Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav mariberglund » 22 sep 2014, 16:06

Hej ,
Nu har jag fått fram lite info om den Gula Scania T 142:an den kommer från Sundbergs åkeri.
Tänk vad ett litet klistermärke som det står Örnfrakt på ,kan innehålla åkerihistorik :D

Vänlig Hälsning
Mari Berglund
Användarvisningsbild
mariberglund
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 26 jan 2011, 14:44

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav Anders » 17 dec 2014, 23:19

Några bilder som jag tog på Strängnäs Truck Meet mellan regnskurarna i våras.
Många fina bilar att titta på!

7Z3A7473.jpg
7Z3A7473.jpg (140.69 KiB) Visad 18547 gånger

7Z3A7491.jpg
7Z3A7491.jpg (126.83 KiB) Visad 18547 gånger

7Z3A7489.jpg
7Z3A7489.jpg (121.81 KiB) Visad 18547 gånger

7Z3A7483.jpg
7Z3A7483.jpg (115.71 KiB) Visad 18547 gånger

7Z3A7478.jpg
7Z3A7478.jpg (153.05 KiB) Visad 18547 gånger


/Anders
Bilagor
7Z3A7372-2.jpg
7Z3A7372-2.jpg (123.36 KiB) Visad 18547 gånger
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav Lars-Gunnar » 19 dec 2014, 00:04

det är mycket otillfredsställande att man bara har en majoritet av kort på Scania-Vabis och Scania. För rättvisans skulle, var är alla andra veteraner?

Och en vink till er som envisas med Facebook så vill jag ge er lite dåligt samvete för att är med där men det kanske alla tror verkar det som?

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav Anders » 19 dec 2014, 00:23

Jag kan väl inte rå för vad det är för utställda bilar!
Och vad jag lägger min tid på har vare sig DU eller någon annan med att göra!
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav Klas Pettersson » 19 dec 2014, 19:11

Jättefina bilder Anders !!
Dom ser nästan ut som jag tagit dom själv. :D :D

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav Lars-Gunnar » 19 dec 2014, 23:24

Anders skrev:Jag kan väl inte rå för vad det är för utställda bilar!
Och vad jag lägger min tid på har vare sig DU eller någon annan med att göra!


Ber om ursäkt Anders om du känner dig träffad. Dina bilder är ju hur fina som helst men jag kan väl inte tro att bara ett märke var representerad. Men visst du bestämmer ju själv vilka motiv du vill ta kort av. Om jag inte bodde så långt ifrån kunde jag ju plåta själv.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav herrstina- » 19 dec 2014, 23:45

Av olika anledningar finns det på de allra flesta tillställningar fler Vabisar än Volvobilar. Det finns flera orsaker till det här, vissa årsmodeller var Volvona helt enkelt för dåliga och inte värda att renovera, andra tider var Volvona mer eftertraktade på olika exportmarknader och försvann ut ur landet. Scanias anhängare har alltid varit fler och aningen mer entusiastiska än Volvokollegorna och därmed har den totala förmågan att spara Scanias alster för eftervärlden varit större. Ytterligare en anledning är att det i de allra flesta fall är enklare att hitta delar till Scanias produkter.

För de flesta av oss är det egalt av vilket fabrikat de fotograferade objekten är, om det är en vitröksosande Volvo eller någon annan spelar ingen roll.

Det är också aningen frustrerande när det gnälls över bilder som publiceras, alternativet är ganska givet. Inga bilder!

Jag har också svårt för det evinnerliga gnällandet på Facebook, även jag har svårt att förstå alla människor som lever ett parallellt liv via FB, men det måste väl ändå vara upp till var och en?

För min egen del använder jag FB i viss utsträckning och tycker att det är ett suveränt medium för att hitta och upprätthålla kontakten med förlorade vänner. Vad som läggs ut på FB bestämmer ju var och en, vill du skicka in närbilder på dina hemorrojder så fine, gör det, men det är liksom inte nödvändigt...

Jag förstår fortfarande inte detta evinnerligande gnällande på texter och bildmaterial, blir tiden lång där uppe i Medelpad, eller tittar vi långt ner i flaskan?

Det här blev aningen utanför ämnet, men det finns ju folk som kan plocka bort inlägg som inte passar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav Lars-Gunnar » 20 dec 2014, 00:02

Hej Herrstina!

Nu är du orättvis. Skulle jag vara en alkoholist med hemoröjder? Du har inte pekat ut mig direkt men jag tar illa vid mig. Jag är varken det ena eller det andra utan likas god/dålig som du själv.
Låt os ha en resonabel ton och inte uttrycka oss nervärderande. Och jag är absolutist.

Att Facebook inte gillas av somliga är just för att man inte vill koppla upp sig och aldrig kunna bli kvitt despoterna som styr. De som är med hänger ju med intill döden och vem vet efter att man gått hädan till och med. Vem skall sopa upp efter er användare? Ett problem är att man prioriterar "Fasan" vad gäller foton t.ex. och då kan vi jordnära inte se dessa. Förstår du detta resonemang?

Med vänlig hälsning Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav Z 1578 » 20 dec 2014, 00:07

herrstina- skrev:För de flesta av oss är det egalt av vilket fabrikat de fotograferade objekten är, om det är en vitröksosande Volvo eller någon annan spelar ingen roll.

Det är också aningen frustrerande när det gnälls över bilder som publiceras, alternativet är ganska givet. Inga bilder!


Stina.



Håller med Stina. Själv är jag imponerad av alla som köper sig en bil och kommer så långt som till en utställning eller ett rally. Det gör sig inte själv och är inte gratis heller. Bilder från olika tillställningar är inspirerande oavsett fabrikat och t.o.m fordonstyp. Är man motorintresserad så brukar det finnas något som lockar i de flesta bilder. Vi andra ska vara tacksamma att det finns folk som har med sig kameran och vet hur man använder den.

Med reservation för felskrivningar...
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav Thomas Almen » 20 dec 2014, 00:17

Hade missat att du frågat om 142:ans ursprung Mari, annars hade jag kunna tala om att den gått i Skorped från början.
Thomas Almen
 

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav herrstina- » 20 dec 2014, 00:34

Lars-Gunnar skrev:Hej Herrstina!

Nu är du orättvis. Skulle jag vara en alkoholist med hemoröjder? Du har inte pekat ut mig direkt men jag tar illa vid mig. Jag är varken det ena eller det andra utan likas god/dålig som du själv.
Låt os ha en resonabel ton och inte uttrycka oss nervärderande. Och jag är absolutist.

Att Facebook inte gillas av somliga är just för att man inte vill koppla upp sig och aldrig kunna bli kvitt despoterna som styr. De som är med hänger ju med intill döden och vem vet efter att man gått hädan till och med. Vem skall sopa upp efter er användare? Ett problem är att man prioriterar "Fasan" vad gäller foton t.ex. och då kan vi jordnära inte se dessa. Förstår du detta resonemang?

Med vänlig hälsning Lars-Gunnar


Jag kan leva med att du "tar illa vid dig", tänk på det när du gnäller om andra skribenters inlägg. Jag använder en resonabel ton, sen är det upp till dig hur du tolkar texten, och i förekommande fall bilderna.

Mitt liv skulle inte förändras i någon större utsträckning om FB försvann, men jag inser också att väldigt många har enorm behållning av mediat och det måste man acceptera. En bra grej med FB är just bilder, eftersom jag själv är usel med kamera och därför inte har särskilt mycket bilder på min framfart i diverse rallyn är det med stor glädje jag hämtar bilder på mina fordon från FB och flyttar dom till mitt eget album.

Läs de inlägg du gillar och titta på de bilder du anser vara heliga och kommentera det, hoppa över resten. Du måste inse att det finns folk som gillar de inlägg som inte passar dig, om du gnäller tillräckligt intensivt på dessa inlägg kommer dom att upphöra. Följden blir att forumet bara innehåller inlägg som accepteras av L-G och då är nerläggningen nära gissar jag.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav Anders Ason » 20 dec 2014, 10:31

Som moderator kan jag nu tycka att "luften är rensad" och var och en fått sagt sitt och att tråden då återgår till det som rubriken anger. Vi kan utan vidare notera att bilder av alla de slag rejält lyfter forumet och urvalet på bilderna till stor del styrs av hur det ser ut på träffarna. Anser nog att märkesrepresentationen är förhållandevis god och man får själv plocka russinen ur kakan av den sort som smakar bäst. På årets Elmia exempelvis var det en stor ansträngning gjord för att just visa den bredd av tillverkare som vi såg i landet en gång.

Vi är ju dessutom enade i det faktum att vi tycker det är kul och intressant med gamla utarrangerade/historiska lastbilar. Kulturgärningen inte att förglömma.

Har i en annan tråd för länge sedan tagit upp hur vi som betraktare helst vill att bilarna presenteras som bäst på bild - men det är en annan sak.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Strängnästruckmeet 2014 Veteranlastbil/kult/veteranbuss

Inläggav mariberglund » 03 jan 2015, 10:53

Thomas Almen skrev:Hade missat att du frågat om 142:ans ursprung Mari, annars hade jag kunna tala om att den gått i Skorped från början.


Tack Thomas :D

Vänlig Hälsning
Mari Berglund
Användarvisningsbild
mariberglund
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 26 jan 2011, 14:44

Föregående

Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster