Sida 1 av 2

Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 20 apr 2013, 20:45
av Thomas Almen

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 20 apr 2013, 20:51
av Lasse Hsand
Snygg som :evil: . Är det en 04a eller muckade den då?

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 20 apr 2013, 21:15
av Thomas Almen
Den gick nog in i Landstormen då, utmönstrad. 90-talare kanske?

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 20 apr 2013, 21:24
av Per Thomson
Hade inte dessa något som kallades momentomvandlare? Körde någon sådan i början på 90-talet i samband med FAK tungdragar-utbildning. Annars var Scania 76 eller 110 :or de vanligaste. De trailers som användes var av den gamla typen med fullhöga hjul med 8 st hjul på vardera boggiaxeln och 3,4 m bredd. Reid har en sådan Scania i sin samling.

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 20 apr 2013, 21:37
av Anders Ason
Man kan ju undra vart alla N7, N10 o N12 tagit vägen, eller var de kanske inte så många?

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 20 apr 2013, 22:22
av Thomas Almen
Var det inte föregångarna Per, med dubbelhytt, som hade momentförstärkare?. Ja du A-son, Volvo har alltid vart attraktiva på exportmarknaden, dessvärre. Å sen har Volvo, av för mig outgrundlig anledning, lägre status bland entusiaster. Så dom har väl inte bevarats lika kärleksfullt som konkurrenten...

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 21 apr 2013, 00:10
av Reid Hulting
10:or och 12:or har nog varit mycket intressanta för export till sydamerika speciellt. Tyvärr har nog många slaktats också för att få reservdelar till de som tidigare exporterats. Jag tror inte statusen för att bevara tunga Volvo-bilar är sämre, jag tror urvalet helt enkelt är sämre beroende på tidigare anfört. Själv har jag just fått slag på en F10 4X2 dragbil från 1978 som skall prisförhandlas så fort jag kommer tillbaka till fastlandet. Köpte två likadana nya, fast F12:or, 1978. Återkommer med bilder om det går i lås.

Reid.

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 21 apr 2013, 15:40
av Lasse Hsand
Ingen Militär F10 kvar Reid?

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 21 apr 2013, 16:39
av Reid Hulting
Tyvärr, hade bara en som såldes till Jämtland. En av de få bilar jag ångrar att jag sålt :cry: , liksom den här T93:an som såldes till Kenya.
IMG_0120 (Medium).JPG
IMG_0120 (Medium).JPG (68.3 KiB) Visad 32541 gånger

IMG_0123 (Medium).JPG
IMG_0123 (Medium).JPG (65.21 KiB) Visad 32541 gånger

En mycket trevlig gårds-picup som liksom F10:an gått här på saltfria Gotland, och var knappt inkörd.

Reid.

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 21 apr 2013, 16:55
av Lasse Hsand
Har sett nån enda av den modellen av F10. En pellets leverantör i närheten hade en för 5årsen. Rejäl kran och allt!! :D :D

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 21 apr 2013, 17:07
av Reid Hulting
De fanns med antingen kran eller bakgavellyft, min hade bakgavellyft.

Reid.

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 21 apr 2013, 19:47
av Lasse Hsand
Ok! Dom jag minns från det militära var bränsle bilar med farmartankar som lyftes med kran.

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 21 apr 2013, 21:50
av Lars-Gunnar
Jag märker att då man har börjat snacka Volvo är det alltid någon som kommer med en bredsida i form av en Scania. Är det inte fråga om att man kapar tråden med ett annat märke än som dissas eller?

I alla fall så är den där snygga Volvon inget som ni på detta forum vill lägga vantarna på. det blir väl Van Bool som får köpa den om ingen penningstark åkare förbarmar sig.

Lars-Gunnar 8) :D

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 22 apr 2013, 06:35
av herrstina-
Det finns inga penningstarka åkare nuförtiden, specielt ingen som även är Volvoentusiast.

Stina.

Re: Något för ny, men manlig ändå

InläggPostat: 23 nov 2014, 10:12
av Rikard
Alla vet säkert men om någon inte hottat den så är detta en sida med många fina Volvo.

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... 3&start=15

En liten fundering om N7-12, om man ska lackera en tidig bil (1975) lite tidstypiskt så lutar det väl åt en enfärgad bil med lite "blektråkig" färgsättning? De flesta bilder jag ser i broschyrer visar en grå-grön eller grå-blå bil utan stripes och färgfält.
Låt gå för 70-talsfärgen nr1 orange, undantaget som bekräftar regeln. Är dessa bara demobilsfärger och sedan valde åkerierna ändå alltid stripes, färgfält och avvikande lack på skärmarna m.m.