Åkarsvängen Södertälje

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Per Thomson » 01 sep 2009, 12:32

Glöm inte att betala in 125:- per person för middagen hos Scania efter avslutat rally. Sista betalningsdatum 3/9. :!: :!: :!:

Start vid Scania Sverige med början kl 0900. Banlängd 12 mil. Målgång Scanias huvudkontor som tidigare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Per Thomson » 03 sep 2009, 16:47

Hur trevligt är det inte att vara med kvällen före?
Dessutom behöver man ju inte gå upp mitt i natten för att hinna till Södertälje i tid - man är på plats och utvilad inför en i övrigt lång rallydag.

Vandrarhem är en passande boendeform och det finns fler i Södertäljes närhet. Jag rekommenderar http://www.tvetagarden.nu/
där jag bott tidigare. Bra parkeringsmöjligheter och trevligt boende till rimlig kostnad. Tar du egna lakan och handduk med dig blir kostar det mindre.

Du hittar lätt dit utmed Tvetavägen, endast ett par km i riktning söderut efter Scanias anläggningar. Mera utförlig vägbeskrivning och bokningsmöjlighet finner du på deras egen hemsida som du når med länken ovan. Annars är telefonnumret 08-55 09 80 25.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Anders » 04 sep 2009, 13:53

Vilken dag är det tunga rallyt går?

Har ju inte någon möjlighet att åka själv tyvärr :( men det hade varit roligt att kunna komma och titta samt ta lite foton :D
Bara att få stå vid vägkanten och se ekipagen är ju en höjdare!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Pickos » 04 sep 2009, 18:27

Anders skrev:Vilken dag är det tunga rallyt går?

Har ju inte någon möjlighet att åka själv tyvärr :( men det hade varit roligt att kunna komma och titta samt ta lite foton :D
Bara att få stå vid vägkanten och se ekipagen är ju en höjdare!

Anders


Nästa Lördag, den tolfte.
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2008, 00:58
Ort: Kalmar/Sverige

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Klas Pettersson » 13 sep 2009, 00:08

Bilder från Åkarsvängen 2009

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=91033

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Lars-Gunnar » 13 sep 2009, 20:17

Ja,det var fint. Ser att det är samma bildserie som är i Bussforumet.

Där la jag märke till att Per blivit med släpvagn modell mindre (1-axlig). Hur var det att dra denna efter bilen? Ingen sackning? Fanns några backar att tala om på rallyt?

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Anders Ason » 13 sep 2009, 21:35

Lars-Gunnar skrev:Ja,det var fint. Ser att det är samma bildserie som är i Bussforumet.

Där la jag märke till att Per blivit med släpvagn modell mindre (1-axlig). Hur var det att dra denna efter bilen? Ingen sackning? Fanns några backar att tala om på rallyt?

Lars-Gunnar :wink:

    Jag åkte med Per runt banan. Pers bil är lika pigg som en som nyss lämnat tillverkningsbandet. Detta i kombination med en rent imponerande växlingsorgie (två spakar, ingen fuskknapp på växelspaken här inte) gjorde att släpet inte märktes av i den bitvis annars så ganska kuperade banan. När vägen var riktigt ojämn kunde det dock kännas något i bilen. Släpet (fabr. Lucksta, något du förm. känner till väl från dina hemtrakter?) var ju tomt och väger då bara 3 ton.

    Förutom backar blev det även backning med släpet då "kartläsaren" lurade in föraren på fel väg vid ett tillfälle. Vi vet nu att släpet kan gå åt båda hållen.
    :D
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Lars-Gunnar » 14 sep 2009, 19:29

Ja, hade han 2 sticks växellåda. Är det en 75:a Super 98%? Det tyckte jag var en konstig anordning på 60-talet då Volvo hade låda med knapp för hög/låg monterad på växelspaken. Inga pajaskonster vid växlingen inte. Ja, om släpet bara hade gått rakt fram hade ni ju kunna välta det och sedan köra med sidan släpandes. :lol:

Ja, bra att det fungerade som smort men vad är du för kartläsare? ja, ja åldern du vet och ordet desorienterad, ingen bra kombination.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Klas Pettersson » 15 sep 2009, 13:45

En sida med mycket bilder från Åkarsvängen 2009

http://www.tugboatlars.se/ScaniaVabisLastbilar.htm
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav bm1113 » 16 sep 2009, 01:50

Kul att se hoppas man kommer uppleva det själv någon gång med sett att det var flera Norrbottens / fd norrbottens bilar med :) tom en F88 från Kalix LBC den har jag sett och har även den på filmband någonsans när den körde med Spetsplog och sidovinge på Isracingen 2005 eller 06 i morjärv ;)
bm1113
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 03 mar 2009, 21:11

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Lars-Gunnar » 16 sep 2009, 21:28

Ja, det är i Norrbotten/Västerbotten man hittar bilarna även framledes antar jag. De är inte körda så mycket i salt och är det inrikesbilar så kör dom där det är saltfritt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2009, 23:54

LBS76 skrev:En sida med mycket bilder från Åkarsvängen 2009

http://www.tugboatlars.se/ScaniaVabisLastbilar.htm

Tack för en mycket fin bildlänk med viss systematik och modellbeskrivning efter att man klickat på en bild :D :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Klas Pettersson » 19 sep 2009, 00:05

Per Thomson skrev:Tack för en mycket fin bildlänk med viss systematik och modellbeskrivning efter att man klickat på en bild :D :arrow:


Jag väntar på lite bilder från dig också Per........ :D :arrow:
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Lars-Gunnar » 19 sep 2009, 01:02

LBS76 skrev:
Per Thomson skrev:Tack för en mycket fin bildlänk med viss systematik och modellbeskrivning efter att man klickat på en bild :D :arrow:


Jag väntar på lite bilder från dig också Per........ :D :arrow:


Med beskrivning på varenda foto! :roll:
Lars-Gunnar
 

Re: Åkarsvängen Södertälje

Inläggav Lars-Gunnar » 19 sep 2009, 01:39

LBS76 skrev:En sida med mycket bilder från Åkarsvängen 2009

http://www.tugboatlars.se/ScaniaVabisLastbilar.htm


Och var är alla Volvolastbilar? Är de inget värda att visa upp? Ja, är fotografen Scaniafrälst så kanske man inte kan begära annat. Det var annars mycket informativt med bra bilder.

Lars-Gunnar :(
Lars-Gunnar
 

Nästa

Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster