Ford Cargo del 2

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Ford Cargo del 2

Inläggav Stellan » 06 sep 2010, 20:27

...och här kommer resten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Cargo del 2

Inläggav Lasse Hsand » 06 sep 2010, 20:36

Trodde väl aldrig att det fanns boggie bilar av den modellen. Dessutom med ettså pass stöddigt flak!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ford Cargo del 2

Inläggav Böll » 06 sep 2010, 21:00

Polaren körde frukt med en med Cummins v-8,den lät mkt trevligt.....tyvärr rosta den bort,ja har en rostig gratis på min gårdsplan..... :D
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Ford Cargo del 2

Inläggav Anders » 06 sep 2010, 21:06

Det var första gången jag sett en sådan som boggiebil!
Undrar hur en sån höll i grusgropen? :mrgreen:

Stort tack Stellan! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ford Cargo del 2

Inläggav Swempa » 15 nov 2011, 21:00

Jag har kört Ford Cargo, som flera andra har jag kört åt APK/Skogaholms Bröd. Enligt en person på bageriet i Örebro så var Skogaholms med i utvecklingen av hytten för Cargon. Bilen valdes av Skogaholms främst för att motorn var driftsäker och billigare i drift än Volvo och ett viss tysk märkte. Att bilarna rostade upp före motorn gick sönder då det saknades olja och vatten var en annan sak. Detta stämmer, vi hade en chaufför som gnällde över att bilen gick dåligt och så kollade vi lite, det var tomt på motorolja och vatten. Hur länge bilen gått utan vatten vet jag inte men de läckte ganska bra på slutet.
Swempa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 aug 2011, 23:43

Re: Ford Cargo del 2

Inläggav Fredrik Klint » 15 nov 2011, 21:29

Cargo boggie såldes aldrig i Sverige eller letade sig nån enstaka hit ändå?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Ford Cargo del 2

Inläggav Lars-Gunnar » 16 nov 2011, 21:51

Fredrik Klint skrev:Cargo boggie såldes aldrig i Sverige eller letade sig nån enstaka hit ändå?


Hela brochyren med alla foton är ju skriven på tyska och fotad i Tyskland. Det var Volvo och Scania som körde grus och var boggidrivna. Alla Ford Cargo har varit i distributionssvängen här. Men de kanske dragit en och annan 2-axlig släpvagn i mellan och södra Sverige. Jag bor i Norrland så jag ser bara snö och is.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Ford Cargo del 2

Inläggav Stellan » 16 nov 2011, 22:19

Jag undrar om inte Ford hade samma inställning som Mercedes och Iveco (Fiat) hade senare... att Sverige var en för liten marknad för att satsa på det tyngre segmentet. Förmodligen hade de samma problem som Ford med att verkstäderna var både för få och för små, de hade ju alla sin personbilsförsäljning som de förmodligen tjänade mer pengar på.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Cargo del 2

Inläggav Lars-Gunnar » 17 nov 2011, 20:39

Ja, för att överleva måste man ha ett servicenät över hela landet om man tänker sälja bilar på olika orter. Att Sverige skulle vara för litet beror väl på vilket segment man säljer. Volvo har ju gjort sig av med Starke, Snabbe och Trygge och F85. F7, F6S osv. Det säger ju sig själv att tillverkare som täcker dessa lastbilars totalvikt går att sälja här. Nu är ju slagprovet borta så...

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Ford historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster