Loadstar med Original USA-hytt

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Loadstar med Original USA-hytt

Inläggav corvinius » 13 dec 2015, 16:32

OK.. Jag hinner inte med alla drömmar..
Så nu tänkte jag släppa iväg en guldklimp.
Det är en Loadstar 1800 med Amerikansk originalhytt (finns 5 i sverige) den har gått som oreggad sop-maskin på en militärflygplats..
och har stått inomhus hela sitt liv.
Jag hade tänkt att använda regg-papprena från en 1600 (som följer med i köpet om (man vill)) men det går ju alltid att ursprungskolla å regga in den som en 1800 om man vill...
Pris: 50'ooo:-
Bild
Bild
har du inte tid att göra det rätt från början...
måste du ta dig tid att göra det en gång till...
http://www.loadstar.se
Användarvisningsbild
corvinius
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 aug 2010, 12:18
Ort: STUVSTA

Re: Loadstar med Original USA-hytt

Inläggav S-V L44 » 07 jan 2016, 00:42

Corvinius skrev :
Det är en Loadstar 1800 med Amerikansk originalhytt (finns 5 i sverige) den har gått som oreggad sop-maskin på en militärflygplats..
och har stått inomhus hela sitt liv.
Jag hade tänkt att använda regg-papprena från en 1600 (som följer med i köpet om (man vill)) men det går ju alltid att ursprungskolla å regga in den som en 1800 om man vill...

Eftersom du formulerar dig på det här sättet antar jag att bilen inte varit i aktivt bruk i Sverige.
Har den gått sopmaskin på någon flygplats i Danmark, Norge eller på någon Nato-bas i Europa, eller har du tagit in den från USA?
Är det en diesel eller bensinare?
Årsmodell?

Att försöka regga in den som en 1800 på 1600-papper (även om man äger donatorbilen och dess pappershandlingar - 1600:an kommer då naturligtvis att skrotas i sin helhet så att den aldrig kan "återuppstå") tycker jag inte är någon god idé alls.
Dels vore det olagligt och dels är det ju absolut ingenting tekniskt som stämmer med en 1800 resp. 1600, såsom t.ex. ramen, axlarna, motorn, m.m.
Titta bara på bilen till höger och jämför framaxeln.
Hur skall kommande ägare kunna reda ut sin reservdelsförsörjning om man kör omkring i en bastard?
Det vore ju som att försöka regga in en nyare Volkswagen Beetle med handlingar från en VW 1200 från 1950-talet. De må se lika ut för ett otränat öga (en besiktningsmans öga kanske :roll: ), men tänk på alla de tekniska skillnaderna.

Nej, avyttra bilen som den står.
Det är ju "halva nöjet" att forska i sitt fordons bakgrundshistorik fastän det kan vara svårt och tidskrävande ibland.
Visst, om bilen inte kommit in i Sverige med rätt underlag och detta inte kan bevisas så kommer det kanske också att kosta en slant med tull, moms, fight med myndigheter, osv..

Det hade ju varit trevligt att få se en "äkta" 1800 på vägarna eftersom den här storleken på IH Loadstar var ytterst ovanlig i Sverige.
Det kan väl inte ha sålts mer än en "hand full" av dessa stora bilarna, och som du också skriver endast fem med originalhytt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster