Sida 1 av 1

scania 135

InläggPostat: 06 maj 2016, 13:04
av linblekinge
Hej
Ja heter Anders och ska hjälpa min morbror som är 90 år att avyttra en äldre reservdels lastbil

Någon som vet vad detta är ?

Han säger det är en Scania 135 från 50 talet ..

Är det något värde i denna ? , och vad ska man börja annonsera ut den , blocket ?

Vad ska man sätta för pris eller är det bara ren skrot ?

Alltså min fråga vad skulle ni gjort om ni haft en sådan här på tomten ;)

Finns utanför Växjö ..

IMG_1916.JPG
IMG_1916.JPG (229.88 KiB) Visad 19493 gånger
[attachment=2]

Re: scania 135

InläggPostat: 07 maj 2016, 00:05
av fredrik123
Det ser ut som att den har stått stilla ett tag, har ni provstartat? Är det timmer kran på? EPA?

Re: scania 135

InläggPostat: 07 maj 2016, 09:45
av magirus
Eftersom siffran 135 nämns så torde motorn vara en 135hk och i mina ögon ser det ut som en sån.
På motorns framkant sitter normalt en skylt där motornumret och hästkraftantalet står. (se bild)
Nu är detta en bussmotor så jag tror att skylten sitter på andra sidan på din bil. Kolla framför insprutningspumpen.

Sen om du kan ta en bild på bakhjulsnavet vore bra. Då kan man bestämma vilken bakaxel, och därmed komma ganska nära i en gissning av årsmodell. Ta en sidvy på kranen med. HAde inte Växjö varit så avsides :lol: kunde detta ha varit intressant för mej.

Nu hoppas jag att de riktiga proffsen här kommer in och ger dej en hjälpande gissning.

Lycka till

Re: scania 135

InläggPostat: 07 maj 2016, 22:02
av S-V L44
"Bilen" är definitivt en L60.
Eftersom motorn har dubbla luftfilter är det en direktinsprutad D622, inte en D604 förkammardiesel vilken är försedd med ett ensamt luftfilter. Båda motorerna hade 135 hk.
Ratten är tvåekrad, men kan ju naturligtvis vara utbytt. Om den är original bör bilens årsmodell vara 1952-54. Tidigare årsmodeller hade fyrekrade rattar.
Färgsättningen får mig att tro att bilen en gång varit i Skånska Cementgjuteriets ägo.

Chassinummer och/eller motornummer ger naturligtvis exaktare bestämningar av bilmodell och årsmodell.
Chassinumret återfinns längst fram på vänster rambalk. Använd stålborste om det är svårt att läsa av.
Som Magirus skriver finns motornumret i motorns framända.
Lärs mer här viewtopic.php?f=11&t=1878

// Kjell N

Re: scania 135

InläggPostat: 07 maj 2016, 22:04
av magirus
En bätte bild på kranen.. jag undrar om det är en HIAB 177??

Re: scania 135

InläggPostat: 08 maj 2016, 14:27
av linblekinge
Här kommer lite mer bilder ...

Vad ska man sätta för pris på blocket ?? Eller är det inte säljbart ?


IMG_1915.JPG
IMG_1915.JPG (396.81 KiB) Visad 19345 gånger
IMG_1917.JPG
IMG_1917.JPG (304.85 KiB) Visad 19345 gånger
IMG_1914.JPG
IMG_1914.JPG (330.77 KiB) Visad 19345 gånger
IMG_1912.JPG
IMG_1912.JPG (310.04 KiB) Visad 19345 gånger

Re: scania 135

InläggPostat: 09 maj 2016, 17:16
av Malte. E
En motor i en f.d. bil.
Jo, nog är det en direktinsprutad motor, men att räkna luftfilter är nog en osäker metod. Förkammar6:an kunde faktiskt ha både ett eller två
luftfilter. Däremot är spridarrören olika till både fason och dragning. Förkammarmotorernas spridarrör gick in på spridarnas toppar, där returledningarna sitter i det här fallet. Är "sikten" över motorn bättre brukar förkammarmotorns glödstift jämte eltrådar vara mycket iögonenfallande. Det verkar som om
en Regent fått släppa till handbromsspak, av dess stukning att döma. Emotser fortsättningen med nyfikenhet.
Hälsningar
Malte E.

Re: scania 135

InläggPostat: 09 maj 2016, 20:01
av Malte. E
Ett litet tillägg=
med 99,9 % säkerhet är det en lastbilsmotor, ej en bussmotor. Under de högerstyrda bussarnas epok,
som det här rör sig om hade bussmotorerna bränslepump och grenrör på VÄNSTER sida. Detta av
utrymmesskäl. Lastbilsmotorerna var spegelvända, s.k. högermotorer. Detta gäller sexor. Fyrorna
var alltid högermotorer. Gäller ej åttorna.
Malte E.

Re: scania 135

InläggPostat: 12 apr 2017, 08:29
av tilleras
Malte. E skrev:Ett litet tillägg=
med 99,9 % säkerhet är det en lastbilsmotor, ej en bussmotor. Under de högerstyrda bussarnas epok,
som det här rör sig om hade bussmotorerna bränslepump och grenrör på VÄNSTER sida. Detta av
utrymmesskäl. Lastbilsmotorerna var spegelvända, s.k. högermotorer. Detta gäller sexor. Fyrorna
var alltid högermotorer. Gäller ej åttorna.
Malte E.


Min vabis buss högerstyrd har grenrör och pump på höger sida, och det är en sexa...

Re: scania 135

InläggPostat: 12 apr 2017, 18:42
av Per Thomson
Det är svårt att rekommendera ett pris på objekt som man inte vet skick. Även om man skulle lägga ner arbete på att få igång motorn så är det inget bevis på att motorns skulle vara kontinuerligt körbar, motorn har varit utsatt för tidens tand som inneburit invärtes korrosion. När det gäller kranen så skulle det inte vara förvånande om ventilpaketet är slut, fungerar gripens rotator kanske den är värd någon krona.

Skroten kanske hämtar bilen gratis mot metallvärdet, ska någon annan än skrothandlaren hämta bilen så kanske du inte får mer än 2000 kr. Blocket har så klart fler läsare än detta forum. Hoppas att du inte blev allt för besviken. Om någon annan här på forumet har en annan uppfattning om värderingen så hjälp Anders, det är ett uppskattat pris han vill ha hjälp med. Om Anders har tur kanske han redan har fått ett bus från någon av oss medlemmar här.

Re: scania 135

InläggPostat: 13 apr 2017, 23:34
av magirus
Kranen är intressant för mej OM det är en HIAB 177
Resten är jag inte dierekt intresserad av.
MEN det stora trasslet är avståndet.