Pohjanlahdenkeikka

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Pohjanlahdenkeikka

Inläggav Kjell T » 13 jun 2011, 07:49

Ibland går det inte som planerat. Fredagmorgon 10 juni åker jag iväg de 10milen det är till Jakobstad för att se lastbilarna samlade inför starten till Kalajoki. Framme på platsen skulle jag fotografera en del av bilarna. Tyvärr händer inget när jag ivrigt trycker på knappen på digitalkameran. Märkligt fenomen var första tanken, batteriet hade ju laddats föregående natt och trots det fungerar den inte. Vid kontroll visade det sig att det var tomt under luckan där batteriet är placerat. Det blev inga bilder.
Nu hittade jag bilder via Vetku på en del av bilarna, plus någon Zetor som kommit till Kalajoki?
Bilderna ses här: http://sutii.kuvat.fi/kuvat/Raskaskalus ... ka%202011/ eller här ännu mera bilder http://public.fotki.com/Rinnewood/events/vetku2011/
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Pohjanlahdenkeikka

Inläggav Anders Ason » 13 jun 2011, 09:45

Så retligt och snopet att bli utan kraft!

Suverän lastbilsträff! (även om dess namn är helt omöjligt)

Snygga och en del ovanliga bilar (gillar verkligen Sisu, vilken bil!), vacker plats, bra väder och snygga bilder. Verkar ha varit ett toppenarrangemang. Många ovanliga bilar som Mercedes med stödaxel och flera med dubbelhytt m m.

Skulle vara mycket roligt att ta en resa någon gång...
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Pohjanlahdenkeikka

Inläggav Lars-Gunnar » 13 jun 2011, 21:46

Anders Ason skrev:Så retligt och snopet att bli utan kraft!

Suverän lastbilsträff! (även om dess namn är helt omöjligt)

Snygga och en del ovanliga bilar (gillar verkligen Sisu, vilken bil!), vacker plats, bra väder och snygga bilder. Verkar ha varit ett toppenarrangemang. Många ovanliga bilar som Mercedes med stödaxel och flera med dubbelhytt m m.

Skulle vara mycket roligt att ta en resa någon gång...


var det stödaxel eller en timmerbil som har den enaxlade "vagnen" upphissad så det ser ut som en boggibil? Ja, de tusen sjöarnas land gör skäl för namnet. Skall jag tro att de har fruar och matsäck med sig så de är självförsörjande? En del hade ju huset med sig. När skall vi få se sådant i Sverige? Tyska och Holländare har ju både husvagnschassier och tillbyggda stugor väl kamofluerade på bil och släp. Dessa sällskap gör ju veckolånga körningar med sina klenoder varav många är Volvo och Scania.

Ja, finnarna kan ta hand om sina klenoder oavsett märke (därmed inte sagt att vi är sämre) men jag tror nog Yury-Sisu eller bara Sisu ligger finnarna varmt om hjärtat.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Pohjanlahdenkeikka

Inläggav Kjell T » 13 jun 2011, 21:54

Mercedes bilen var tandemdriven och timmerbilen S-V L76S hade vagnen upplyft, vilket var normalt vid körning utan last. Denna vagn var speciell eftersom den hade bromsar, de jag sett i användning på den tid när dessa vagnar var vanliga hade inga bromsar och då var högsta tillåtna hastighet 50km/h. Med bromsad vagn eller vagnen upplyft som last var det 70km/h som gällde. Dessutom var färden något behagligare med last och lättare att svänga på lastningsplatsen.
De rödmålade husen på flaken var på den tiden när de användes avsedda för transport av arbetsfolk till vägarbetsplatser och TVH (Tie ja Vesi Hallitus) bokstäverna är förkortningen för Väg och Vatten styrelse.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster