Sida 1 av 3
Volvo F12 biltransport

Postat:
18 jul 2014, 22:17
av Rikard
Jag tänkte se om någon här har intresse av min biltransport. Jag tänkte bygga om den till tipp och kranbil alternativt lastväxlare först men när jag nu provkört bilen och byggnationen så känns det dumt.
All utrustning fungerar bra och bilen går jättefint.
Endast 21000mil!
Range/Split
Navreduktion
Nielsenpåbyggnad
Nigningsfunktion på bakaxeln
Sovhytt
Varselljusramp
Gärna mail till rikardzimdahl / snabelA / hotmail.com så kan jag skicka mer detaljer och bilder.
Jag skulle eventuellt kunna ta en färdigskruvad tipp och kranbil i delbyte.
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
22 jul 2014, 22:44
av Rikard
Den tar fyra personbilar fördelat på två plan, ursprungligen tungbärgare från Stockholm, ombyggd 1990 till nuvarande utförande.
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
22 jul 2014, 23:34
av herrstina-
Bilder och pris skulle vara bra.
Stina.
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
23 jul 2014, 18:12
av Anders Roger Larsson
Rikard skrev:Den tar fyra personbilar fördelat på två plan, ursprungligen tungbärgare från Stockholm, ombyggd 1990 till nuvarande utförande.
Reg.nummer?
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
23 jul 2014, 22:36
av Rikard
Jag har inte tillgång till datorn just nu, bilder kommer men här syns den i nuvarande utförande men med Bärgningskårens färgsättning.
http://www.sos-stockholm.se/gallery/vie ... hp?id=6462Följ gärna länken under bilden så hittar ni en fin bild på den i orginalutförande.
Jag begär 75 för den som den står med vissa mindre brister.
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
25 jul 2014, 10:09
av Rikard
HNL040
Byggnationen är Nielsen 100.100 från 1990
Bilens bakaxel är rörlig och den niger via knapp i hytten.
Hela byggnationen låses upp med tryckluft och skjuts sedan bakåt och tippas 15grader.
Det övre lastplanet höjs och sänks hydrauliskt med fyra tippkolvar i pelarna.
Winschen är hydraulisk.
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
25 jul 2014, 13:33
av Anders Roger Larsson
Den bilen har varit både tungbärgare (med konventionell skåpbyggnation) tungflakbärgare (alltså med skjutbart flak) samt slutligen biltransportbil.
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
25 jul 2014, 15:09
av Reid Hulting
Hej, ursäkta att jag bryter mig in med en fråga till Roger Larsson.
Jag undrar om det finns någon bild på min biltransportbil, när den var i Bärgnings-/Assistance-kårens färger, då den användes för att hämta hem skadade bilar på kontinenten.
Bilen är en Volvo FL614 -91 med reg.nr. FXE139 .
Reid.
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
25 jul 2014, 15:18
av Anders Roger Larsson
Reid Hulting skrev:Hej, ursäkta att jag bryter mig in med en fråga till Roger Larsson.
Jag undrar om det finns någon bild på min biltransportbil, när den var i Bärgnings-/Assistance-kårens färger, då den användes för att hämta hem skadade bilar på kontinenten.
Bilen är en Volvo FL614 -91 med reg.nr. FXE139 .
Reid.
Nej, tyvärr - har ingen bil med det reg.nr i mitt register. Var den registrerad som bärgare? Har Du i så fall möjligen tidigare ort eller radionummer?
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
25 jul 2014, 22:48
av Rikard
Jag har sagt det förr, det är otroligt vilken kunskap som detta forum besitter.
Vad jag förstår har byggnationen tidigare suttit på en annan bil, en DAF, finns det intresse av dessa byggnationer på andrahandsmarknaden?
Bilen är ju försedd med höj och sänkbar bakaxel, tillkom den funktionen med den första ombyggnaden till flakbärgare eller först vid biltransportbygget?
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
26 jul 2014, 06:44
av Anders Roger Larsson
Rikard skrev:Jag har sagt det förr, det är otroligt vilken kunskap som detta forum besitter.
Vad jag förstår har byggnationen tidigare suttit på en annan bil, en DAF, finns det intresse av dessa byggnationer på andrahandsmarknaden?
Bilen är ju försedd med höj och sänkbar bakaxel, tillkom den funktionen med den första ombyggnaden till flakbärgare eller först vid biltransportbygget?
Är Du säker på att Din bil har byggnation från Nielsen? I så fall kanske vi inte pratar om samma DAF? Men bild på DAF med byggnationen
från Hambergs i Vendel bifogas? Jag tror att den tidigare Nielsenbyggnationen heter 100.100.
Om jag förstår Dig rätt när det gäller bakaxeln så kom nog den funktionen i samband med ombyggnationen till flakbärgare. Man "släpper ner" byggnationen
vid lastning och lossning för att vinkeln mot marken skall bli så liten som möjligt.
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
26 jul 2014, 09:10
av Rikard
Jag hittade en tillverkarskylt på insidan av förardörren med Nielsen 100.100 och byggår 1990.
Kan det vara den tidigare flakbärgarbyggnationen som hette Nielsen 100.100?
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
26 jul 2014, 10:03
av Anders Roger Larsson
Rikard skrev:Jag hittade en tillverkarskylt på insidan av förardörren med Nielsen 100.100 och byggår 1990.
Kan det vara den tidigare flakbärgarbyggnationen som hette Nielsen 100.100?
Jepp, så är det nog!
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
26 jul 2014, 11:08
av Rikard
Aha, och då är biltransportflaket från Vendel. Faktiskt mina gamla hemmatrakter.
Vet någon om det finns köpare på det?
(med risk för att låta tjatig

)
Jag är sugen på att behålla bilen, den är riktigt bra.
Re: Volvo F12 biltransport

Postat:
26 jul 2014, 12:58
av Anders Roger Larsson
Rikard skrev:Aha, och då är biltransportflaket från Vendel. Faktiskt mina gamla hemmatrakter.
Vet någon om det finns köpare på det?
(med risk för att låta tjatig

)
Jag är sugen på att behålla bilen, den är riktigt bra.
Även om bärgningsbyggnationer från Vendel var räknat som mycket bra och av hög kvalité är nog byggnationen att
betrakta som skrot... fast man vet ja aldrig... den bästa affären är nog att behålla bil och byggnation odelad oavsett
nu om Du vill behålla den eller sälja. Sedan beror ju mycket på hur i vilket skick prylarna befinner sig.
Jag vill gärna ha ett foto på bilen till tow.se om det är möjligt!