Hankoniemen keikka

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Hankoniemen keikka

Inläggav Kjell T » 25 feb 2013, 10:41

I juni arrangerar VETKU, Veteranlastbilsklubben i Finland, ett rally i sydvästra Finland 13-16 juni 2013. Inte så långt från Sverige. Besök på Sisu fabriken i Karis är en del av programmet. Uppgifter finns endast på finska på klubbens hemsida www.vetku.fi under "Tapahtumat".
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Hankoniemen keikka

Inläggav Kjell T » 17 jun 2013, 08:21

Från detta evenemang finns nu en film på youtube, www.youtube.com/watch?v=TIM4YMp67P4
Här kan man bla se fyra deltagare som aktivt brukar delta i evenemang väster om Östersjön.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Hankoniemen keikka

Inläggav S-V L44 » 17 jun 2013, 20:40

En mycket trevlig filmsekvens.
Jag gillade den snabba och disciplinerade starten av hela startfältet (jag räknade inte antalet bilar), men det tog endast endast 15 minuter utan klipp i filmen.
Perfekt om man vill titta på en film, men kanske inte riktigt lika roligt i verkligheten då det kan vara svårt att hinna smälta alla intryck.

Jag reflekterade också dels över mångfalden av olika fordonsmärken (det hade varit trevligt om vi i Sverige hade haft fler märken än Scania och Volvo i våra startfält också), och dels att det mestadels var "nyare" veteranfordon.
Det jag sett tidigare från Finland är att det finns mycket trevliga ekipage från 1930- och 1940-talen.
I filmen var det tyvärr bara några få av dessa äldre fordon representerade.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hankoniemen keikka

Inläggav scaniamania » 17 jun 2013, 21:18

110 fordonen. http://www.vetku.fi/tapahtumat/tapahtumat-2013/hankoniemen-keikka#autoluettelo
Sisu, Vanaja, Volvo, Scania, Mercedes, Magirus-Deutz, GMC, Opel, Desoto, Bedford, Ifa, Peterbuilt, ...
Scania LS 110 Super - King of the road
scaniamania
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 okt 2011, 15:09
Ort: near Åbo, Finland

Re: Hankoniemen keikka

Inläggav arpenetti » 20 jun 2013, 11:56

Evenemanget var mycket trevligt med några deltagare från Sverige.
Här hittar ni några bilder från veckoslutet.
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 671&type=1
Bilen måste ha minst 10 hjul / - Arpe
Användarvisningsbild
arpenetti
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 aug 2010, 20:47


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster