ÅHS vårmöte 20170325 i Bjuv

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

ÅHS vårmöte 20170325 i Bjuv

Inläggav Anders Ason » 27 mar 2017, 11:52

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: ÅHS vårmöte 20170325 i Bjuv

Inläggav S-V L44 » 03 maj 2017, 12:57

Det verkar ha varit en trevlig tillställning (som alltid med ÅHS-mötena varje vår och höst).

Denna gång hade jag tyvärr inte möjlighet att delta då jag befann mig på en veckas semester med hustrun i Hong Kong, Macau och Kina. Det var hennes 60-årspresent från mig och det var mitt femte besök i regionen samt min första egentliga långresa sedan jag pensionerade mig för snart två år sedan.
Jag köpte bl.a. två par nya glasögon (inklusive slipade solglasögon) för runt 800 kronor paret och med två dagars leveranstid. (Ett par hundralappar billigare hade det varit i Shenzen i Kina, och leveranstiden hade varit några timmar, men kanske inte lika "tryggt".)
Tre veckor innan avresan gjorde jag en synundersökning i Malmö och skaffade ett par enkelslipade glasögon, men det var egentligen mest för att få ett glasögonrecept som jag kunde jämföra med vid synundersökningen i Hong Kong.
Jag har ett, genom ett experiment, "påtvingat" synfel som gör att jag är långsynt på ena ögat och närsynt på det andra.
1991 började jag se lite dimmigt på ett öga när jag t.ex. kom utifrån solljuset in i ett mörkare garage. Detta störde mig mycket eftersom anpassningstiden för ögat var flera minuter innan man började se ordentligt igen i halvmörkret.
Ögonkliniken på Lunds Universitetssjukhus tyckte synfelet var mycket intressant efter som defekten normalt sett drabbar båda ögonen, inte bara ett öga. Efter ett otal undersökningar under ett halvår som inte resulterade i någon förbättring så förslog ögonläkaren plötsligt ett "experiment". En grupp ögonläkare med laserutrustning skulle anlända från Storbritannien och man behövde patienter. Min behandling blev nummer två. Operationen som luktade bränd hönsfjäder var över på ett par minuter, men trots begynnande smärta tog jag bilen hem (en mil) med en lapp för ena ögat och två morfintabletter i fickan. Under natten och under påföljande dagar hade jag intensiva smärtor. Detta blev värre och värre och minsta svaga ljus resulterade smärtor liknande de man kan få av t.ex. svetsblänk, fast värre. Normalt sett är jag tämligen smärttålig, men detta var tortyr och jag gav ändå fan i morfintabletterna.
Det som sedan hände var att hornhinnan föll bort med ungefär 14 dagars mellanrum, så jag hade mer eller mindre konstant ögonsmärta och enorm ljuskänslighet under ett halvår innan ögonläkaren satte in en skyddslins vilket stabiliserade förhållandena. Efter ytterligare ett halvår togs skyddslinsen bort och nu är det stabilt förutom skillnaderna i seendet. Den kvinnliga ögonläkaren hörde sedan aldrig av sig igen då mitt fall nog inte var så "intressant" längre.
Jag har under de 25 år som gått alltid undrat varför man inte kan korrigera med glasögonen så att man får ett likartat seende utan att det närsynta ögat alltid har sämre avståndsseende än det som inte opererades. Men läkare och optiker har alltid sagt att det inte går att åtgärda. Så sa man också till mig i Hong Kong, men med lite trixande efter mina förklaringar så skaffande man fram de klart bästa glasögon som jag någonsin haft de senaste 25 åren. När jag blev synundersökt tre veckor tidigare i Malmö så frågade jag vad deras "bästa" glasögon skulle kosta och siffran 8000 till 9000 kronor nämndes. Nu fick jag i princip hela min del av resan till Hong Kong betald av att anskaffa glasögonen där istället. (Jag kommer att boka en ny resa till Hong Kong igen om två år, främst som inköpsresa för anskaffande av glasögon, men naturligtvis också för avkoppling. Håll med om att det inte låter särskilt miljöeffektivt, men när den egna börsen skall punga ut med pengarna så varför tacka nej till en semesterresa till ett avlägset land då reskostnaden i princip ingår i priset när man köper glasögonen? :)
Optikern i Malmö nämnde vid diskussionen vi hade att de anskaffar alla sina glasögon från Kina, så i princip ingen större skillnad mer än priset.

På tal om Hong Kong. Visste ni förresten att det finns åtminstone ett fullskaligt mejeri i Hong Kong som ligger på 14:e våningen i ett av de otaliga höghusen. De har mycket utrustning som kommer från Lund. Råmjölken pumpas upp till våningsplanet var det behandlas i vanlig ordning innan paketering varefter det åker ner till markplanet igen för distribution.
Sådana mejerier är ju inte de man i första hand tänker på hemmavid. Här ligger alla mejerier i markplan.

Nog om personliga saker och åter till ÅHS Vårmöte i Bjuv.

Mötet omfattade bl.a. en intressant föreläsning av Per Thomson som beskrivs så här
.......med unika bilder visande de första kontinenttaltansporterna efter krigsslutet med fordon som många av oss inte sett tidigare. Att en stor del av dessa bilder finns idag är den vid tiden efter krigsslutet då mycket unga pojken Erik Hag’s förtjänst. Erik har berättat att intresset för stora märkliga lastbilar vägde tyngre än läxläsning.

Eftersom det kontinentala vägnätet tillät tyngre transporter så räckte lastbilarna från varken Scania-Vabis eller Volvo oftast inte till utan det anskaffades större ekipage.
Det fanns åtminstone ett 20-tal riktigt tunga ekipage av varierande fordonsmärken som var avsevärt större och tyngre än både Volvo och Scania-Vabis (bl.a. Mack, Tatra, Renault, AEC, Leyland, Mercedes-Benz, Autocar, Diamond T, Unic, m.fl.) i Helsingborgsområdet vid tiden mellan krigsslutet och en kort bit in på 1950-talet. Ingen av dessa verkar ha vistas på bild under mötet.
Tråkigt att jag missade denna presentation.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: ÅHS vårmöte 20170325 i Bjuv

Inläggav Per Thomson » 09 maj 2017, 23:25

Jodå Kjell, åtskilliga Mackar, en Unic, en Berliet, en Büssing, kanske någon mer. Du kan få en förteckning senare, har inte tillgång till den nu.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster