Uppfångat om träffar 2009

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Årets veteranlastbilsrallyn

Jag kommer med egen(na) bil(ar)
11
32%
Jag är där utan veteranlastbil och trivs ändå
9
26%
Kommer inte på något rally
3
9%
Tänker delta (vara på plats) i ett rally
4
12%
Tänker delta (vara på plats) i flera rallyn
7
21%
 
Antal röster : 34

Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Anders Ason » 03 jan 2009, 14:53

Fler och fler datum för årets träffar börjar dyka upp:

    :!: Tunga rallyt i Göteborg, i maj (datum verkar inte ännu vara fastställt)
    http://www.mhs.se

    :!: Svinesund med prel. rallystart från Tanum. Datum 9 maj
    http://www.overbyif.se

    :!: Lördag 23 maj Slätten Skillingaryd, Smålandsrundan för yrkesfordon
    http://www.xn--gtastrm-90af.nu/text1_34.html

    :!: Fredag den 5 och lördag den 6 juni arrangeras i Borlänge, Tunga – Mas- Träffen i samarbete med Vägverket Museum

    :!: Commercial run i Rättvik för nyttofordon söndagen 26 Juli.

    :!: Helsingborg, lördagen den 15 augusti 2009.
    http://www.parlrallyt.com/ Målet är på samma ställe som förra året (Flygfältet Vallåkra) och anmälningar har redan börjat komma in.


    :!: Tunga rallyt Åkarsvängen i Södertälje, 12 september.
    http://www.mhs.se

    :!: Fler?

    Ett förslag som diskuterats flera gånger är olika "uppsamlingsplatser" (motell, mack, etc) för gemensam färd till rallyna, vad sägs?

              yngrean30.jpg
              yngrean30.jpg (19.65 KiB) Visad 23201 gånger
    ________________________________________________________________________
    Ny avdelning, d v s andra träffar än veteranlastbilsrallyn där är även våra bilar är välkomna:

      :!: Veteranbrandbilsrally i Uppsala 9 Maj 2009

      :!: Truckmeet High Chaparall 13 juni

      :!: Rättvik Classic car week v.31.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Stellan » 03 jan 2009, 15:55

Det skulle ju vara väldigt trevligt att åka tillsammans med några andra när man ska åka till ett rally. Dessutom så kan det ju vara en viss trygghet när man är fler som har följe ifall något skulle hända. Gillar skylten i Anders inlägg :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Bo Abrahamsson » 03 jan 2009, 20:04

Här är en till .Truckmeet High Chaparall 13/6, visserligen ingen renodlad veteranträff. Här finns väl det mesta representerat från lastbilens barndom till sista årsmodell
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Anders Ason » 03 jan 2009, 20:12

Bo Abrahamsson skrev:Här är en till .Truckmeet High Chaparall 13/6, visserligen ingen renodlad veteranträff. Här finns väl det mesta representerat från lastbilens barndom till sista årsmodell


    Tack, lägger in det.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Anders Ason » 03 jan 2009, 20:19

Stellan skrev:Det skulle ju vara väldigt trevligt att åka tillsammans med några andra när man ska åka till ett rally. Dessutom så kan det ju vara en viss trygghet när man är fler som har följe ifall något skulle hända. Gillar skylten i Anders inlägg :mrgreen:

/Stellan


    Vid hemresan från Helsingborg- och Södertäljeträffen 2008 blev det delvis samåkning och när det är längre avstånd passar det utmärkt med en fikapaus. Dessutom blev det fel på två bilar (eller fler som jag inte känner till).

    Vid träffarna söder/västerut blir det många bilar som kör samma väg från Ödeshög och nedåt så där är Östgötarasta ett lämpligt ställe att ses på.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav BURTRÄSKARN » 03 jan 2009, 21:03

Trevligt att det börjar pratas om träffar redan,det kan kännas lite avlägset eftersom det var minus 24 grader här inatt.Har aldrig varit på något rally hittils men hoppas att det blir i sommar,men jag tror knappast att det blir med lastbil tyvärr,men man skall aldrig säga aldrig.Hoppas att det i framtiden kan bli något rally lite längre norröver,tex Sundsvall eller Ö-vik eller någon annan norrlandsstad.Var nu i kväll in på bildarkivet jamtli och sökte på lastbilar och timmerbilar ,vilka bilder :D KLART SEVÄRT!!
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Thomas Almen » 03 jan 2009, 21:10

Förstår ditt dilemma, Burträskarn. Ett alternativ för dig vore att traila ner bilen till lämplig ort. Å andra sidan finns det tappra deltagare från Matfors, som inte bangar för att åka ner till Helsingborg. Men Sverige norr om Dalälven är lite underrepresenterat inom hobbyn. Polarrallyt är väl ensam på när det handlar om tunga fordon.
Thomas Almen
 

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav BURTRÄSKARN » 03 jan 2009, 21:32

Är väl inte riktigt klar med bilen än,och jag har den åsikten att ska man på en träff så ska man köra dit för egen maskin.Egentligen så är det väl inte så långa avstånd det handlar om.Jag minns förr när åkarna häromkring hade bytt bil och åkte och hämtade dom i Göteborg för dom var det rena semestern,och dom hälsade på bekanta i hela sverige på vägen hem :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Bo Abrahamsson » 03 jan 2009, 21:40

Vad det gäller br. Viklund Matfors vet jag de var på både Pärlrallyt och Smålandsrundan och i
samband med den körde dom först ner till Olofström och var med på åkerihistoriska sällskapets
årsmöte. Till Södertälje var det av någon anledning personbil. Har glömt om dom var i Göteborg
men det brukar dom.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Thomas Almen » 03 jan 2009, 22:04

BURTRÄSKARN skrev:Är väl inte riktigt klar med bilen än,och jag har den åsikten att ska man på en träff så ska man köra dit för egen maskin.Egentligen så är det väl inte så långa avstånd det handlar om.Jag minns förr när åkarna häromkring hade bytt bil och åkte och hämtade dom i Göteborg för dom var det rena semestern,och dom hälsade på bekanta i hela sverige på vägen hem :lol:

He he, det kan jag tänka mig. Träffade själv en grånad gentleman från Norrbotten på Nyängsrasta i Grums, på väg till Göteborg för att hämta nybiln. Annars är väl inte avstånd nåt som avskräcker oss Norrlänningar. Men visst hade det varit kul med ett rally i Sundsvall eller Ö-vik, eller däromkring. Om inte annat så för att visa vårt vackra land.
Thomas Almen
 

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Klas Pettersson » 04 jan 2009, 01:19

Veteranbrandbilsrally i Uppsala 9 Maj 2009
http://www.brandhistoriska.se/text%20rally.htm
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Åkarns Kalle » 04 jan 2009, 14:03

Jo jag håller med Sundsvall eller Övik nånstans där omkring vore bra

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Kjell T » 04 jan 2009, 16:23

Anders Ason skriver att det uppstått problem med bilar under hemresan. Det vore intressant och lärorikt att veta vilka problem deltagarna råkat ut för på väg till, under "rallyt" och på väg hem från rallyn.
Det kanske är möjligt att förebygga en del av problemen och därför kanske det skulle vara praktiskt med en lista.
Kjell T
 
Inlägg: 2237
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Anders Ason » 04 jan 2009, 18:12

Kjell T skrev:Anders Ason skriver att det uppstått problem med bilar under hemresan. Det vore intressant och lärorikt att veta vilka problem deltagarna råkat ut för på väg till, under "rallyt" och på väg hem från rallyn.
Det kanske är möjligt att förebygga en del av problemen och därför kanske det skulle vara praktiskt med en lista.


    En slutade ladda och en tappade startmotorn (vrider mig i plågor då båda var av ett känt svenskt fabrikat från ostkusten). Den med laddningen var en dragare med trailer vars last var en likadan dragbil så de bytte helt enkelt plats och så gick det igen. Den med startmoton (visade sig senare att den hängde i kablarna) sköts igång (bilen vägde ca 13 ton och på plan mark) av ett gäng starka rallydeltagare som stannat för en fika! (visst hade det gått att fixa detta på vägen men felet verkade så osannolikt då den snurrade vid tillslag) :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Uppfångat om träffar 2009

Inläggav Bo Norvinge » 04 jan 2009, 18:53

Beträffande datum för Tunga Rallyt Väst.

Enligt MHS hemsida är datum ännu inte spikat.
Lustigt, i tidningen Classic Motors träfflista (även i tryck format) står skrivet att datumet för detta rally är den 16 maj.
MHS är arrangörer men har ännu inte fått in på sin egen hemsida sitt datum!

Heja gengas och träekerfälgar!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Nästa

Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster