Någon regel?

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Någon regel?

Inläggav Lars-Gunnar » 24 maj 2012, 20:11

Hej!

Jag har kikat på flera års foton tagna vid GBG:s rallyn och ingen har fäst startnumren över registreringsskylten medan man vid andra rallyn gör så. Gäller någon speciell regel i detta rally stipulerad av arrangören?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Någon regel?

Inläggav Anders Ason » 24 maj 2012, 21:25

Köra utan registreringsskylt kostar 1 500 kr i böter. Höjdes kraftigt för något/några år sedan då felparkerare och fortkörare inte ville berätta vem de var. Att täcka över skylten är alltså inte att rekommendera. Det är precis lika förbjudet och kan rendera samma bötesbelopp (= olaglig reg. skylt) att sätta dit ett "klistermärke" på det gamla kontrollmärkets plats. Detta har jag dubbelkollat ganska nyligen.

Jag har varit med på en hel del träffar, men aldrig sett att arrangören haft några synpunkter i den här vägen. Många bilägare har samtidigt kvar den gamla original? plåten och det är helt OK. Den räknas som dekoration och har ingen som helst juridisk betydelse.

Givetvis borde reg. nummer alltid anges i alla startlistor på träffarna. Så fort bilen kommer ut ur garaget ska det vara synligt för vem som helst, enligt ovan.

Några skäl varför:

Säkerhet

Om det mot förmodan skulle inträffa en olycka (har hänt) så kommer frågan omedelbart, vilket regnummer på fordonet? Om det inte är reggad ägare som kör, hur få tag på ägaren om läget är allvarligt? På en liten mera lokal träff är kanske det inte är något större problem men det finns träffar med 150 deltagare som kommer från hela landet och även utanför. Ett fordon kanske kommer att efterlysas av någon anledning (behöver inte vara negativt) vilket inte är så lätt utan nummer, kan vara ur både positiv och negativ aspekt. (Tyvärr har det också förekommit fordon på träffar som inte haft sina papper i ordning och kommer det fram är det dålig PR.)

Service

Vid efterbearbetning av resultat, bilder och annan dokumentation blir det svårt att koppla ihop en viss bild/fordon med en ägare om denne inte uppgett regnumret, något som bl a jag har bekymmer med då och då som rapporterar från olika arrangemang. Regnumret är ju bilens ”personnummer” och används också på samma sätt. Olika media rapporterar från träffarna och får då på begäran en startlista som av praktiska skäl även bör innehålla regnumret.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Någon regel?

Inläggav Lars-Gunnar » 24 maj 2012, 23:20

Jag blev verkligen lurad av en skylt i gammaldags stil där jag trodde att det stod DX 1015 så jag måste googla och se om denna kombination DX hade funnits. Det var då jag såg att det skulle vara XDL015 men det var på en sådan där gammaldags skylt och var hopträngt så som jag skrivit.

Jag förstår resonemanget Anders. Det är ju rena dumheterna att köra med BD 1234 när bilen har en annan uppsättning som är mer ackurat. Jag har sett en som hade det gamla nederst och det som gäller ovanför väl synligt. Så skulle många ha det.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster