By slånkvicku 2015

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

By slånkvicku 2015

Inläggav Per Thomson » 25 jul 2015, 19:18

By slånkvicku är ett evenemang med en mängd olika aktiviteter i södra Dalarna som pågår under en vecka. Tisdagen i årets vecka hade på programmet ett veteranfordonsrally. Lite bilder på de tyngre deltagande fordonen samt en förklaring av ordet "slånvicku" kan du se här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=937

Ove deltog med tre av sina bilar och den senast färdigställda rundnosen var med och kördes av sonen Kjell. Regenten kördes av Sven-Erik Ollas och LV74:an av Ove själv med co-driver Uno Andersson. Uno har tagit samtliga bilder.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: By slånkvicku 2015

Inläggav Thomas Almen » 26 jul 2015, 12:43

Såg ut att va en lagom tillställning. Olle Bångmans gamla L80 skulle jag gärna återställt i originalskick. Mysko bakskärmar dom krånglat dit.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 26 jul 2015, 21:34

Thomas Almen skrev: . . .
Olle Bångmans gamla L80 skulle jag gärna återställt i originalskick. Mysko bakskärmar dom krånglat dit.

Om man tillmötesgår alltför byråkratiska besiktningsmän kan det sluta på detta sätt, en varning. 8)
Det gäller att visa vad som gällde då bilen ursprungligen registreringsbesiktades om man råkar i klorna på besvärliga kontrollanter. Är det tal om ombyggnad och ny reg-besiktning kan man hamna i ett besvärligare läge, men med förnuftiga kontrollanter brukar det inte vara några problem att få till det som det ursprungligen såg ut.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 27 jul 2015, 00:56

Låter i mina öron ytterst märkligt. Slipper man sidokrockskydd på en bil äldre än 1987, kan man inte behöva hänga på liknande bakskärmar. Antingen saknar ägarn historisk insikt, eller så hade besiktningsman en vrångdag. Skulle aldrig gått med på det.
Thomas Almen

Inläggav Bo Norvinge » 27 jul 2015, 09:44

Det första jag tänkte på var A-traktor. Hade liknande på min L51.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Reid Hulting » 27 jul 2015, 10:56

Finns väl ngn i trakterna som speciallicerat sig på att bygga en egen modell av skärmar.

384.JPG
384.JPG (126.41 KiB) Visad 11561 gånger

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Thomas Almen » 27 jul 2015, 15:18

Jag har sett flera tippbilar med egendomliga skärmar. På bilen ifråga var främre halvan fäst i flaket, så var det på många äldre tippbilar. Dessutom är jag tämligen säker på att den här hade spanjolett på vänster sida. Varför ta bort den? Lämmarna gick fälla ändå.
Thomas Almen

Återgå till Evenemang