Ford Transit

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Ford Transit

Inläggav Stellan » 19 jun 2010, 16:39

Efter lite rotande i arkivet så fann jag de här fotografierna av hur man monterar ett skåp på en av Televerkets Transiter. Uppenbarligen tagna i deras egna lokaler någonstans i Stockholm, om man ska dömma av opeln som är A-registrerad.

Det var en liten överraskning att de var löstagbara från chassiet, men väldigt smart när bilen behövde in på verkstad någon gång.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ser man på den här bilden, så verkar låsningen till skåpet vara av ungefär samma slag som på "riktiga" containers...
Bild

Och som avslutning, ett leveransfoto
Bild

Hoppas att det smakar :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transit

Inläggav Lasse Hsand » 19 jun 2010, 18:00

Vilka fruktansvärt fräna bilder mycket bättre än det som är på tv just nu. Är själv ägare til ett sådant skåp hade det förr på marknader när jag sålde lite bil grejor. Numera är det ett förråd bakom garaget fyllt med diverse saker och lätt att flytta med gafflarna. Men var har du hittat bilderna idag är dom hur cola som helst. Många skulle nog kalla en för tokig men det bjuder jag på :D :lol: . Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ford Transit

Inläggav Stellan » 19 jun 2010, 18:16

Kul att det uppskattas, och det är alltid roligt att få en kommentar till det man visar :D

En del har jag samlat på mig under åren, och en del kommer ur ett arkiv jag fått överta från en gammal kollega inom transportbranschen. Det mesta är statistik och tekniska specifikationer, men en hel del av arkivet är gamla fotografier och broschyrer som man kan visa här. Men det som är allra roligast är nog ändå fotografierna från vardagen där fordonen används, broschyrer är ju lite mer tillrättalagda.

Att bli kallad tokig är helt normalt när man trillat in på den här linjen, man behöver dock inte vara tokig för att hålla på med det...men det underlättar :mrgreen: :lol:

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 19 jun 2010, 18:54, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transit

Inläggav gunnilse » 19 jun 2010, 18:21

Jo detta kände jag till med flaklås systemet det hängde med till deras alla VW lt modeller såsom med flak eller skåp som på bild..
Duetterna Utrustades här nere i Partille tre om dagen enligt säker källa sen vidare ut i landet..

Thomas
gunnilse
 

Re: Ford Transit

Inläggav Lasse Hsand » 19 jun 2010, 18:29

Försökte själv köpa upp resterna av televerket för nåt årsedan som komplement till min telefonkiosk. Till min familjs stora förtjusning :lol: :lol: . Lars
tele5.jpg
tele5.jpg (40.27 KiB) Visad 40769 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ford Transit

Inläggav Stellan » 19 jun 2010, 19:24

Se där...en Duett till :D
Är det något objekt du tänker ha till att bruka i framtiden?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ford Transit

Inläggav Lasse Hsand » 19 jun 2010, 19:45

Köpte den bara för att den var så :twisted: rostig. Så man behöver inte ha dåligt samvete. Har en -58a som är otroligt bra i kaross. Men den hade stått inne på ett åkeri sen mitten på 60talet då motorn skar . Då den gjorde tjänst som skift bil. Men alla epa ägare hade plockat grejor från den. Så det var nästan bara en kaross. Men den på bilden är en -60a så den har B16 diff axel går som en klocka . Så den har skrivit på donationskortet. Så nu sitter det bara i den där tiden och prioriteringar. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ford Transit

Inläggav Anders » 19 jun 2010, 20:00

Det var riktigt intressanta bilder Stellan! Hade faktiskt ingen som helst aning om att man kunde montera skåpen på det viset, men man har ju sett såna skåp stående på lite olika ställen genom åren.

Jag lider inte av att vara tokig, jag njuter av varje minut! :mrgreen:
Stellan skrev:Att bli kallad tokig är helt normalt när man trillat in på den här linjen, man behöver dock inte vara tokig för att hålla på med det...men det underlättar :mrgreen: :lol:

/Stellan
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ford Transit

Inläggav Böll » 20 jun 2010, 12:37

Jag gräver kabel fel för fd,televerket och de alltid lika kul och se när de kommer yngre killar för att laga fel,då e det high-tech apparater,sen ibland kommer de äldre reparatörer,då åker de fram gamla oranga väskor med analoga instrument,faktiskt verkar de gamla funka bättre ibland,har frågat alla rep om dom inte har gamla uniformer,mm dom skulle kolla upp de,dom sa att förr fick dom åka till skräddare och sy upp uniformerna,de va tider de.....
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Ford Transit

Inläggav Thomas Almen » 20 jun 2010, 13:04

Böll skrev:Jag gräver kabel fel för fd,televerket och de alltid lika kul och se när de kommer yngre killar för att laga fel,då e det high-tech apparater,sen ibland kommer de äldre reparatörer,då åker de fram gamla oranga väskor med analoga instrument,faktiskt verkar de gamla funka bättre ibland,har frågat alla rep om dom inte har gamla uniformer,mm dom skulle kolla upp de,dom sa att förr fick dom åka till skräddare och sy upp uniformerna,de va tider de.....

Blir dom inte arga när du gräver kabeln fel?. :lol: :wink: Skämt åsido, jag grävde själv en kort period för Televerket, och det var lite annan ordning då. Inte minst heriarkin med Linjemästare o.s.v. Har en kompis som körde för en grävare som letade vattenläckor på kommunala vattennätet. Mer än en gång fick han plocka fram 2 koppartrådar han hade i hytten för att leta kabel, när metalldetektorn gick bet. Funkade alltid.
Thomas Almen
 

Re: Ford Transit

Inläggav Anders Ason » 20 jun 2010, 14:01

Hmm...är väl inte Duett eller Transit fanatiker men måste ändå erkänna att bilderna var "skitbra" och att Duetten ändå har en plats hos mig med.

Varför då? Jo på mitt första riktiga jobb hade vi en 3-växlad Duett som firmabil och som jag kördes runt i när jag skulle ut på jobb, beroende på att jag var för ung för bilkörkort (hade på MC). Den som ofta körde var en musiker som jobbade i vår affär och som mer än en gång under resorna tyckte att motorn lät konstig när vi kom upp i 70-80. Så småningom kom han på:
- Oj då, jag glömde visst att lägga i 3:an

(och mitt inre vred sig i plågor)

Ett annat Duettminne är från den tid jag jobbade med radarstationer i Flygvapnet (berättad förut). En kollega o jag befann oss ute på radarstation och vår tjänstebil var just en Duett (vi hade många). Kollegan skulle hämta något med bilen och skulle vända. Med full fart backar han i ett betongfundament vilket ledde till tvärstopp och tystnad en lång stund. En bit ifrån ser jag hur han fyller i bilens färdbok och sedan görs sitt ärende. Vi fortsätter jobba utan att han på något sätt kommenterar händelsen.

Väl hemma i hangaren igen går jag ut o kollar på bilen. Jodå den är helt intrycket nertill under dörrarna och med skrynklig plåt som hänger. Jag måste bara se vad han skrivit i boken:

- reservhjulsluckan svår att stänga.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ford Transit

Inläggav Lasse Hsand » 20 jun 2010, 18:05

Ja han han ljög ju inte i allt var ju sant. :D :lol: . Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ford Transit

Inläggav Anders Ason » 20 jun 2010, 18:08

... och Transiten, våra drömmars EPA-traktor med all styling som gick att sätta på!

(teddy, kedjeratt, lampor, signalhorn, Wild Bar, dubbelåttastereo, kondomfack m m)

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ford Transit

Inläggav gunnilse » 20 jun 2010, 18:56

Bild
När vi pratar Televerket måste man visa sin husvagn..
Bild
Fick tag i ett trampmedel med ett ställ Tele kläder inkl vintermössa göörvarm :lol:
Bild
Sen har jag ju Teleexpressen själv har jag inte en fast telefon ens :shock:
Blev en aha upplevelse när vagnen skulle hämtas 60 handske men tur man har fler gamla
stats ägda fordon IHn fick bistå med draget //Thomas
gunnilse
 

Re: Ford Transit

Inläggav Lasse Hsand » 20 jun 2010, 19:47

Vilka läckra prylar klart avundsjuk. Min sista tele inköp var en hammarlacks grön orginaltelefon till kiosken. Så klart fyndad på Blocket. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Nästa

Återgå till Ford historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron