F10-12

Sådana objekt som inte fyllt 30 år än men som vi undantagsvis låter få vara med ändå för att de har någon anknytning till oss som deltar på forumet.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

F10-12

Inläggav Peter Ohlsson » 24 okt 2009, 12:41

Jag fick mitt efterlängtade C körkort igår :D efter en nervös uppkörning och känner att mina renoveringsobjekt inte är mycket mera än bara renoveringsobjekt.Av denna anledning önskar jag köpa en Volvo F10 eller F12 Kravlistan är: Boggie,sovhytt,krokväxlare eller tipp. och önskas även kran och årsmodell helst inte nyare än 1983-84
Givetvis kan vissa brister accepteras så länge det rör sig om projekt som är besiktnigsredo på någon vecka
Budgeten har jag satt till max 150000kr men givetvis kan ju en pärla göra skäl för en utsträckning av budgeten
Någon som vet nåt? Blocket ger inte mycket i denna kategori.
Peter Ohlsson
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 05 jan 2008, 16:40
Ort: Laholm

Re: F10-12

Inläggav Anders » 24 okt 2009, 14:24

Då får man ju gratulera! :D
Hoppas att du kommer att ha mycket nöje av C-kortet! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: F10-12

Inläggav Peter Ohlsson » 24 okt 2009, 15:28

Tack!
Detär ju rätt mycket jobb med ett C-kort nuförtiden så man är rätt nöjd faktiskt! :mrgreen:
Peter Ohlsson
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 05 jan 2008, 16:40
Ort: Laholm

Re: F10-12

Inläggav Anders » 24 okt 2009, 17:00

Kan tänka mig det!
Har planer på att ta det själv vad det lider, en i dagsläget är det nog några år bort.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: F10-12

Inläggav Peter Ohlsson » 25 okt 2009, 12:18

Vänta inte Anders! (Off Topic)
det är faktiskt inte så svårt att man ska gå å dra ut på det.Börja med att skriv in dig på en trafikskola så att du får böckerna och kan gå på teorikurserna sen släpper det ska du se :roll:
Det blir inte så dyrt ,ja allt e ju relativt men jag brände nog av ca20-25000kr
Peter Ohlsson
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 05 jan 2008, 16:40
Ort: Laholm

Re: F10-12

Inläggav Anders » 25 okt 2009, 14:14

Problemet som jag ser det är om man inte har någon att "fuska med" på fritiden så måste man ju göra allt i en trafikskolas regi, och med tanke på de priser som tas ut så finns risken att det blir tämligen dyrt :mrgreen:
Har redan provat detta med B-kortet :lol:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: F10-12

Inläggav S-V L44 » 25 okt 2009, 15:19

Förr, när det var allmän värnplikt, så kostade uppgradering av körkortet i princip inte mer än att man avsatte lite fritid.
Själv körde jag bl.a. buss och lastbil under min militärtjänst och anmälde mig naturligtvis för "uppgradering" av kortet.
På den tiden fick man ju automatiskt MC-kort (dvs. A) när man tog körkort för bil (B), så jag hade redan AB-kort men ville ju så gärna ha ABCDE-kort.
När jag missade andra eller tredje lektionen (av vilken anledning minns jag inte) så tyckte fanjunkaren att det inte var lönt att jag fortsatte p.g.a. visat ointresse, så det blidde tyvärr inget ABCDE-kort.
Mitt C-kort fick jag senare någon gång på sent 70-tal i samband med en körkortsreform då man kunde gå till polisen och själv intyga att man hade tillräckliga kunskaper att framföra lastbil. Tidigare hade t.ex. förare av lastbilar som inte gick i yrkesmässig trafik kunnat framföras av individer som bara hade B-behörighet.
Mitt C-kort har jag sedan dess haft stor nytta av men jag saknar givetvis E-behörigheten i många fall. Nu är man så gammal (snart 60 bast) att det knappt är värt merkostnaden. Och för fem år sedan hade jag absolut ingen tanke på att ha en egen lastbil. Nu har jag plötsligt fyra, men skall bara behålla en eller kanske två.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: F10-12

Inläggav Böll » 25 okt 2009, 15:31

Mitt BE-CE-DE kostade ofantliga 120 kr när ja gick fordonsteknisk på gymnasiet........rätt nöjd med det,sen fick ja visst förarbok på nästan alla entreprenadmaskiner med,inte dumt...... :D
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: F10-12

Inläggav Peter Ohlsson » 25 okt 2009, 15:59

Jag gjorde faktiskt allt i trafikskolans regi men jag hade en del erfarenhet från lumpen men det var 1991 så det var väl inte så mycket som satt kvar.
jag kan bara rekommendera att sätta fart,börjar man så kommer liksom bit för bit
Peter Ohlsson
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 05 jan 2008, 16:40
Ort: Laholm

Re: F10-12

Inläggav Lars-Gunnar » 25 okt 2009, 18:55

Peter Ohlsson skrev:Jag fick mitt efterlängtade C körkort igår :D efter en nervös uppkörning och känner att mina renoveringsobjekt inte är mycket mera än bara renoveringsobjekt.Av denna anledning önskar jag köpa en Volvo F10 eller F12 Kravlistan är: Boggie,sovhytt,krokväxlare eller tipp. och önskas även kran och årsmodell helst inte nyare än 1983-84
Givetvis kan vissa brister accepteras så länge det rör sig om projekt som är besiktnigsredo på någon vecka
Budgeten har jag satt till max 150000kr men givetvis kan ju en pärla göra skäl för en utsträckning av budgeten
Någon som vet nåt? Blocket ger inte mycket i denna kategori.


Peter!

Den del som handlar om att du önskar köpa en Volvo.... kanske du lämpligen kan klippa och klistra in i "OBJEKT SÖKES" då du här bara får kommenteringar om ditt körkort och andras. Det var väl bilen som var det primära efter glädjen med körkortet?

Lars-Gunnar :wink: :)
Lars-Gunnar
 

Re: F10-12

Inläggav Peter Ohlsson » 25 okt 2009, 20:06

Lars-Gunnar skrev:
Peter Ohlsson skrev:Jag fick mitt efterlängtade C körkort igår :D efter en nervös uppkörning och känner att mina renoveringsobjekt inte är mycket mera än bara renoveringsobjekt.Av denna anledning önskar jag köpa en Volvo F10 eller F12 Kravlistan är: Boggie,sovhytt,krokväxlare eller tipp. och önskas även kran och årsmodell helst inte nyare än 1983-84
Givetvis kan vissa brister accepteras så länge det rör sig om projekt som är besiktnigsredo på någon vecka
Budgeten har jag satt till max 150000kr men givetvis kan ju en pärla göra skäl för en utsträckning av budgeten
Någon som vet nåt? Blocket ger inte mycket i denna kategori.


Peter!

Den del som handlar om att du önskar köpa en Volvo.... kanske du lämpligen kan klippa och klistra in i "OBJEKT SÖKES" då du här bara får kommenteringar om ditt körkort och andras. Det var väl bilen som var det primära efter glädjen med körkortet?

Lars-Gunnar :wink: :)


Tack för tipset,nu har jag gjort det.
Peter Ohlsson
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 05 jan 2008, 16:40
Ort: Laholm


Återgå till Lite för nya men ändå

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster