Nu finns bilder från Tunga Rallyt Väst

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Nu finns bilder från Tunga Rallyt Väst

Inläggav Anders Ason » 08 maj 2012, 09:11

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Nu finns bilder från Tunga Rallyt Väst

Inläggav Lars-Gunnar » 09 maj 2012, 20:22

Hej Anders!

Nu har jag fått 10 nya veteraner till samlingen men jag går bet på regnumret. till den Bilspeditionsgröna Volvon på första bilden. Ser DJ?877 och har fixat och trixat men icke. Nu visar det ju sig att ni alla som närapå hjärntvättat mig till att det bara finns Scanior men tack vare Pärlrallyts fotosida vet har jag nu blivit återprogrammerad till att det finns mer än bara Scania.

Var farao kommer den bjässe till ASG-Volvo med reg. CYC 720 ifrån? För bjässe var den på den tid det begav sig. Minns att jag lände mig väldigt liten när jag mötte en FB 88 flisbil Hemmavid i mitten på sextiotalet. Någon som äger den med starka ekonomiska muskler?

Vilken nostalgikick att få ser in i Vägväsendets Volvo Titan med dess karakteristiska instrumentbräda. I fars Titan satt en likadan med grå till färgen. Jag hade alltid tyckt att hastighetsmätaren var felplacerad. Men vilken ratt är det i den? Volvo bussratt för inte har de väl haft mage att sätta i en Scaniaratt?

Om mitt liv och leverne i Titanens hytt kan jag berätta: jag började mitt liv i den som mycket liten och jag ville se vägen inte himlen. I hytten var 2 defrosters/varmblås målade i grått. En på förarsidan och en på passagerarsidan. Den på passagerarsidan blev min förtrogna som jag stående på hyttgolvet höll mig i. Allteftersom åren gick växte jag (vore ju konstigt annars) och jag höll i mig i defrostern som var som ett brett Y blev detta mer och mer mörk på ett parti av "handtaget" för att till sist bli kolsvart. Jag såg det själv när jag kunde sitta och se vägen och jag tänkte att jag hade nött bort den grå färgen. Men det var ju så att vi var i skogarna och hämtade timmer och jag tog på både timmer och annat skitigt så det kanske var kåda på defrostern men jag minns inget om att det skulle vara klibbigt, men kådan neutraliseras om man tar i annat som fastnar. Minns iallafall att jag fick följa med till såghusets i vars rum där man slipade klingorna fanns och ta en klick rosafärgad kräm och gnida överallt på båda händerna och vilket universalmedel! Kåda, olja och allsköns skit löstes upp som ingenting och sedan var det bara att torka av med papper. Titanen bytte ju in och de som såg det svarta måste ha undrat.

Detta medel vet jag inte om det finns längre (50 år sedan) eller om EU har lagt näsan i blöt och sagt att det inte får användas.

"Luta er inte under upplyftat flak utan att detta är spärrat" Fanns på Vikingen minns jag och det är ju en berättigad varning.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav bilobuss » 10 maj 2012, 11:15

Viking Turbon har reg.nr DJD 687. Volvo L 48507 -63. Ursprungligen ägd av Handlanden Harry Nilsson, Dösjebro. Tidigare reg.nr M 6732/
FDJ 762. Senare avregisterad. Kärran har reg.nr DJD 930. Rydhs E1040 6206 -62. Senare avregistrerad. Fd Harry Nilsson. Både bil och kärra renoverad och ägd av Ulf Jönssons Åkeri AB, Helsingborg. Otroligt fin och noggrann renovering!
ASG F 88-an ägs av en privatperson i Kungälv. CYC 720 Volvo FB 88-42 T -66. Tidigare reg.nr X 6470. Ursprunglig ägare var Östbergs Fabriks AB, Alfta - "ÖSA". Mycket fin och tidsmässig renovering! Ett renoverat släp efter denna bil skulle bli en perfekt kombination!
Senast redigerad av bilobuss 13 maj 2012, 20:02, redigerad totalt 1 gång.
bilobuss
bilobuss

Inläggav Lars-Gunnar » 10 maj 2012, 22:26

Tack för detta Kristianstads Termotrans!

Ja, håller med att de båda bilarna är mycket fint renoverade. Jag blev som paff att se denna FB 88 så tidsenligt renoverad. Man kunde tro att bilen nyss var utkommen från någon påbyggare för 40-45 år sedan när man ser lämmar och beslag. Ja en treaxlig släpvagn vore något att hänga på. Tycker det ser patetiskt ut när en 3-axlig Volvo eller Scania slänger omkring med en enaxling. 2 axlat minst vore bättre passande. Nu är det ju så att ett långt ekipage kräver ett långt garage om man vill ha allt under tak och tar man betalt så blir det mer att punga ut med än med ett enaxlat räknat per m2.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Evenemang