Veterandagen i Kjula

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Veterandagen i Kjula

Inläggav Anders » 22 aug 2017, 11:37

Lördagen den 19;e augusti var det återigen dags för det årligt återkommande evenemanget med veteranmaskins och veteranlastbilsträff på vägmuseumet samt grusgropen i Kjula. Det hela är ett gemensamt arrangemang mellan Trafikverkets väghistoriska samlingar, Maskinhistoriska föreningen samt Munktellmuséet.
Förra året byggdes en ny väg ner i grusgropen, detta för att kunna köra ner i gropen med trailer och slippa lossa och lasta uppe på landsvägen.
Årets tema var lite mer delat, en Cat D9 bandtraktor med schaktvagn hade tagits dit från Köping, och ekipaget som hade en tjänstevikt på 52 ton tillsammans visade hur snabbt det går att fylla en schaktvagn.
Förutom en väldigt fin uppslutning av maskiner och lastbilar så var det även publikrekord, med över 500 besökare under dagen!
Ljudmässigt så var ändå höjdpunkten vid dagens slut när grävmaskinerna skulle fraktas hem igen. Först en NCK304 dragen av en LBT140 och sedan en Åkerman 475 efter en LS76;a.

_Z3A6840.jpg
_Z3A6840.jpg (196.09 KiB) Visad 9410 gånger


_Z3A6846.jpg
_Z3A6846.jpg (193.54 KiB) Visad 9410 gånger


_Z3A6897.jpg
_Z3A6897.jpg (142.7 KiB) Visad 9410 gånger


_Z3A7917.jpg
_Z3A7917.jpg (74.53 KiB) Visad 9410 gånger


_Z3A8078.jpg
_Z3A8078.jpg (254.25 KiB) Visad 9410 gånger


_Z3A7937.jpg
_Z3A7937.jpg (199.85 KiB) Visad 9410 gånger


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Veterandagen i Kjula

Inläggav Per Thomson » 22 aug 2017, 21:05

Tack för denna fina rapport! Synd att det är så långt till Kjula från Skåne. Säkert superfina bilder, synd bara att vårt komprimeringsprogram misshandlar dem. Ska se vad vi kan göra åt det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Veterandagen i Kjula

Inläggav Anders » 29 aug 2017, 15:23

Jag försökte länka från Flickr men det gick inte.

Får felmeddelandet "Det gick inte att fastställa bildens storlek."

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Veterandagen i Kjula

Inläggav Anders » 28 okt 2017, 15:40

Några bilder till ifrån Kjula.
Klicka på bilderna för full storlek.

Bild

Bild

Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Veterandagen i Kjula

Inläggav fredrik123 » 10 nov 2017, 17:59

Den gröna Eucliden känner jag igen väl, det är en herre från mina trakter som har både den och den gula peterbilten som är på bild +över hundratalet andra veteranfordon av alla de slag. Det var av honom jag köpte perrongtrucken bland annat. Nån timme bakom ratten på Eucliden får en gammal Scania att framstå som en dans på rosor. Med så kort hjulbas kan man tänka sig att svängradien ska vara snäv eftersom att den inte är fyrhjulsdriven men jag törs nog säga att ett 24 meters ekipage kan ta snävare kurvor än den, hur otroligt det än låter. Han har ett museum som visas upp för allmänheten en gång per år på den så kallade skyttorpsdagen som brukar vara väldigt populär och då anstränger man sig för att ha så många maskiner igång som möjligt men det brukar bli svårt att hitta förare som klarar av dom gamla skönheterna.... Om man googlar "skyttorps maskinmuseum" så kommer man till hemsidan där även privata visningar kan ordnas, för alla som på något vis besitter någon form av motorintresse är det mycket väl värt ett besök. Där finns bland annat gamla gruvtåg, lingrävare, några amerikanska lastbilar, Scanior, bulldozers, traktorer, lyftkranar och mycket, mycket mer! Med vänliga hälsningar Fredrik.
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04

Re: Veterandagen i Kjula

Inläggav Anders Ason » 10 nov 2017, 20:05

Klas Nilsson är en känd maskinprofil, mångsidig, kunnig och trevlig.... och en riktig entusiast. Har själv inte köpt något av honom, däremot sålt.
Han köpte en egen helikopter i Linköping för något år sedan och typinflygningen skedde här.

Här en av hans maskiner i samband med rivning av silos mitt inne i Mjölby:

https://www.youtube.com/watch?v=7_YtG5wRTeE
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster