Nordic Trophy Veteranlastbilar

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav Per Thomson » 09 sep 2018, 09:55

Bästa Veteranbil
1) Nr 133, Scania 141, H Nielsen & Sonner A/S, Ballerup Danmark
2) Nr 125, Volvo F89, Team Ekeberg, Norge
3) Nr 152, Scania Vabis Ls 76, Gröndahls Åkeri, Urshult

Nr 1 vad jag förstår är Michael Nielsen, väl förtjänt!
Nr 3 Pontus; Grattis!
Fina ekipage alla tre.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7367
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav herrstina- » 09 sep 2018, 11:44

Alla tre är fina, inte minst Odd.s extremt välgjorda F89. Släpen han har efter såldes ny av Philipssons i Helsingborg.
Säljare var Anders Åkerblom och köpare "Svarten" Allan Pettersson, som körde för TK i Helsingborg med den.

Här är TIR foto på släpen.

Stina.

10850720_10203963104824910_1483079340_n[1].jpg
10850720_10203963104824910_1483079340_n[1].jpg (80.13 KiB) Visad 12114 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav Per Thomson » 09 sep 2018, 16:33

Svarten mins jag väl, körde Mercedes.
Hur kommer det sig att du har TIR-fotot påhans släp?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7367
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav herrstina- » 10 sep 2018, 20:56

Per! Jag har allt, det borde du veta vid det här laget...

Första gången jag träffade Odd var i Vinstra 2013 (tror jag), han berättade då att släpen var såld av Philipsson i Helsingborg.

Det fanns inte så många som köpte tunga utlandssläpar av den firman så jag kollade med Stefan som är Svartens son om det möjligen kunde vara Allan som köpte släpen. Så var det.

Vi reparerade allt till Svarten när jag jobbade på verkstaden på 70-talet så jag kände honom väl.

Alltså fick jag fotona och skickade dom till Odd som nu har dom i sin dokumentation på sin fina släp.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav 30Fredrik » 11 sep 2018, 08:36

Du är i fel bransch, Carl-Erik!! Privatdeckare, kanske, roligt det där med Svarten och att han har varit ägare till Odds nuvarande släp, kommer väl ihåg Svartens Mersor. Men det fanns väl flera Mersaåkare i din omgivning Samojeden bodde väl åxå i HBG, eller hur?? MVH.30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav Per Thomson » 11 sep 2018, 08:51

herrstina- skrev:Per! Jag har allt, det borde du veta vid det här laget...
. . .
Stina.

Förlåt, glömde det! :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7367
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav herrstina- » 11 sep 2018, 12:15

30Fredrik skrev:Du är i fel bransch, Carl-Erik!! Privatdeckare, kanske, roligt det där med Svarten och att han har varit ägare till Odds nuvarande släp, kommer väl ihåg Svartens Mersor. Men det fanns väl flera Mersaåkare i din omgivning Samojeden bodde väl åxå i HBG, eller hur?? MVH.30Fredrik.


Det fanns några till som gillade Benz här i krokarna.

Hallberg & Erlandsson i HBG, Möller i Höganäs, inte minst Harry Andersson som hade bil no:1 på ASG, Hasse Jönsson (Börjes bror) för att nämna några. Bilarna verkade hålla långe eftersom många levde kvar hos lokala förmågor i många år sedan de här nämnda bytt in dom mot nya.

Leif Stridh hade också några Mercor, men alla utom en köptes begagnade. Sen hade vi ju kamrat Mögjoe (skitiga Joe på rikssvenska) men han bodde bara här nere i kortare perioder.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav Per Thomson » 11 sep 2018, 16:26

Det var en Mercedesåkare från Sthlm-trakten också, gröna bilar utan speditions eller annan märkning, tror han hade linje på Zürich. Minnet är vagt men du kanske vet mer träffsäkert Stina.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7367
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav 30Fredrik » 11 sep 2018, 17:34

Per! Det är LTD-Spedition i Länna du tänker på! Enligt ryktet så betyder LTD( Lite Till Donald)Donald hade en grabb vars namn var Jeff som drev åkeriet vidare efter Donald flyttat ner till Småland!! Donald hade många Mercedes alla med en massa axlar både fram och bak+ att Donald var bland dom första att ha full bredd på sina ekipage, långt innan det var legalt ute i Europa. Han körde Schweitz och bilarna var som du skrev Gröna och Röda! Jag har haft sällskap många gånger ut i Europa med Tomas som körde för Donald och var gift med en Tysk tjej som bodde i Hannover eller Frankfurt, inte riktigt säker på var! Tomas har berättat många dråpliga händelser som ägde rum på Åkeriet i Länna, Södera St-holm, kanske inte lämpliga för tryck!! MVH. 30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav herrstina- » 12 sep 2018, 09:48

Visst höll Donald till i Solna innan han köpte fastigheten ute i Länna?

Häften av hans gamla Mercor var Svartens avlagda. Utan att egentligen kunna ta på det så kände man igen hans bilar med de gröna kapellen på ett par kilometers håll. Han lyckades tom. med konststycket att få en kille från Flen att köra utlandstrafik med en begagnad Merca från Svelast med ståhytt. Jag tror killen hette Ekman.

Donald var en färgstark herre med stark vilja. Åkeriet finns inte kvar, minns jag rätt så var det Begoma som köpte verksamheten så trafiken finns kvar i någon omfattning och sköts företrädesvis av bulgarer.
Jeff har kvar bygget i Länna, till kommunens stora förtret. Jag gissar att det är en ganska hyffsad pensionsförsäkring...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Nordic Trophy Veteranlastbilar

Inläggav 30Fredrik » 12 sep 2018, 17:38

Stina! Kommer bara ihåg att Donald hade verksamheten samlad på Gamla Södertäljevägen efter nuvarande IKEA i Kungens Kurva. Bilarna stod på tomten efter vägen på höger sida, översvämmning är bara förnamnet!! Sen blev det Länna vad jag minns och Ekman den filuren känner jag mycket väl, efter Donald så körde han åt Eckeviks i Södertälje. Ekman är fortfarande i tjänst, träffade honom i Juni på Pärlan i Ödeshög, frisk och lika pratsam, kör på Österrike åt nån från dina trakter! Ekman har flyttat bopålarna till Nyköping, kanske fruntimmer är inblandade?? MVH. 30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster