Nostalgi på ring Knutstorp

Tjejerna som skötte evenemanget under lördagen "Trucking Old School", Angela Sundust och Mari Berglund, här inför prisutdelningen. Tävlingen var indelad i tre klasser, veteran orenoverad, veteran tidsenligt renoverad och veteran custom.
Dagen före arrangerades "Old Trucks on Track" med möjlighet att köra bilarna på tävlingsbanan (försiktigt). Hasse Johansson och Rune Göransson svarade för det evenemanget.
Från HD:
Veteranlastbilar lockade till Ring Knutstorp
Med nittio fordon från sex länder lockade helgens veteranlastbilsträff på Ring Knutstorp utanför Kågeröd besökare från olika håll i Skåne. Favoriten var en fiskbil från Norge.
Regnet hänger i luften över Ring Knutstorp där helgens veteranlastbilsträff är inne på sin andra dag. På fredagen körde man på bana under parollen ”Old Trucks On Track” och idag, lördag är det dags för utställningen ”Trucking Old School” där besökarna kan beskåda fordonen på nära håll.
– Det har varit en bra uppslutning med bilar, vi har nittio bilar från sex olika länder. Vädret gör kanske en del tveksamma att komma hit, men vi har nog haft runt tusen besökare under de här två dagarna, säger arrangören Angela Sundust.
Redan dagen före evenemanget samlades långfararna från Tyskland, Holland, Belgien, Norge och Danmark. Lite gemyt i kvällssolen.
Stig-Erik Lönnerhedens 76:a vann första pris i veteranklassen tidsenligt renoverad, den mörkblå till höger. Bedömningen i denna klass var mycket hård. Ett opassande stänkskydd på en släpvagn av annat fabrikat kan diskvalificera hela ekipaget, ävenså ledlampor, michelingubbar på en veteran av årgång innan dessa gubbar fanns. Den vinnande bilens påbyggnad bidrog till placeringen. En typisk skogsbil för tiden då det gällde att kunna köra både timmer och flis. För fliskörning hade man en särskild bur. Tippanordningen var konstruerad enbart för sidtippning.
Bilen närmast staketet vann andra priset i veteranklassen tidsenligt renoverad.
Tredje pris i veteranklassen tidsenligt renoverad, Palms ekipage till vänster.
Många intressanta bilar kunde ses som denna Ford.
Paul Stezelovs fint renoverade 140:a är målad exakt efter sin fars färgsättning från tiden då det begav sig med kontinentkörning.
Från HD:
Sties var Norges största privata åkeri när det såldes 1986, med 125 egna bilar och lika många inhyrda” berättar Tore Johnny.
Från HD:
Michael Nielsen har kört som lastbilschaufför i trettio år i åkeriet som hans far grundade 1938. Hans Scania LBS 140 från 1974 har försetts med familjeåkeriets logga, men är köpt som ett samlarobjekt.