av Per Thomson » 22 aug 2017, 21:28
Kanske dessa trianglar har större spridning på tradera än de hade i verkligheten. Kort efter det att de krävdes blev de avlösta av de betydligt effektivare roterande varningslyktorna som till en början var förbjudna i Sverige. Minns att jag tog med mig flera sådana från Tyskland då och till sist gav Vägverket med sig och införde själva de roterande mer effektiva varningsljusen.
Vid ett tillfälle hade jag själv god nytta av det roterande blinkljuset som jag monterat på den LS76:a som mestadels gick i anläggningstrafik hemmavid. Vid det här tillfället hade jag lastat 30 ton stålprodukter i Domnarvet som skulle till Norrland, lasten fördelad på bil och bror Oves släp. I backarna mellan Borlänge och Falun rådde vid tidpunkt midnatt glashalka. Diffspärr i, boggin tryckt, gräddvispen på (Blinkljuset) och ut i vägmitt där moddsträngen gav grepp i motluten. Då kändes det extra tryggt att man syntes där man i snigelfart körde i vägmitt och mötande tvingades ut vägkanten efter att de hunnit sakta farten genom varningsimpulsen som det roterande ljuset förmedlade. Effektivt var det.
Hälsningar
Per Thomson