Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav Bo Norvinge » 26 maj 2011, 19:42

Här kan ni ladda ner en PDF-fil med mer information om helgens veteranlastbilsträff i Motala.

http://www.norvinge.se/dokument/skanna0025.pdf
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav Anders Ason » 28 maj 2011, 22:03

Bilderna från Motala 2011 finns nu upplagda på:

http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=828
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav gunnilse » 28 maj 2011, 22:50

Tack för bilderna hög klass på fordonen samt kul att de hamnar dekaler på dörrarna snyggt.
gunnilse
 

Re: Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav Anders Ason » 29 maj 2011, 08:03

Den här gången hade jag möjlighet att vara med själv (startnr. 39) genom att ha lånat bil av en bekant. En annorlunda bil, minst sagt - en "krigare" typ brobyggarbil LA82B, årsm -61.

Värst på flera sätt - tyngre än vanligt, ca 13 ton olastad, d v s lika mycket som en fullastad 2-axlig bil, bredare än vanligt ca 2,60 m men vill minnas godkänd för 4.70 enl. regbeviset (endast körning med följefordon för varning). Hytten full med spakar, knappar, reglage och instrument - måste ha varit en utmaning att sätta i händerna på en värnpliktig som kanske aldrig suttit i en lastbil tidigare! Permanent tandemdrift och en mycket stel boggi som hela tiden håller mot när det ska svängas. Mycket nära kontakt med motorn=hög ljudnivå. Mätte även bränsleförbrukningen för att kunna ersätta ägaren, vilken gav nästa överraskning. Bilen hade dragit nästan 4,5 l /mil. Tung last att dra för DS10:an och inte direkt någon bussutväxling på drivkedjan. Men ...i krig och kärlek.

Har kört denna bil fler gånger tidigare=mycket kul och sammanfattningsvis har den stor charm med sin tidstypiska konstruktion och mycket allvar (beroende på varför den kommit till) samtidigt som många erfarenheter från utvecklingen av bilen finns i samtida åkarbilar från Scania.

Den väcker alltid stort intresse hos omgivningen, så även i Motala (bl a en av de mera plåtade).

För dagen var den även "reportagebil" för http://www.veteranlastbilar.se
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav faun v12 » 29 maj 2011, 13:13

Mycket trevlig tillställning,vacker färdväg och intressant slutmål! mvh KH.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav Stellan » 29 maj 2011, 15:59

gunnilse skrev:Tack för bilderna hög klass på fordonen samt kul att de hamnar dekaler på dörrarna snyggt.

Jag håller med Thomas...de gamla firma- och speditionslogotyperna är en nostalgiresa i sig själva, och tillsammans med rätt lackering så blir fordonens "äkthet" ändå större. Även reklam på kapell och skåp ger en nostalgokick...KF med sin liggande åtta till exempel är ju en stilren "utsmyckning" man saknar lite också.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav Anders Ason » 29 maj 2011, 19:20

faun v12 skrev:Mycket trevlig tillställning,vacker färdväg och intressant slutmål! mvh KH.


    Hmm... nu får vi nog börja med "en nejlika i knapphålet"? Nästa träff jag är på får jag väl bjuda på något till de forummedlemmar som ger sig tillkänna?

    Pekka med fingret, träffade jag och några till, men vilka andra forumare var där? Du kanske kanske kan skriva något här?

    :)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav pekka k » 29 maj 2011, 22:45

Hehe med fingret det var ju trevligt o en bild ville du ha med :) Själv fick jag med en kille som har ett lättare handikapp som kartläsare men det gick inte så bra så det blev följa john istället :) eftersom han hade tusen frågor om allt :) jag hade full upp med alla frågor om spakar vevar knappar mm han är en riktig frågeställare med fint minne på saker,

Jag fick träffat en massa folk som frågade om bilen mm så nästa träff är Smålandsrundan,
Mvh:Pekka.
pekka k
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 17 mar 2008, 14:08
Ort: VARA

Re: Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav Anders Ason » 29 maj 2011, 22:49

Du gör fantastiskt fina renoveringar Pekka.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastbilsveteranträff Motala 2011.

Inläggav pekka k » 30 maj 2011, 10:18

Tack ska du ha Anders det värmer när man får beröm för vad man slitit med i flera år :)
Mvh:Pekka.
pekka k
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 17 mar 2008, 14:08
Ort: VARA


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster