Sida 1 av 1

Ford Cargo del 2

InläggPostat: 06 sep 2010, 20:27
av Stellan
...och här kommer resten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan

Re: Ford Cargo del 2

InläggPostat: 06 sep 2010, 20:36
av Lasse Hsand
Trodde väl aldrig att det fanns boggie bilar av den modellen. Dessutom med ettså pass stöddigt flak!!

Re: Ford Cargo del 2

InläggPostat: 06 sep 2010, 21:00
av Böll
Polaren körde frukt med en med Cummins v-8,den lät mkt trevligt.....tyvärr rosta den bort,ja har en rostig gratis på min gårdsplan..... :D

Re: Ford Cargo del 2

InläggPostat: 06 sep 2010, 21:06
av Anders
Det var första gången jag sett en sådan som boggiebil!
Undrar hur en sån höll i grusgropen? :mrgreen:

Stort tack Stellan! :D

Anders

Re: Ford Cargo del 2

InläggPostat: 15 nov 2011, 21:00
av Swempa
Jag har kört Ford Cargo, som flera andra har jag kört åt APK/Skogaholms Bröd. Enligt en person på bageriet i Örebro så var Skogaholms med i utvecklingen av hytten för Cargon. Bilen valdes av Skogaholms främst för att motorn var driftsäker och billigare i drift än Volvo och ett viss tysk märkte. Att bilarna rostade upp före motorn gick sönder då det saknades olja och vatten var en annan sak. Detta stämmer, vi hade en chaufför som gnällde över att bilen gick dåligt och så kollade vi lite, det var tomt på motorolja och vatten. Hur länge bilen gått utan vatten vet jag inte men de läckte ganska bra på slutet.

Re: Ford Cargo del 2

InläggPostat: 15 nov 2011, 21:29
av Fredrik Klint
Cargo boggie såldes aldrig i Sverige eller letade sig nån enstaka hit ändå?

Re: Ford Cargo del 2

InläggPostat: 16 nov 2011, 21:51
av Lars-Gunnar
Fredrik Klint skrev:Cargo boggie såldes aldrig i Sverige eller letade sig nån enstaka hit ändå?


Hela brochyren med alla foton är ju skriven på tyska och fotad i Tyskland. Det var Volvo och Scania som körde grus och var boggidrivna. Alla Ford Cargo har varit i distributionssvängen här. Men de kanske dragit en och annan 2-axlig släpvagn i mellan och södra Sverige. Jag bor i Norrland så jag ser bara snö och is.

Lars-Gunnar :)

Re: Ford Cargo del 2

InläggPostat: 16 nov 2011, 22:19
av Stellan
Jag undrar om inte Ford hade samma inställning som Mercedes och Iveco (Fiat) hade senare... att Sverige var en för liten marknad för att satsa på det tyngre segmentet. Förmodligen hade de samma problem som Ford med att verkstäderna var både för få och för små, de hade ju alla sin personbilsförsäljning som de förmodligen tjänade mer pengar på.

/Stellan

Re: Ford Cargo del 2

InläggPostat: 17 nov 2011, 20:39
av Lars-Gunnar
Ja, för att överleva måste man ha ett servicenät över hela landet om man tänker sälja bilar på olika orter. Att Sverige skulle vara för litet beror väl på vilket segment man säljer. Volvo har ju gjort sig av med Starke, Snabbe och Trygge och F85. F7, F6S osv. Det säger ju sig själv att tillverkare som täcker dessa lastbilars totalvikt går att sälja här. Nu är ju slagprovet borta så...

Lars-Gunnar :)