Tändkulemotorns dag Lysekil 14/8-2010

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Tändkulemotorns dag Lysekil 14/8-2010

Inläggav F7 Ljungskile » 04 aug 2010, 19:17

Hej! =)

Vill härmed puffa för föreningen L.Laurin och tändkulemotorns dag på gamla Skandiaverkens område i Lysekil Den 14 Augusti!!! :mrgreen:
Detta är ett mycket trevligt arrangemang där det startas alla möjliga stationära motorer,båt motorer, Turer med bogserbåten "Harry" som även den är bestyckad med en (4x75 hk) Skandia 300 hk tändkula.

Man kan även beskåda Lastbilar,fiskebåtar,veteran traktorer, bilar och motorcyklar! :D
Så om du gillar Tändkuledunk,Bilar,och givetvis lastbilar mm så är detta ett ypperligt tillfälle :P

Förare av veteranfordon har fri entre, så damma av gammelbilen och åk dit!! Fika säljs på området....

Vi hörs å syns; Mvh/Peter F7 Ljungskile 8)
Användarvisningsbild
F7 Ljungskile
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 24 jul 2009, 19:30

Re: Tändkulemotorns dag Lysekil 14/8-2010

Inläggav Lars-Gunnar » 04 aug 2010, 21:10

Vet du hur det är med Rubens samling? Han avled ju och jag vet inte om det är något sällskap som driver det och isåfall om de brukar ställa upp på tändkuledagar och event+

Vi var dit för 20 år sedan och tittade på vår semester och han hade ju verkligen samlat på sig många typer av tändkulemotorer och traktorer och annat.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Tändkulemotorns dag Lysekil 14/8-2010

Inläggav Anders Ason » 04 aug 2010, 21:43

Lite kuriosa, kan jag nämna att jag har stått i Ragnar Janssons verkstad/båtvarv på Solbergsudde i Västervik och borrat de nödvändiga hålen i gjutämnen (toppar) till Bröderna Nilssons motorer, eller den sk Västerviksmotorn. Motorn fanns i två storlekar om jag mins rätt. Nilssonmotorerna var vida kända och användes runt hela Östersjökusten bl a. De satt väldigt många fiskebåtar.

Solbergsuddes båtvarv tog över alla gjutformar, ritningar/mallar och delar som fanns kvar efter att tändkulefabriken upphörde.

Dunk...........dunk..........dunk.......
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster