Värdestegring

För drygt 10-12 år sedan började jag kolla Blocket i jakt på en lämplig Scania-Vabis L40 med ett chassinummer under 100000, dvs. av en årsmodell tidigare än 1952, men under flera år hittade jag i princip ingenting. Det fanns helt enkelt bara nyare bilar till salu, och de dög inte för mig. Då avstod jag hellre. Senare av en slump (utan hjälp av Blocket) hittade jag bilar som passade in i min "kravspec".
Blocket-besöken ledde ändå till att jag började spara bilder och försäljningsannonser (som PDF-filer) på en del i övrigt intressanta fordon, dock utan att jag hade för avsikt av att köpa någon av dem.
Tanken var att försöka följa några av fordonen ända tills jag såg att de blev skrotade, eller se om de faktiskt överlevde, och hur prisutvecklingen då blev.
Nu skall jag poängtera att de begärda priserna på Blocket naturligtvis inte alltid innebär de faktiska försäljningspriserna. Vissa objekt har blivit stående hos samma ägare i 10 år utan att fordonet sålts vidare, medan andra objekt är betydligt lättrörligare på marknaden. Priset verkar vara en faktor, men det finns säkert andra faktorer till att vissa fordon är helt "kalla".
Av det jag samlat på mig har jag valt ett exempel som faktiskt uppvisar en rejäl prisstegring.
Jag kan ha missat någon annons under åren, men av de jag har sparat har bilen har bjudits ut till försäljning minst 14 gånger av åtminstone 7 olika ägare under de senaste 9 åren.
År 2006 fanns bilen i Linköping, då bjöds den ut till det facila priset av 5000.-.
En säljare i Halland bjöd sedan ut bilen samma år i samma skick till samma pris.
Förmodligen transporterades inte bilen söderut utan blev kvar i Östergötland, för en ny säljare i Kisa begärde under år 2007 mellan 20-10000.- för bilen i tre olika annonser. Han började högt men sänkte priset efterhand.
Bilen hamnade så småningom i Kalmar län var den bjöds ut till priser mellan 21000 och 25000 kronor, men då har den blivit lite tillsnyggad.
Sedan transporterades bilen norröver, till Sandviken närmare bestämt. Nu har den blivit ytterligare lite uppsnofsad, och när den var ute till försäljning under 2010 hade priset gått upp till 32000.-. Nu är det första gången bilens registreringsnummer visas offentligt.
Sedan hamnade bilen i Strömsund. År 2011 bjöd säljaren ut bilen som då var i likvärdigt skick till högstbjudande, dock lägst 15000.-. Vad han fick i verkligheten vet naturligtvis endast säljaren respektive köparen, en handlare som fanns i Sundsvalls-trakten. Denne bjöd sedan ut bilen för 31250.- (och även högre priser, men i det högre priset ingick även en trailer).
Nyligen är samma bil ute till försäljning igen, men denna gång i Skaraborgs län.
Bilen har blivit nylackad 2012, och det begärda priset är nu uppe i hela 75000.-.
Inte illa för en gammal lastbil som bara för 10 år sedan var riktigt skamfilad och av de flesta betraktad som näst intill ”värdelös”.
Och ändå är det bara en A-traktor, men det är kanske därför den betingar ett visst (högre) värde, eller.........?
// Kjell N
Blocket-besöken ledde ändå till att jag började spara bilder och försäljningsannonser (som PDF-filer) på en del i övrigt intressanta fordon, dock utan att jag hade för avsikt av att köpa någon av dem.
Tanken var att försöka följa några av fordonen ända tills jag såg att de blev skrotade, eller se om de faktiskt överlevde, och hur prisutvecklingen då blev.
Nu skall jag poängtera att de begärda priserna på Blocket naturligtvis inte alltid innebär de faktiska försäljningspriserna. Vissa objekt har blivit stående hos samma ägare i 10 år utan att fordonet sålts vidare, medan andra objekt är betydligt lättrörligare på marknaden. Priset verkar vara en faktor, men det finns säkert andra faktorer till att vissa fordon är helt "kalla".
Av det jag samlat på mig har jag valt ett exempel som faktiskt uppvisar en rejäl prisstegring.
Jag kan ha missat någon annons under åren, men av de jag har sparat har bilen har bjudits ut till försäljning minst 14 gånger av åtminstone 7 olika ägare under de senaste 9 åren.
År 2006 fanns bilen i Linköping, då bjöds den ut till det facila priset av 5000.-.
En säljare i Halland bjöd sedan ut bilen samma år i samma skick till samma pris.
Förmodligen transporterades inte bilen söderut utan blev kvar i Östergötland, för en ny säljare i Kisa begärde under år 2007 mellan 20-10000.- för bilen i tre olika annonser. Han började högt men sänkte priset efterhand.
Bilen hamnade så småningom i Kalmar län var den bjöds ut till priser mellan 21000 och 25000 kronor, men då har den blivit lite tillsnyggad.
Sedan transporterades bilen norröver, till Sandviken närmare bestämt. Nu har den blivit ytterligare lite uppsnofsad, och när den var ute till försäljning under 2010 hade priset gått upp till 32000.-. Nu är det första gången bilens registreringsnummer visas offentligt.
Sedan hamnade bilen i Strömsund. År 2011 bjöd säljaren ut bilen som då var i likvärdigt skick till högstbjudande, dock lägst 15000.-. Vad han fick i verkligheten vet naturligtvis endast säljaren respektive köparen, en handlare som fanns i Sundsvalls-trakten. Denne bjöd sedan ut bilen för 31250.- (och även högre priser, men i det högre priset ingick även en trailer).
Nyligen är samma bil ute till försäljning igen, men denna gång i Skaraborgs län.
Bilen har blivit nylackad 2012, och det begärda priset är nu uppe i hela 75000.-.
Inte illa för en gammal lastbil som bara för 10 år sedan var riktigt skamfilad och av de flesta betraktad som näst intill ”värdelös”.
Och ändå är det bara en A-traktor, men det är kanske därför den betingar ett visst (högre) värde, eller.........?
// Kjell N