Pärlrallyt 2013

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Pärlrallyt 2013

Inläggav Per Thomson » 18 aug 2013, 11:30

Bildsida från årets Pärlrally, obs ha lite tålamod då sidan innehåller drygt 180 bilder, vänta lite med att klicka på förstoring. Tyvärr är det omöjligt att hinna med och kunna ta presentabla bilder av samtliga fordon och i denna gång gjorde regnet det extra besvärligt. http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=890
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Pärlrallyt 2013

Inläggav Anders Ason » 18 aug 2013, 13:07

När man nu själv inte var på plats var det roligt att få se bilderna (snabbt ut också), tack. En bonus med regn o mulet är att färgerna på bilder blir så mycket bättre än i solsken. Ser också lite mera livfullt ut. Variationen med olika bilfabrik är också en bonus med Pärlrallyt som väl är betingat av närheten till kontinenten som Per skriver.

Det hade varit en rejäl överraskning om träffen inte hade varit välordnad och fungerat bra, med den mycket erfarna och skickliga ledningen. Dags att anmäla till 2014? (och då kanske flera "nya" bilar är färdiga att lämna veteranverkstan´.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Pärlrallyt 2013

Inläggav Per Thomson » 21 aug 2013, 18:35

Mera . . . http://youtu.be/TqTKqKV4yCs
och persontransport till utspisning . . .
http://youtu.be/TzYSXpERunU
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Pärlrallyt 2013

Inläggav Lars-Gunnar » 10 sep 2013, 23:14

Tack Per för att du "stred" i det våta.

Jag ser att K.E Palms Rundnos har skärmar som antingen breddats eller också är det från en annan bil? Sedan är det alltid trevligt att se Jensens fina Volvolastbilar av det gamla snittet. Verkar som om danskarna har bevarat fler klassiska Volvolastbilar än vi svenskar. Där är det Volvo medan vi har Scania som gällande det mesta märket.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Pärlrallyt 2013

Inläggav herrstina- » 10 sep 2013, 23:27

Utan att vara expert vill jag påstå att Palms bil är original. Dom hittade bilen någonstans i Norrland där den stått uppställd sen urminnes tider. Bilen var fortfarande ett chassie och var alltså aldrig tagen i bruk, den var rostfri och i nyskick.
Att någon då skulle byta skärmar verkar inte troligt. Jag ska fråga Roland när jag stöter på honom, om jag kommer ihåg det.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Pärlrallyt 2013

Inläggav Lars-Gunnar » 11 sep 2013, 00:02

Per, du skrev "byte av bakaxel" på ett av korten. jag spanade efter en axel men fann ingen. Du menade väl bakaxeldrev? Att byta en bakaxel är ju ett stort företag.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Pärlrallyt 2013

Inläggav Per Thomson » 11 sep 2013, 08:33

Lars-Gunnar, med bakaxel menas här inte hela axelpaketet med dess innehåll, det som avses med drivaxel är en axel eller stång som överför den roterande rörelsen från bakaxelväxeln ut till hjulen. Det finns alltså två sådana, en till vardera hjulsida. Det är sällan mer komplicerat att byta en drivaxel än att det kan göras på plats där skadan inträffat. Om du tittar noga på en av bilderna så ser du Björn N hålla i en del av den brustna axeln som han lägger in i släpet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Pärlrallyt 2013

Inläggav S-V L44 » 11 sep 2013, 20:02

Lars-Gunnar skrev avseende K E Palms Volvo LV127
......... Jag ser att K.E Palms Rundnos har skärmar som antingen breddats eller också är det från en annan bil? ........

Det var en intressant iakttagelse som jag själv inte uppmärksammat tidigare.
Man kan även jämföra skärmbredden med bilen i denna tråd (att detta är en LV126 skall bara påverka totalvikten)
viewtopic.php?f=2&t=4963

Jag känner inte till detaljskillnader bland Volvos enskilda komponenter på samma sätt som jag gör avseende Scania-Vabis 1940- och 1950-talschassier, men nu skiljer det fem-sex årsmodeller och cirka 6000 chassinummer mellan dessa båda Volvo LV125-serie Rundnosbilar, så det är inte helt osannolikt att Volvo genomfört vissa revisioner av sina komponenter genom åren.
Genom att studera ett antal fotografier i de olika Rundnos-modellserierna så kan man notera framskärmar med olika geometri på skärmarnas kupning samt lite varierande bredd på det "platta" partiet närmast torpeden. (Ytterligare varianter fanns ju också i form av krigsårens helt planpressade framskärmar.)
Det verkar som om de senare modellårens bilar i större utsträckning har den skärm-variant som återfinns på K E Palms bil.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Pärlrallyt 2013

Inläggav Lars-Gunnar » 12 sep 2013, 01:25

Tack S-V 144

Nu ser jag den där fördjupningen. Den första tanken som slog mig var att det var likt skärmarna som International hade om jag inte blandar ihop bilarna. Palms bil var fotad i den vinkeln att fördjupningen blev större än den är. De nya kamerorna förvränger ibland. Som exempel kan jag ta när någon fotat ett tåg på ett spår. Då ser spåret mer backigt ut än i verkligheten.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Pärlrallyt 2013

Inläggav Per Thomson » 31 okt 2013, 19:48

Fick idag ytterligare två bilder från Pärlrallyt visande min brors Regent från 1957. Den ena bilden är från 2011 och den andra från 2012. Jag hade den äran att få köra vid båda tillfällena. Tack för bilderna Lennart Sjöborg!

2011 08 21 1002.JPG
2011 08 21 1002.JPG (242.87 KiB) Visad 18549 gånger

DSC_0457.JPG
DSC_0457.JPG (158.69 KiB) Visad 18549 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster