Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Anders Ason » 13 sep 2009, 12:22

Lördagen 12 september 2009, lite text.

Med 145 anmälda ekipage och en trimmad och erfaren rallyorganisation kan det inte bli annat än bra. Rallyt gick genom mycket vackra områden och bitvis också mycket nära Mälaren. En av kontrollerna var i Underås grustag och som de beskriver själva: "Ett av Europas största grustag. Synligt från rymdfärjans bana." Förmodligen helt sant då det var enormt stort. Vill minnas att det är det grustag som i mycket hög grad försörjt Stockholm (Hötorgsgropen bl a) med grus under många år genom pråmtransporter till en kaj på Kungsholmen.

Satellitbild
underas.jpg
underas.jpg (17 KiB) Visad 14043 gånger


Roligt att det utöver de bilar man kände igen sedan tidigare även fanns de som var där för första gången och även en del långväga.

Som vanligt gjorde speakern Torbjörn Berggren en intressant beskrivning av ekipagen i samband med starten. Vädret var utmärkt, likaså humöret på alla deltagare och funktionärer.

Kluriga frågor klarades av (nåja!) i kontrollerna efter vägen med efterföljande prisutdelning i samband med middagen. Bilder från rallyt finns på flera hemsidor.

Är det verkligen ett helt år till nästa?


Några andra forummedlemmar som var där och vill dela med sig?

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Lars-Gunnar » 13 sep 2009, 20:12

Såg en fotoserie i Bussforumet från rallyt där det var ett trailerekipage som körde och det dammade inte så lite. Det måste ju ha varit detta grustag som du Anders talar om? Vad sade deltagarna om det, att måsta tvätta bilen då de kom hem eller tyckte de att det var trevligt hur som helst?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Thomas Almen » 13 sep 2009, 20:38

"Vi hade i alla fall tur med vädret", lär det ju heta. Det enda som jag kan ha invändningar emot, är väl svårighetsgraden på frågorna. Nån annan förklaring kan jag inte få till att vi inte ens omnämndes i samband med prisutdelningen. Påfallande mycket glada åskådare ute efter slingan, vilket är kul. Gropen i Enhörna har jag varit ned i tidigare, och det var kul att se att det långa transportbandet fortfarande användes. Har hört av en Jämte som jobbat där hur långt det är, men blir osäker. Kan det stämma med 4 km?. I Senna, utanför Halmstad, finns ju en liknande anordning. Vilket som, många trevliga personer träffade man, och även A-son. Så jag tycker nog att det var ganska lyckat.
Thomas Almen
 

Re: Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Lars-Gunnar » 13 sep 2009, 20:57

Thomas Almèn skrev:"Vi hade i alla fall tur med vädret", lär det ju heta. Det enda som jag kan ha invändningar emot, är väl svårighetsgraden på frågorna. Nån annan förklaring kan jag inte få till att vi inte ens omnämndes i samband med prisutdelningen. Påfallande mycket glada åskådare ute efter slingan, vilket är kul. Gropen i Enhörna har jag varit ned i tidigare, och det var kul att se att det långa transportbandet fortfarande användes. Har hört av en Jämte som jobbat där hur långt det är, men blir osäker. Kan det stämma med 4 km?. I Senna, utanför Halmstad, finns ju en liknande anordning. Vilket som, många trevliga personer träffade man, och även A-son. Så jag tycker nog att det var ganska lyckat.


Vad menar du för slags transportband Thomas? Är det ett band för förflyttning av grus? Om det verkligen är 4 km så är det ju enormt. Låter som att det skulle vara avsedd för pråmar/båtar.

Lars-Gunnar 8)
Lars-Gunnar
 

Re: Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Thomas Almen » 13 sep 2009, 21:04

Det används för att få fram material till krossen. Allt eftersom täkten har växt, så har bandet förlängts. Alternativet hade varit dumprar eller lastbilar. Täkten vill jag minnas har använts sedan sekelskiftet. För er som var med på rallyt, där slingan vände i gropen, körde man över bandet, så det fortsätter en bra bit längre. Första gången jag var dit, så hette det Underås, och jag tror det var dom som öppnade täkten.
Thomas Almen
 

Re: Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Anders Ason » 13 sep 2009, 21:53

Lars-Gunnar skrev:Såg en fotoserie i Bussforumet från rallyt där det var ett trailerekipage som körde och det dammade inte så lite. Det måste ju ha varit detta grustag som du Anders talar om? Vad sade deltagarna om det, att måsta tvätta bilen då de kom hem eller tyckte de att det var trevligt hur som helst?

Lars-Gunnar :)


Hmm... ja i ett fall bidrog dammet till en bättre harmoni mellan bil och ett nylackat enaxlat släp!

:D :D :D .
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Anders Ason » 14 sep 2009, 06:48

En bild av det till synes oändliga transportbandet:
trpband.jpg
trpband.jpg (38.94 KiB) Visad 13975 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Anders Ason » 14 sep 2009, 07:31

Det var ordentligt skyltat på målplatsen:
svagis.jpg
svagis.jpg (50.12 KiB) Visad 13971 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Lars-Gunnar » 14 sep 2009, 19:19

:lol: :lol:

Du är mannen som kommer med de roliga bilderna Anders. Fortsätt med det!

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Tunga Rallyt, Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Kjell T » 14 sep 2009, 21:34

Vad beträffar, skyltningen. Vintern närmar sig och det gäller att vara förutseende och vara ute med förberedelserna i god tid.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster