Pärlrallytt 2011

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav herrstina- » 28 aug 2011, 20:12

Det är lätt att dra förhastade slutsatser. Jag tror inte att vare sig arrangörerna på Pärlrallyt eller något annat rally av liknande slag skulle komma på tanken att diskriminera deltagare som anländer med fordon tillverkade i fjärran länder, tvärtom de är ju lite mer exotiska än våra inhemska alster.

Anledningen att Macken i just detta fallet står lite ensamt parkerad är inte svårare än att paret som kör bilen låg och sov på just den platsen och av praktiska skäl stod den kvar tills starten. Det är så mycket folk i rörelse vid startområdet så det finns egentligen inga "dåliga"uppställningsplatser.
Däremot kräver det mycket pyssel och planering för att över huvud taget få plats med alla fordonen.

Nästa helg ska jag och några polare åka till Tyskland och beundra tyska veteranlastbilar, en av polarna är huvudmannen bakom just pärlrallyt. Så nog finns det intresse för mer än svenska transportmedel.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav Lars-Gunnar » 28 aug 2011, 20:35

Det var inte meningen att diskriminera utan det jag sett är att flera jänkebilar inte verkar vara intressanta. Det kan gälla Peterbilt, Kennwort eller Andra märken. Lite mer ingående foton skulle inte skada men det är väl att begära för mycket. Hur ser det ut i hytten t.ex.

Jag har en digitalkamera men befinner mig bra långt borta och dessutom är jag arbetslös. Detta säger jag så ni inte skall säga "Åk dit själv då!"

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav Anders Ason » 30 aug 2011, 15:55

Bjuder på en närbild på Macken:

P1010682 (Small).JPG
P1010682 (Small).JPG (45.89 KiB) Visad 10101 gånger


och en länk till några tidigare visade USA bilar:

viewtopic.php?f=1&t=1807
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav Lars-Gunnar » 30 aug 2011, 22:19

Tack Anders!

Det är väl mest norrmännen som importerar dessa USA-truckar. Har för mig att det finns ganska bra med dom i Norge. Tror att någin använder sin bil i daglig trafik.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav Anders Roger Larsson » 30 aug 2011, 22:27

Lars-Gunnar skrev:Tack Anders!

Det är väl mest norrmännen som importerar dessa USA-truckar. Har för mig att det finns ganska bra med dom i Norge. Tror att någin använder sin bil i daglig trafik.

Lars-Gunnar :)


Den här bilen ser man ofta i Arvika.

http://1.bp.blogspot.com/_r6QD9cjpNXc/St9syETXstI/AAAAAAAACME/MnmAARrbNCg/s1600-h/091022kenwoodPA150019.JPG
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav Lars-Gunnar » 30 aug 2011, 22:43

Fint Roger, det är ju en bil som man skulle vilka åka med i. Undrar om den har en Fuller Roadranger 13 växlad 2 sticks låda. Det är fasinerande att se en sådan låda växlas. Har sett på You Tube men blir inte klok på systemet. Kanske de berättar på engelska och jag kan inte höra vad de säger på grund av min dövhet. Tror dock att jag kan klura ut om jag åker med flera gånger och ger akt på när båda lådorna växlas.

Scania hade ju spaks i 75 och 76-modellen men jag kan inte tänka mig att den var lika komplicerad att växla som USA-bilarna.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav jonas a » 31 aug 2011, 03:34

Amatörbild på Macken.
mack pärla.jpg
mack pärla.jpg (142.91 KiB) Visad 10065 gånger
Jonas A
jonas a
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 aug 2008, 07:17
Ort: Södra Sverige

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav Anders Ason » 31 aug 2011, 08:33

Om vi nu ska fortsätta lite till med denna bil så var den i ett annat avseende lite ovanlig: ingen tandemdrift.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Pärlrallytt 2011

Inläggav herrstina- » 31 aug 2011, 11:18

Jag har tittat på den några gånger och fått för mig att stödaxeln är eftermonterad.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Föregående

Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster