Ford Transit

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Re: Ford Transit

Inläggav Kjell T » 05 sep 2010, 21:38

Hur vanliga var 4-hjulsdrivna Transit i Sverige? Jag har endast sett en i trafiken på vägen mellan Norrtäljevägen och Åkersberga för några år sedan.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Ford Transit

Inläggav Anders Roger Larsson » 06 sep 2010, 06:18

Kjell T skrev:Hur vanliga var 4-hjulsdrivna Transit i Sverige? Jag har endast sett en i trafiken på vägen mellan Norrtäljevägen och Åkersberga för några år sedan.


Såg en flera gånger i Arvika för 10-15 år sedan.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Ford Transit

Inläggav gunnilse » 06 sep 2010, 07:01

Televerket hade ganska gott om dessa stora skåpet å dubbelmontage bak men det var ju en tid sedan :lol:
gunnilse
 

Re: Ford Transit

Inläggav Lars-Gunnar » 06 sep 2010, 20:57

Stellan skrev:Kul att det uppskattas, och det är alltid roligt att få en kommentar till det man visar :D

En del har jag samlat på mig under åren, och en del kommer ur ett arkiv jag fått överta från en gammal kollega inom transportbranschen. Det mesta är statistik och tekniska specifikationer, men en hel del av arkivet är gamla fotografier och broschyrer som man kan visa här. Men det som är allra roligast är nog ändå fotografierna från vardagen där fordonen används, broschyrer är ju lite mer tillrättalagda.

Att bli kallad tokig är helt normalt när man trillat in på den här linjen, man behöver dock inte vara tokig för att hålla på med det...men det underlättar :mrgreen: :lol:

/Stellan


Ja du Stellan, hur kom det sig att du började lägga undan brochyrer och tabeller m.m.? Vad var det exakt som fick dig att bli så förutseende? Hade du samlarvurm tidigt och upplevde svårigheter att kasta bort materialet?

Något som jag har hemma är en Märklinjärnväg som jag alldrig gjort mig av med. Den har varit mig för kär och jag har fått betala dyrt när jag kompletterat eller byggt ut. Nu är denna analoga anläggning inte mycket värd. Skall vara digitalt.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Ford Transit

Inläggav Stellan » 06 sep 2010, 21:13

Jag tror inte att det finns något enkelt svar på varför man börjar samla, det är nog en inneboende drift som både ekorrar och människor har :mrgreen:
Men grunden till samlandet lades väl när man var pojk...alla stora maskiner som man skulle köra när man blev stor, och att man hängde på både Bilspedition och LBC när man växte upp hjälpte nog till också så att man sparade saker. Men förutseende vette tusan om man kan kalla det, det är nog mer en slump att det blev som det blev när det inte blev som det skulle :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transit

Inläggav Lars-Gunnar » 06 sep 2010, 21:21

Stellan skrev:Jag tror inte att det finns något enkelt svar på varför man börjar samla, det är nog en inneboende drift som både ekorrar och människor har :mrgreen:
Men grunden till samlandet lades väl när man var pojk...alla stora maskiner som man skulle köra när man blev stor, och att man hängde på både Bilspedition och LBC när man växte upp hjälpte nog till också så att man sparade saker. Men förutseende vette tusan om man kan kalla det, det är nog mer en slump att det blev som det blev när det inte blev som det skulle :P

/Stellan


Om inte detta forum funnits eller Internet överhuvudtaget då hade vi alldrig fått se vad du har i lådorna. Å andra sidan tror jag inte vi hade ägnat det en tanke heller eller så har lastbilsböcker varit en räddningen för en del medan de som inte kan så mycket engelska hamnat på sidan om.

Alltså skall du ha stort tack för ditt merarbete. Sidorna ser så raka och fina ut. Har du skurit dem raka med rakblad och linjal eller har du en klyv på jobbet?

Lars-Gunnar :mrgreen:
Lars-Gunnar
 

Re: Ford Transit

Inläggav Anders » 06 sep 2010, 21:25

Stellan skrev:Jag tror inte att det finns något enkelt svar på varför man börjar samla, det är nog en inneboende drift som både ekorrar och människor har :mrgreen:


Det är väl samma här egentligen. Visst, jag fick en drös broschyrer när jag var yngre. Men sen har man ju alltid samlat på sig allt man kommit över på mässor och dylikt. Och det har väl främst varit för att intresset funnits. Det var ju inte gamla grejer då!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ford Transit

Inläggav Stellan » 06 sep 2010, 21:26

Vi ska nog i första hand tacka de som dragit igång forumet, tack vare dem så har många entusiaster fått kontakt med varandra och att man kan visa hur det var förr...alltså bättre :mrgreen:

Att kanterna blir raka är nog mer att jag är noggrann när jag läägger in det jag ska skanna...men mest beror det nog på ren tur att det blir bra :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transit

Inläggav Anders » 06 sep 2010, 21:48

Stellan skrev:Vi ska nog i första hand tacka de som dragit igång forumet, tack vare dem så har många entusiaster fått kontakt med varandra och att man kan visa hur det var förr...alltså bättre :mrgreen:


Jag trodde knappt att det var sant när jag upptäckte forumet!
Att det skulle finnas ett forum för VeteranlastbilarInternet kändes som en kombination som var totalt omöjlig! Men det finns!
Och tänk vad mycket intressant som visats och diskuterats här under årens lopp! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ford Transit

Inläggav ufe 64 » 29 maj 2011, 08:01

Hittade några bilder på dessa gamla favoriter
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ufe 64
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 okt 2009, 12:53
Ort: Täfteå

Re: Ford Transit

Inläggav Anders Ason » 29 maj 2011, 08:07

Transiten hade bara två lägen - älskad eller hatad. Själv hade jag en slags kombination - hatkärlek!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ford Transit

Inläggav Lasse Hsand » 29 maj 2011, 08:38

Var på Bergsåkersmarknaden igår. Där fanns det fabriksnya framskärmar till den modellen som visades ovan. Men det är nog inte många som revoverar gamla Transiter. Vilket jag kan tycka är synd för dom flesta har nog varit i kontakt med dom på ett eller annat sätt. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ford Transit

Inläggav Kjell T » 29 maj 2011, 10:46

Jag har liknande känslor för Transit som Anders A.
Hur vanlig var de sexcylindriga versionerna i Sverige?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Ford Transit

Inläggav Reid Hulting » 29 maj 2011, 15:58

Transit med 6:a visste jag inte att det fanns ens. Bortsett eftermonterat, även med V8.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ford Transit

Inläggav Stellan » 29 maj 2011, 16:24

Jag kommer ihåg transiter med utbyggd grill som hade dieselmotor, och enligt Wikipedia så satt den grillen även på bilar med V6:an. Sexan användes tydligen mest, eller enbart, till polis- och ambulansbyggen i England. Men jag har inte heller sett några V6:or i svenska transiter annat än ombyggda...
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Transit

Den här förarhandboken har visserligen en V-motor med på omslaget, men nämner inget om hur många cylindrar motorerna har...fast de kanske sparade lite pengar på att använda samma framsida till fler handböcker :mrgreen:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Ford historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst