Scania-Vabis L75

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis L75

Inläggav S-V L44 » 13 aug 2008, 21:32

Sedan tjugofemtalet år reser jag en hel del i tjänsten världen över. Digitalkameran hänger naturligtvis numera med överallt, men det är ju tyvärr inte alltid man lyckas få den där bilden man vill fånga. Speciellt inte när man sitter i en taxi och någon intressant lastbil dyker upp. Hyrbil går ju bra för då kan man stanna i princip när helst man vill.
Under ett av mina otaliga besök i Ecuador genom åren fick jag emellertid till detta foto av en fin Scania-Vabis, förmodligen en Brasilientillverkad L75:a av okänd årsmodell. Eller den är kanske inte alls tillverkad i Brasilien eftersom framskärmarna ser ”svenska” ut med tanke på utseendet på ventilationsgallren över strålkastarna. Brassarna har ju oftast, men dock inte generellt, lite större och glesare galler.

Bilen ser ut att ha levt ett ganska tufft liv, men så såg eller ser många bilar faktiskt ut därnere än idag även om det numera börjar dyka upp helt nya lastbilar också.

”Se Vende” i framrutan betyder att bilen är ”Till Salu”. Någon spekulant?
Bilden är tagen 2003 så bilen är förmodligen redan såld, men jag antar att den fortfarande lever för det rullar riktigt många sådana i mina ögon halvgamla bilar där nere. Dock finns det nästan inte alls några bilar från före 1960-talet i trafik, i alla fall inte Scania-Vabis som är de mest intressanta för mig.

Blir ni inte lite avundsjuka på hyttkomforten? Den är ju väldigt spatiös och t.o.m. utrustad med TD för perfekt ventilation i det varma och fuktiga klimatet som råder året om.

Lägg även märke till andra detaljer såsom t.ex. luftrenaren och backspeglarna.

Kolla också in det lilla korset som hänger under främre stötfångaren. Det kanske kan komma till nytta därnere ibland, vad vet jag?

P.S. Se även mina andra inlägg om bl.a. hytter. Denna hytt kanske inte platsar i forumet. Det är nog svårt att hitta någon teknisk information om den.
Scania-Vabis L75 - Outside Balzar - Ecuador - LowRes.JPG
Scania-Vabis L75 - Outside Balzar - Ecuador - LowRes.JPG (226.24 KiB) Visad 6569 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis L75

Inläggav Anders » 14 aug 2008, 13:53

Air Condition Naturale?

Såg ju riktigt fin ut Scanian! Men är det bara jag, eller har ramen krökt sig?
Mönsterdjupet på reserven verkar inte vara mycket att skriva hem om dock :mrgreen:

Har du flera bilder från sydamerika?
I venezuela var det mest modernare amerikanska bilar från 80-talet. Men i mexiko kunde man se en del intressanta ekipage, tyvärr fanns det ju inte tillfälle att fota då :(

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis L75

Inläggav Per Thomson » 14 aug 2008, 18:15

Anders skrev: . . .Såg ju riktigt fin ut Scanian! Men är det bara jag, eller har ramen krökt sig?
Anders

Håller med, intressant bild. När det gäller ramen, kanske ligger det redan 10 ton på de 2 första flakmetrarna och då går nog framfjädrarna i bottenläge och bidrar därmed till lutningen. Skall killen bakom bilen verkligen handskotta på de uppskattningsvis 8 ton grus som ligger i högen? Observera också att handbromsen är ur funktion, stenarna framför bakhjulen tyder på det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania-Vabis L75

Inläggav S-V L44 » 15 aug 2008, 18:01

Har du flera bilder från sydamerika?
I venezuela var det mest modernare amerikanska bilar från 80-talet. Men i mexiko kunde man se en del intressanta ekipage, tyvärr fanns det ju inte tillfälle att fota då


Ja, Jag har en del andra bilder, men ofta det är svårt att fånga ögonblicket när man vill. Antingen har man en kund bredvid sig eller sitter i en taxi, etc.. Och ofta tycker man att jag är riktigt knäpp som intresserar mig för gamla lastbilar.
Större delen av mina foton visar inte heller några veteranklassade bilar utan är lite modernare, så de platsar inte i det här forumet.
En gång på vär till en kund utanför Guayaquil i Ecuador så låg det en riktigt risig lastbil framför oss i kanske 25-30 km/tim. När vi väl kom förbi honom så visade det sig att det var en Scania-Vabis L36:a eller Scania L50.
Jag trodde inte de fanns i Sydamerika, men detta exemplar fanns i alla fall. Tyvärr var inte kameran framme, och trots att jag har varit i regionen åtskilliga gånger efteråt har jag inte lyckats se den igen.

Det tar lite tid att redigera bilder, så vid tillfälle lägger jag in några fler.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis L75

Inläggav Per Thomson » 15 aug 2008, 22:20

Det ser vi fram emot :!: :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster