Nya regler för anordnande av träffar.

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Nya regler för anordnande av träffar.

Inläggav Anders Ason » 12 mar 2018, 16:09

Ja kanske inte helt nya för regler har funnits tidigare men nu kommer det en uppgraderad version och det är mycket tydligt att det berör vår träffverksamhet, inte minst efter att pratat med en berörd handläggare på Transportstyrelsen.

Den nya författningen träder i kraft 1 oktober 2018. Årets träffar är nog avklarade vid en tiden.
Transportstyrelsen svarar för definitionerna och Länsstyrelserna för tillstånden, kort sagt.
Bjuds det in till en veteranlastbilsträff inom ex. vis en privat industritomt, typ en verkstadsanläggning så kräver det inget tillstånd.
Om det däremot ska köras en sväng så kan ett eller flera län beröras och då krävs det.

Vad som framkom i telefon var att det med största sannolikhet inte är kopplat med några avgifter för tillståndet.

Här kan ni läsa mer och skriv gärna in era synpunkter i tråden här.
FSTS 2018:2 (Transportstyrelsens författningssamling) kan hämtas hem här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re ... refix=TSFS

undvikskylt.jpg
Förmodligen ett sämre vägval för en runda?
undvikskylt.jpg (26.8 KiB) Visad 8520 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Nya regler för anordnande av träffar.

Inläggav ankarback » 13 mar 2018, 17:17

Ser mest ut som om det gäller ifall man skall ha någon typ av tävling eller uppvisning. Att köra runt på allmän väg enligt gällande trafikregler kan ju rimligtvis inte behövas något tillstånd för. En träff som Tunga rallyt i Södertälje borde då inte beröras men däremot t.ex Gärdesloppet där man kör runt en bana på Djurgården på tid. Så tolkar jag det hela iallafall.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Nya regler för anordnande av träffar.

Inläggav Anders Ason » 13 mar 2018, 18:28

ankarback skrev:Ser mest ut som om det gäller ifall man skall ha någon typ av tävling eller uppvisning. Att köra runt på allmän väg enligt gällande trafikregler kan ju rimligtvis inte behövas något tillstånd för. En träff som Tunga rallyt i Södertälje borde då inte beröras men däremot t.ex Gärdesloppet där man kör runt en bana på Djurgården på tid. Så tolkar jag det hela iallafall.

/Johan

    Enligt handläggaren på Transportstyrelsen så omfattas och berörs de träffar där det körs en slinga och under rubriken uppvisning. Den ca 10 mils långa runda som körs samband med Södertälje eller på liknade träffar räknas som uppvisning. "Köra runt" på allmän väg i organiserad form menar Transportstyrelsen vara uppvisning. Jag protesterade men utan framgång.Transportstyrelsen som myndighet äger dessvärre definitionsfrågan. Deras budskap var helt klart och gav inget utrymme för någon tolkning. Redovisar enbart vad de sade.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Nya regler för anordnande av träffar.

Inläggav Per Thomson » 14 mar 2018, 19:04

Inför SÅ:s 100 årsjubileum förra året så sökte jag tillstånd för den kortege som utgick från centrala Halmstad ut till Tylösand. Om jag minns rätt betalade jag 2000 kr men Länsstyrelsen bidrog till firandet genom att återbetala beloppet.
Det var en del turer och pappersarbete innan tillståndet blev klart så man måste vara ute i mycket god tid.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nya regler för anordnande av träffar.

Inläggav ankarback » 14 mar 2018, 21:53

Otroligt att det ska räknas som uppvisning. :( Typiskt byråkrater, dom har antagligen ingen som helst uppfattning om vad det hela handlar om. Bilarna kör ju rätt glest och hindrar inte trafiken något nämnvärt. Kanske man skulle bjuda med den ansvariga på nån träff så dom får se hur det fungerar.
Jag var med i en offroadklubb för några år sen. När vi ville ha tillstånd att utöka vårt område bjöd vi med kommunens ansvariga så dom fick se vad vi gjorde. Dom blev väldigt positivt inställda när dom såg hur seriöst och lugnt det hela bedrevs och det var inget problem med tillståndet.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Nya regler för anordnande av träffar.

Inläggav Anders Ason » 15 mar 2018, 10:24

Enligt handläggaren så var ett skäl att räddningsfordon skulle kunna ta en annan väg om de visste om "karavanen".
Likaså att det kunde skapa irritation för de som skulle ut på vägen och blev hindrade av uppvisningen.
Min kommentar var: du vet inte vad du pratar om. (till handläggarens försvar var att han var med och ordnade en stor märkesträff (personbilar) i Dalarna varje år)
En viss skillnad på arrangemang som Vätternrundan eller 25 lastbilar med mycket medvetna förare. Alla kör ju på samma sida exempelvis.

Sverige är byråkratins högborg där tjänstemännen på våra myndigheter skärper och lägger till krav utöver EUs direktiv bl a. Verifierat genom en utredning Statskontoret utfört på ett regeringsuppdrag.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Nya regler för anordnande av träffar.

Inläggav ankarback » 15 mar 2018, 14:14

Ja, det var lite det jag menade. Dom har ingen koll. Det är ju en stor skillnad på en cruising genom stan som i stort sett blockerar allting och orsakar kaos och en sån träff som åkarsvängen där iallafall 90% kör enligt gällande hastighetsbegränsning. Jag var ute hela dagen och filmade bilarna och såg ingenstans att dom orsakade kö.
Men har dom bestämt sig så brukar det inte gå att ändra på besluten i första taget.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron