Något för ny, men manlig ändå

Sådana objekt som inte fyllt 30 år än men som vi undantagsvis låter få vara med ändå för att de har någon anknytning till oss som deltar på forumet.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer


Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Lasse Hsand » 20 apr 2013, 20:51

Snygg som :evil: . Är det en 04a eller muckade den då?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2215
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Thomas Almen » 20 apr 2013, 21:15

Den gick nog in i Landstormen då, utmönstrad. 90-talare kanske?
Thomas Almen
 

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Per Thomson » 20 apr 2013, 21:24

Hade inte dessa något som kallades momentomvandlare? Körde någon sådan i början på 90-talet i samband med FAK tungdragar-utbildning. Annars var Scania 76 eller 110 :or de vanligaste. De trailers som användes var av den gamla typen med fullhöga hjul med 8 st hjul på vardera boggiaxeln och 3,4 m bredd. Reid har en sådan Scania i sin samling.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6992
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Anders Ason » 20 apr 2013, 21:37

Man kan ju undra vart alla N7, N10 o N12 tagit vägen, eller var de kanske inte så många?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5385
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Thomas Almen » 20 apr 2013, 22:22

Var det inte föregångarna Per, med dubbelhytt, som hade momentförstärkare?. Ja du A-son, Volvo har alltid vart attraktiva på exportmarknaden, dessvärre. Å sen har Volvo, av för mig outgrundlig anledning, lägre status bland entusiaster. Så dom har väl inte bevarats lika kärleksfullt som konkurrenten...
Thomas Almen
 

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Reid Hulting » 21 apr 2013, 00:10

10:or och 12:or har nog varit mycket intressanta för export till sydamerika speciellt. Tyvärr har nog många slaktats också för att få reservdelar till de som tidigare exporterats. Jag tror inte statusen för att bevara tunga Volvo-bilar är sämre, jag tror urvalet helt enkelt är sämre beroende på tidigare anfört. Själv har jag just fått slag på en F10 4X2 dragbil från 1978 som skall prisförhandlas så fort jag kommer tillbaka till fastlandet. Köpte två likadana nya, fast F12:or, 1978. Återkommer med bilder om det går i lås.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2363
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Lasse Hsand » 21 apr 2013, 15:40

Ingen Militär F10 kvar Reid?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2215
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Reid Hulting » 21 apr 2013, 16:39

Tyvärr, hade bara en som såldes till Jämtland. En av de få bilar jag ångrar att jag sålt :cry: , liksom den här T93:an som såldes till Kenya.
IMG_0120 (Medium).JPG
IMG_0120 (Medium).JPG (68.3 KiB) Visad 29139 gånger

IMG_0123 (Medium).JPG
IMG_0123 (Medium).JPG (65.21 KiB) Visad 29139 gånger

En mycket trevlig gårds-picup som liksom F10:an gått här på saltfria Gotland, och var knappt inkörd.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2363
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Lasse Hsand » 21 apr 2013, 16:55

Har sett nån enda av den modellen av F10. En pellets leverantör i närheten hade en för 5årsen. Rejäl kran och allt!! :D :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2215
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Reid Hulting » 21 apr 2013, 17:07

De fanns med antingen kran eller bakgavellyft, min hade bakgavellyft.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2363
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Lasse Hsand » 21 apr 2013, 19:47

Ok! Dom jag minns från det militära var bränsle bilar med farmartankar som lyftes med kran.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2215
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Lars-Gunnar » 21 apr 2013, 21:50

Jag märker att då man har börjat snacka Volvo är det alltid någon som kommer med en bredsida i form av en Scania. Är det inte fråga om att man kapar tråden med ett annat märke än som dissas eller?

I alla fall så är den där snygga Volvon inget som ni på detta forum vill lägga vantarna på. det blir väl Van Bool som får köpa den om ingen penningstark åkare förbarmar sig.

Lars-Gunnar 8) :D
Lars-Gunnar
 

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav herrstina- » 22 apr 2013, 06:35

Det finns inga penningstarka åkare nuförtiden, specielt ingen som även är Volvoentusiast.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3807
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Något för ny, men manlig ändå

Inläggav Rikard » 23 nov 2014, 10:12

Alla vet säkert men om någon inte hottat den så är detta en sida med många fina Volvo.

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... 3&start=15

En liten fundering om N7-12, om man ska lackera en tidig bil (1975) lite tidstypiskt så lutar det väl åt en enfärgad bil med lite "blektråkig" färgsättning? De flesta bilder jag ser i broschyrer visar en grå-grön eller grå-blå bil utan stripes och färgfält.
Låt gå för 70-talsfärgen nr1 orange, undantaget som bekräftar regeln. Är dessa bara demobilsfärger och sedan valde åkerierna ändå alltid stripes, färgfält och avvikande lack på skärmarna m.m.
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Nästa

Återgå till Lite för nya men ändå

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst