FK V6

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

FK V6

Inläggav Kjell T » 02 nov 2008, 20:41

Hur många har sett eller hört en Ford Köln från 50-taklet utrustad med 2-takts diesel V6:a? Ljudet från de motorerna var olikt allt annat som fanns i lastbilsväg. Motorkonstruktionen var lätt och enkel, men troligen inte helt problemfri eftersom den tillverkades under så kort tid. Det fanns även en V4:a, men någon sån har jag inte sett i verkligheten.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: FK V6

Inläggav arnfinn » 02 nov 2008, 21:23

OT:
Min eneste erfaring med Kølner-Ford er den lille lastebil jeg ble bydd for ca 15 år siden. Den var fra slutten av -40 tallet og hadde stått så lenge at taket på garasjen ramlet ned over bilen. En ganske liten bil med sideventilert bensin V8. Den hadde vært innblandet i en kollisjon en gang som medførte at fronten ble litt ombygd. Bla annet minnes jeg at lyktene satt i forskjermene i stedet for oppe på skjermene. Sveivetipp til flaket og et spesielt hjularrangement. 6,50-20 foran og 9,00-18 singelhjul bak.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: FK V6

Inläggav Kjell T » 03 nov 2008, 08:19

Vad jag inte visste från tidigare var att motortillverkaren var GRÄF & STIFT, hittade uppgifter om det nu. Kompressorerna hade gjutna FK bokstäver på huset, men övriga delar har jag inte studerat så i detalj. Kan det möjligen ha varit så att Ford licenstillverkat motorerna?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Ford historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster