Ford Transcontinental

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Ford Transcontinental

Inläggav LarsJo » 01 dec 2010, 22:30

Tycker att Ford Transcontinental förtjänar en egen tråd här på forumet. Jag har just införskaffat en 4227 4x2 från 1978. En flak och kapellbil med bara 36 000 mil på mätaren, MEN den hade stått på samma fläck utomhus i nitton(!) år utomhus.... Skriv och berätta om vilka minnen ni har av denna mycket speciella Ford-modell!
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Stellan » 01 dec 2010, 22:51

Högst intressant att något exemplar överlevt, de flesta har väl rostat bort eller exporterats. Annars så var de väl lite udda fåglar här i Sverige, Ford satsade väl mer på sin mindre lastbilar här. Men lärde man sig bara att köra osynkat så var de inte alls dumma att köra. Maskinellt och drivlinan var det inga större problem med, däremot så var det väl lite si och så med det elektriska...12-volt förutom till starten har jag för mig.

Ett första bidrag här skulle väl kunna vara det här bladet:
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Reid Hulting » 02 dec 2010, 00:45

I samband med att vi flyttade hit till Gotland så avslutades en del verksamheter i Stockholm, och då behövdes det transport-kapacitet. För det ändamålet införskaffades bl.a. en Ford Transcontinental, en 3-axl. flakbil med en 3-axl. flakvagn 12,5m. Alltså ett 24-meters ekipage. Efter utfört uppdrag blev vagnen storbalsvagn på ett lantbruk. Transcontentalen gick ett sorgligare öde till mötes efter att jag sålt den, och kapades bakom hytten för att bli traktorvagn. Hytten såg jag flera år senare ståendes bakom en ladugård. Motorn däremot, Cummins 14-liters raka sexa, fick ett nytt liv att visa vad den gick för, då den byggdes in i en tractor-pulling traktor. Och för inte så länge sedan hörde jag ett rykte att den skulle åter-uppväckas, så vi får väl se.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ford Transcontinental

Inläggav LarsJo » 04 dec 2010, 11:50

Tack Stellan och Reid för era inlägg! Den bil jag köpt ligger inte riktigt på tur för att renoveras, ett par bilar ligger före i min planering...så det lär nog ta några år innan jag sätter i gång med Transcontinentalen. Under tiden försöker jag hindra rostens framfart genom att ha den inomhus.
Finns det fler Transcontis i Sverige som är under renovering, eller kanske rent av i drift? Jag tror att cirka 600 av de totalt drygt 8 000 tillverkade såldes som nya i Sverige. Ganska många var dragbilar i Göteborgstrakten, va? Kring Gävle, där jag bor, såldes ett tio-femontal under åren 1976-78, sedan dog det ut. Jag minns när Ford-karavanen kom till stan. Farsan och jag provkörde en Transcontinental, och jag var djupt imponerad som elva-tolvåring. Den var ju säkert tre decimeter högre än en LB111:a...
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Böll » 04 dec 2010, 16:06

De gick 2 dragbilar med låda bakom hytten i GBG,Kenta och en annan,de fixar Bosse snart fram bilder på...annars finns de bilder på Vespens hemsida.. :D
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Anders Ason » 04 dec 2010, 18:12

Här är en av dom, årsm. 1980 (kanske en av de senaste som gjordes eller regades?), ombyggd från flakbil (långtradare) till bergdumper. En del rost i hytten men luckan som saknas på bilden finns. Knepigt bromsystem på den bilen, sk kilbromsar.

En imponerande bil som som får andra att se små ut bredvid.
Om nu en sådan bil skulle göras körbar igen, går det att få tag i delar?

fordtr.jpg
fordtr.jpg (123.59 KiB) Visad 40491 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Anders Roger Larsson » 04 dec 2010, 18:12

Även här finns en sådan Ford - läs mer här: http://tow.se/oldcar/s510431.htm:

Bild
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Reid Hulting » 04 dec 2010, 18:33

Vad det gäller att få tag i delar så kan man väl få söka på många håll då Transcontinentalen inte är så mycket Ford, utan det ligger väl närmast tillhands att kalla den en HPD :? (hop-plockade delar). Motor: Cummins, växellåda: Fuller roadranger, hytt: Renault (om jag inte minns fel), och så vidare. Bilen på Anders bild har f.ö. likadan färgsättning som den jag hade ett kort tag, kanske samma ursprungs åkeri? Ford märket i fronten är borta, så man skulle kunna tro att den gått på mellanöstern där det på vissa håll, p.g.a. politiska skäl, :roll: inte var populärt att komma med en Ford.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Stellan » 04 dec 2010, 18:56

Hytten hade Ford, Berliet och Renault tillsammans...men forden hade lite annorlunda "underrede" till hytten så att den kom högre upp. Fordmärket togs bort på mellanösternbilarna, men bokstäverna hade de kvar...fast lite omkastade, det gick tydligen en hel del DORF:ar nerigenom de länderna :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Stellan » 03 jan 2011, 23:43

Ett litet inlägg om extrautrustning till Transcontinentalen...jodå det fanns tillbehör även till den :P

Broschyren är tryckt 1977, och det var väl året den kom till Sverige? Tillverkningsstarten för den här modellen var våren 1975, men den kom väl inte hit direkt har jag för mig. Att de hade ett modifieringscenter i Holland är ganska naturligt i och med att den sattes samman där.
Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Fredrik Klint » 16 jan 2011, 11:05

LRH736 finns kvar, iaf i registret. Årsmodell -84, en bastant tandembil med beteckningen 5235...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Stellan » 16 jan 2011, 16:53

Efter vad jag har förstått så står "HT" för flakbil och "HA" för dragbil. Siffrorna står för 52 tons tågvikt och 350 hästar. Jag undrar om LRH736 en flakbil eller bergdumper, men de flesta fjärrbilar hade väl boggielyft antar jag

En sak som jag inte lyckats ta reda på är vem som byggde på löpaxeln på de 6x2 som gick i Sverige. Tandembilarna levererades från fabrik, men de med boggielyft byggdes på i de länder som ville ha det. Kan det ha varit Norsesund, eller gjorde de enbart karosserijobb?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transcontinental

Inläggav herrstina- » 16 jan 2011, 17:25

Dom allra flesta boggiebilarna hade tandemdrift, även dragbilar. Jag kan bara minnas en bil med singeldrift och boggielyft, boggielyften var svenska grejor det tyder ju på att det monterades här.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ford Transcontinental

Inläggav carlevert » 06 feb 2011, 14:04

I den här broschyren finns det en liten bild med texten " 6x2 med lyftbar tredje axel" på sidan om specialutrustning.
Men det är svårt att se om det verkligen är det.

Bild

Bild
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Ford Transcontinental

Inläggav Håqankråkan » 17 mar 2011, 00:55

Hej på er!
Vill gärna lägga en blänkare om en gammal Transcontinetal som Gamle gubben Gunnar Mellberg (Metab) Mellbergs transport AB hade som dragbil under hela 80 talet.
Bilen finns troligen kvar fortfarande och jag vet inte vad den har för beteckning men det var ett riktigt monster till dragare.
Enligt vad jag fått höra så skall den finnas kvar nere i Gislaved eller i trakterna runt där.
Riktig hemsk sak att köra med den osynkade lådan och timmerfjädring men ett riktigt monster att dra tunga vikter.
Man märkte inte att det hängde 28 ton bakom den bara vaggade iväg och verkade vara belåten med lite motstånd.
Eventuellt kan det finnas en reservdelsbil till den oxå.
Fordarna har en lustig betydelse trots allt då det var en Ford cargo som var den första lastbil jag körde och det är inget jag saknar idag.
Skulle det vara så att någon vill söka Transen och behöver hjälp så kan jag ev hjälpa till med lite efterforskningar till folk som kan veta något mera om det.
Skicka ett mail isf till haqan@intersweden.net
Håqankråkan
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 mar 2011, 02:39

Nästa

Återgå till Ford historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst