Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav bilobuss » 27 apr 2009, 11:52

Fredag 1/5 är det lastbilsträff vid Svartå bruksområde (mellan Karlskoga och Laxå) mellan 09.00 - 16.00. Servering ordnas.
Info Kenneth Hedegård mobil 0738 - 100 673. Välkommen !! :D
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Thomas Almen » 01 maj 2010, 19:42

Urval av deltagarna på träffen, del 1
Bilagor
Fredrikssons regent.jpg
Fredrikssons regent.jpg (89.48 KiB) Visad 20628 gånger
Falsk LS75.jpg
Falsk LS75.jpg (101.27 KiB) Visad 20628 gånger
Berggren.jpg
Berggren.jpg (92.04 KiB) Visad 20628 gånger
Thomas Almen
 

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Thomas Almen » 01 maj 2010, 19:43

Del 2
Bilagor
Mattias.jpg
Mattias.jpg (101.48 KiB) Visad 20627 gånger
Ingvar synvilla.jpg
Ingvar synvilla.jpg (135.1 KiB) Visad 20627 gånger
Grön Titan.jpg
Grön Titan.jpg (91.83 KiB) Visad 20627 gånger
Thomas Almen
 

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Thomas Almen » 01 maj 2010, 19:45

Del 3
Bilagor
Tommys V8.jpg
Tommys V8.jpg (101.69 KiB) Visad 20626 gånger
Timmerkran.jpg
Timmerkran.jpg (102.94 KiB) Visad 20626 gånger
studubaker copy.jpg
studubaker copy.jpg (60.21 KiB) Visad 20626 gånger
Thomas Almen
 

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav S-V L44 » 01 maj 2010, 21:44

Fina bilder du visar upp, Thomas.
Det förekommer ju några bilar som jag inte sett tidigare.
Du visar också en bild ovan som du kallar "Falsk LS75.jpg".
Bilen eller snarare chassit är väl egentligen ingen "falsk LS75" då det verkligen är en LS75 från 1962 men päronhytten är ju däremot helt fel, så man skulle snarare kunna kalla den "oäkta" eller "moderniserad". :roll:
Lite synd tycker jag nog att hytten inte följer chassits tidsepok, men den har förmodligen varit betydligt lättare och billigare att hitta än en frisk Be-Ge-hytt från tidigt 1960-tal.

Skall man vara riktigt kritisk så är ju hytten på den Sc-V L63 från 1950 som har registreringsnummer OKY825 (bilen som står till vänster i bilden "Ingvars synvilla.jpg") också "fel" eftersom denna hytt inte heller följer chassits årgång. För de flesta framträder denna "felaktighet" kanske inte lika tydligt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Thomas Almen » 02 maj 2010, 09:01

Att hytter blivit utbytta kan ha fler orsaker. Redan under "arbetstiden" kan ju olyckor ha inträffat, som gjort ett hyttbyte nödvändigt. Dock syns det välare på 75:an, eftersom den aldrig fanns med päronhytt. Men en 75:a är det iallafall, helt rätt. Bildtexten ska inte heller tas på djupaste allvar, behövde bara namn på respektive bild vid uppladdning.
Thomas Almen
 

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Fmek Eriksson » 02 maj 2010, 20:44

Jag kan ju bidra med en annan bild från detta trevliga arrangemang.
Bild
/Anders
Fmek Eriksson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 apr 2009, 21:31

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Sudde52 » 02 maj 2010, 20:50

Oj! Här händer det saker! Räknar avgaspipor och får det till 6 st, sitter det månne lika många på andra sidan? :mrgreen:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Fmek Eriksson » 02 maj 2010, 21:23

Helt rätt Sudde! En Rolls Royce Meteor V12, närbesläktad med flygmotorn Merlin. Trevlig pjäs.
/Anders
Fmek Eriksson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 apr 2009, 21:31

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Thomas Almen » 02 maj 2010, 21:25

Där var den ganska nystartad, rökutvecklingen blev något större.
Thomas Almen
 

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Lars-Gunnar » 02 maj 2010, 22:38

Tack Thomas för att du delar mad dig av denna begivenhet.

Ja, om man har fel hyttårgång kanske syns minst på en Scania-Vabis inbillar jag mig. Fel hytt på en Volvo syns direkt.

Där fanns tre Volvolastbilar, en grön Titan Turbo? som var väldigt fin med ram i Volvogrått som var så vanligt förr och flaket är ju verkligen fint, åt Holländskt håll, sedan har vi den gamle Vikingen med rätt hytt och rätt utrustning. Har alldrig sett den förut. Men vad är det för Volvo med den stora elefantkranen för stolpar. Är det en Titan Turbo och varifrån kommer denna?

Hur mycket fint finns det inte ute i landet som kommer fram då man har lokala träffar. På de stora etablerade träffarna syns de inte då många tycker att det är för långt att köra. Sina klenoder vill man inte fresta om de är mycket gamla.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Thomas Almen » 02 maj 2010, 22:50

Ägaren till stolpbilen bor i Bäckhammar utanför Kristinehamn, tror jag. Fick faktiskt äran att parkera den då jag råkade sitta bakom ratten när den skulle flyttas. Turbo och "modern" instrumentbräda :D .
Thomas Almen
 

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Anders Ason » 03 maj 2010, 07:14

Bra bilder Thomas och intressant att det händer, d v s verksamheter lite varstans som kanske inte är riktigt lika kända som de "stora" träffarna.
Scania och Volvo från 60-70 talen har ju blivit en slags veteranstandard och kanske en viss mättnadskänsla kan infinna sig även om det finns variationer på dem (då och då byttes huvlås e t c). Därför tyckte jag det var extra intressant att få se din bild på den ovanliga och mycket fina Studebakern. (Årsm. 1946 och endast 2 ägare, regad i Sverige 1983, 95 hkrs motor)

Kördes det runt någon slinga ("rally"), eller stod bilarna där enbart och vad heter lokalpressen på orten i fall där står något om det?

Har ju själv inte så långt till denna träff så helt klart blir siktet på denna träff vid nästa tillfälle och utan ditt bildreportage hade jag nog inte tänkt på det.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav Thomas Almen » 03 maj 2010, 08:03

Nej, ingen slinga kördes, utan dagen ägnades åt samkväm skulle man kunna säga. Den lokalavis jag får i brevlådan hade endast bilder från moppercaet som kördes samtidigt, vet inte hur dom andra rapporterat, Karlskoga Tidning kanske hade nåt. Jo, håller med om Studsen, mycket charmig bil. Ska hacka lite på svärfar som tagit bilderna, hade varit roligare med lite mer översiktsbilder. Dök faktiskt upp några nya bekantsakper, bl.a en stilig LS 56 tippbil. Runt 30 bilar deltog f.ö, den som åkt längst kom från Vimmerby. På det hela taget ett lyckat arrangemang med Kenneth Hedegård som främsta drivenhet. Gott om besökare trots det usla vädret.
Thomas Almen
 

Re: Lastbilsträff vid Svartå bruk 1/5.

Inläggav swedishbrasscar » 03 maj 2010, 08:27

Tack för för fina bilder på trevliga lastbilar! :)
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Nästa

Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster