av S-V L44 » 14 feb 2015, 10:55
Enligt tillgänglig statistik (med reservation för förekommande felaktigheter - vilket tyvärr inte är alldeles ovanligt med material från transportstyrelsen) finns det i Sverige idag runt 50 stycken (inklusive 10-talet traktorrregistrerade) Volvo Viking av L385-modellen av årsmodeller mellan 1953-1962 inregistrerade.
Endast ett tiotal av bilarna verkar ha ett civilt förflutet, vilket innebär att de allra flesta är f.d. militärbilar som dessutom är fyrhjulsdrivna.
Bara fem av bilarna har en årsmodell mellan 1953-1955.
Av dessa är endast två av bilarna s.k. Synvillor av 1953-års modell (varav en traktorregistrerad), dvs. med den äldre 100 hk motorn av typ VDC. Möjligen är ytterligare en 1953:a en Synvilla, men den "litar jag inte riktigt på" eftersom den dels har en "skum" fotogenmotor. dels är en f.d. militärbil, dels är traktorregistrerad och slutligen har ett mycket märkligt chassinummer som inte alls stämmer med övriga Volvo-chassinummer.
Antalet oregistrerade objekt känner jag naturligtvis inte till, men det rör sig om kanske 30-50 stycken som står i olika delar av landet. En del kanske används som t.ex. kranbilar, motorredskap, gårdsredskap, etc., men de är ju ofta också avkapade.
Jag antar att bilen med den brunna hytten, som finns i Höganäs-trakten, inte är inregistrerad, eftersom den enda av 1954-års modell som är inregistrerad i Sverige är en boggibil.
Det vore ytterst beklagligt om en av de tidigaste Volvo Vikingarna skulle bli armeringsjärn när det finns så få bilar av denna modell kvar, och i synnerhet då en bil med ett civilt förflutet och med, som det verkar, tämligen känd historik.
// Kjell N