaste på de svenska vägarna, men uppstickaren Volvo tog allt större marknadsandelar.
Bland de amerikanska tillverkarna var Chevrolet och Ford de klart dominerande märkena med International på tredje plats, men det fanns ytterligare ett 20-tal amerikanska tillverkare representerade. Åtminstone GM, Ford, International och Chrysler-koncernen hade lokal sammansättning i Sverige.
Av naturliga skäl sjönk nybilsförsäljningen av fordon drastiskt under krigsåren.
Efter kriget såg försäljningsstatistiken ungefär likadan ut som åren före kriget, men om man fokuserar på åren runt 1949-1953 då Fords modeller F1 till F8 producerades, så har jag läst i en gammal artikel i tidskriften ”Lastbilen” att man införde importrestriktioner för import av lastbilar till Sverige, som berörde åren 1948-1952 (om jag inte minns helt fel).
Detta innebar att försäljningen av de utländska lastbilsmärkena i princip avstannade och kom att gynna de svenska tillverkarna. Eftersom bensin vid den här tiden var det klart dominerande drivmedlet gynnades framförallt Volvo eftersom de dels hade det bredaste sortimentet och dels till stor del var inriktade på bensinmotorer. Scania-Vabis hade efter krigsslutet i stort sett gått över till dieselmotorer än om enstaka chassier (speciellt brandbilschassier) levererades med just en bensinmotor ända in i början av 1950-talet.
Beträffande Ford så fanns det vid den här tiden chassier producerade i både USA, Storbritannien (oftast benämnda Thames) och Tyskland (oftast benämnda Köln eller Rhein), men kanske även i Frankrike, men jag är osäker om chassikomponenter från alla dessa länder sattes samman i Sverige eller om vissa chassier importerades som kompletta enheter.
För att komplicera bilden lite ytterligare så hade alla svenskbyggda Ford inte något chassinummer, utan det var motornumret som gällde, exempelvis 799T-1564976.
Åtminstone före 2:a världskriget var det flera biltillverkare, inkluderat t.ex. Scania-Vabis, Mercedes-Benz, som inte åsatte chassit något chassinummer utan bara identifierade fordonet via dess motornummer.
När Sverige 1942 genomförde en fordonsregistreringsreform så fick dessa tidigare ”chassinummerlösa” fordon även motornumret som dess chassinummer. Detta kunde ibland bli komplicerat om motorn var bytt. Ford verkar vara det sista av de större bilmärkena som satte unika chassinummer på sina fordon, och detta skedde egentligen inte förrän tidpunkten då modellerna F1 till F8 introducerades.
Vissa Ford-chassier från 1947 benämnda t.ex. 7D8T eller Hercules, utrustade med brännoljemotorer hade separata chassinummer och motornummer redan då. Biltypen var inte speciellt vanlig, och man kan se att i nästan alla bilarna har man efter en tid bytt ut brännoljemotorn till en bensinmotor. Då kan man ju börja spekulera i vad skälet till detta kunde vara? Sannolikt tekniska problem med dieselmotorn.
Så, Kjell, eftersom det knappast såldes någon Ford modell F1 till F8 här i Sverige, så är mitt material av naturliga skäl väldigt klent. Men dessa chassinummer kan jag ändå ge dig (inkl. två fordon från Nya Zeeland), och observera att de inkluderar lätta lastbilar och i senare tid direktimporterade fordon.
1949 - Ch # 97HC199479 - Ford F1 Pick-up - Lätt LB
1949 - Ch # 98MTH11012 - Ford F6
1949 - Ch # 98RC174419 - Ford F1 Pick-Up - Lätt LB
1949 - Ch # 98RW154140 - Ford F6 COE
1950 - Ch # 321517 - Ford F1 Pick-Up - Lätt LB
1950 - Ch # 98RY455883 - Ford F1 Pick-Up - Lätt LB
1951 - Ch # F2R1SP-22880 - Ford F2 Pick-Up - Lätt LB
1951 - Ch # IG8580F - Ford F6 18T29E Thornton Drive
1952 - Ch # 18430 - Ford F1 R2HD - Lätt LB
1952 - Ch # F1R2AT-16014 - Ford F1 Pick-Up - Lätt LB
1952 - Ch # F1R2CH-20843 - Ford F1 Pick-Up - Lätt LB
1952 - Ch # F3-RABX-13913 - Ford F3-122 - Lätt LB
1952 - Ch # F6R1STX-10032 - Ford F6-158
1952 - Ch # F6R2STX-10028 - Ford F6-176 A
1953 - Ch # ABX-13377 - Ford F1 R2 - Lätt LB
1953 - Ch # ABX-13703 - Ford F3 122 - Lätt LB
1953 - Ch # ABX-13706 - Ford F3 R2 - Lätt LB
1953 - Ch # F3R2ABX-13885 - Ford F3 Pick-Up - Lätt LB
1953 - Ch # F6-R2STX-10007 - Ford F6 R23TX
Så det är inte speciellt många, men det kanske kan ge dig en viss vägledning. Om du hade frågat på Ford av 1946 eller 1947 års modell så skulle jag kunna gett dig flera hundra chassi-/motornummer.
Efter de nämnda importrestriktionerna åren 1948-1952 repade sig inte försäljningen av amerikanska lastbilar i Sverige.
I synnerhet Ford och Chevrolet uppvisade bara skuggan av sina forna försäljningsnivåer, men International var ett undantag och de hade en rimligt stor försäljning ända till slutet av 1960-talet.
Jag ger dig också en bild från Nya Zeeland på en ovanlig F6 COE samt en mindre F1 Pick-Up som finns ett par kilometer från min bostad.

- IMG_6107 - Ford F6 COE - 1949 - 630-243 - Ch # 98RW154140.JPG (197.93 KiB) Visad 30735 gånger

- IMG_3022 - PZJ795 - Ford F1 Pick-Up - 1950 - Ch # 321517 - Lätt LB.JPG (200.66 KiB) Visad 30735 gånger
// Kjell N