Sida 1 av 1
2-axl. flakvagn
Postat:
16 jun 2017, 18:56
av Reid Hulting
Kan det finnas ngt. intresse för en 2-axl. Forss-Parator 1970.
Har fallit ur registret, men gammalt reg.nr. finns.
Om inte annat tas den ner till Gotland och blir traktorvagn vid nästa månadsskifte.
- IMG_0976.JPG (78.6 KiB) Visad 15394 gånger
- IMG_0977.JPG (64.67 KiB) Visad 15394 gånger
Reid.
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
16 jun 2017, 19:00
av Per Thomson
Du borde få intresserespons på den!
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
16 jun 2017, 19:10
av Reid Hulting
Hoppas det, många vagnar har ju försvunnit till jordbruket.
Reid.
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
16 jun 2017, 19:23
av Per Thomson
Bönderna är (inte alla) kräsna idag och ska ha nya grejor - det kan vara en möjlighet för oss att få tag i delar som en komplett drivaxel eller tippteleskop. Tänkte nästan ta en bild på den vagn jag såg idag baserad på någon före detta boggi -140:a med navreduktion. Traktorn framför var av storlek som indikerade att snart kommer han med en ny minst 4-axlad vagn
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
18 jun 2017, 22:54
av Thore Nilsson
Låter intressant skick? mycket rost? däck? pris? transport?
Med vänlig hälsning Thore Nilsson
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
18 jun 2017, 23:10
av Reid Hulting
Hej Tore.
Traktorvagn, bara att köra, kanske byta ngt däck. Lastbilssläp att besiktiga, mycket jobb. Det bästa är väl om du har möjlighet att komma för att bilda dig en egen uppfattning, känns bättre så. Transport går säkert att ordna. Vagnen finns i Ösmo, som förberedelse för Gotland.
Reid.
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
18 jun 2017, 23:27
av Reid Hulting
Per Thomson skrev:Bönderna är (inte alla) kräsna idag och ska ha nya grejor - det kan vara en möjlighet för oss att få tag i delar som en komplett drivaxel eller tippteleskop. Tänkte nästan ta en bild på den vagn jag såg idag baserad på någon före detta boggi -140:a med navreduktion. Traktorn framför var av storlek som indikerade att snart kommer han med en ny minst 4-axlad vagn
Jo visst är de mera kräsna idag, särskilt de lite yngre. Men många förstår ändå att ett lastbilssläp, trots att det som i detta fall är 47 år gammalt, är mycket stadigare och slitstarkare än de blötjärnsbyggen som som säljs som jordbruksredskap. Ett lastbilssläp är byggt för att gå med fulla lass 10-tusentals mil året runt, ett ytnyttjande som jordbruksredskap aldrig skulle komma i närheten av, trots att de ser glada och trevliga ut, målade i sina BRIO-färger. Det är inte för inte som bankerna börjar dra örona åt sig när det gäller jordbruksmaskiner och redskap. Hade jordbruket utnyttjat sina redskap i samma omfattning som t.ex. åkerierna, hade tillverkarna varit dränkta i garantikrav.
- IMG_0982.JPG (70.14 KiB) Visad 15304 gånger
- IMG_0981.JPG (74.73 KiB) Visad 15304 gånger
Reid.
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
19 jun 2017, 20:42
av Per Thomson
Ok, så kanske det är, har lärt mig något.
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
19 jun 2017, 22:57
av Reid Hulting
Thore Nilsson skrev:Låter intressant skick? mycket rost? däck? pris? transport?
Med vänlig hälsning Thore Nilsson
Chassiet är i gott skick och mycket fritt från rost, virket i flaket dåligt men ligger ett egetkonstruerat plåtflak ovanpå, mycket grov plåt. Däcken är ingenting man pumpar fullt tryck i och ger sig ut på traden med fullt lass
.
Reid.
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
22 jun 2017, 21:12
av Reid Hulting
Vid närmare undersökning visar sig denna vagn vara en utmärkt stomme att bygga vidare för ett veteranekipage. Tråkigt om det blir en traktorvagn.
Forss-Parator byggde verkligen stabilt.
Reid.
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
24 jun 2017, 18:03
av Thore Nilsson
Skicka mig ett PM om pris eller ring 0705337608
Med vänlig hälsning Thore Nilsson
Re: 2-axl. flakvagn
Postat:
03 jul 2017, 22:42
av Reid Hulting
Vagnen visar sig ha ägts av, och varit lackat i dess tidiga färger, elefantåkeriet förmodligen sedan det var nytt och verkar ha levt ett ganska lätt liv. Är nu sålt och kommer förmodligen att hamna bakom en LBS76:a.
Reid.