Volvo F12 biltransport

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Anders Roger Larsson » 26 jul 2014, 13:00

Roger Larsson skrev:
Rikard skrev:Aha, och då är biltransportflaket från Vendel. Faktiskt mina gamla hemmatrakter.

Vet någon om det finns köpare på det?
(med risk för att låta tjatig ;-) )

Jag är sugen på att behålla bilen, den är riktigt bra.


Även om bärgningsbyggnationer från Vendel var räknat som mycket bra och av hög kvalité är nog byggnationen att
betrakta som skrot i dag... den bästa affären är nog att behålla bil och byggnation odelad oavsett nu om Du vill
behålla eller sälja... fast man vet ja aldrig... Sedan beror ju mycket på hur i vilket skick prylarna befinner sig.

Jag vill gärna ha ett foto på bilen som den ser ut idag till tow.se om det är möjligt!
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 26 jul 2014, 13:15

Det låter klokt, det du säger. Kantlinan på det undre lastplanet är rostangripen och har spruckit på ena sidan, jag gissar att man missat att lossa flaklåset och sedan kört tippen. Den är även lagad med påsvetsade 5mm tjocka 150x400mm lagningar.

Man kan ju alltid fästa pelarna i ett betonggolv och få en mycket fin fyrpelarlyft i garaget.

Bilder skickar jag gärna, blir det bra med vy snett framifrån?
Hur får jag över dom till dig i högre upplösning?
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Anders Roger Larsson » 26 jul 2014, 14:00

Rikard skrev:Det låter klokt, det du säger. Kantlinan på det undre lastplanet är rostangripen och har spruckit på ena sidan, jag gissar att man missat att lossa flaklåset och sedan kört tippen. Den är även lagad med påsvetsade 5mm tjocka 150x400mm lagningar.

Man kan ju alltid fästa pelarna i ett betonggolv och få en mycket fin fyrpelarlyft i garaget.

Bilder skickar jag gärna, blir det bra med vy snett framifrån?

Hur får jag över dom till dig i högre upplösning?


Man har nog glömt att lossa låset i samband med att man kört bak flaket. Tippkolvarna på dessa byggen är oftast inte till att tippa med som man
oftast menar när det gäller flak då man inte kan höja flaket med tippkolvarna när flaket är fullt uppkört - oftast inte ens med tomt flak. Tippkolvarna
är till för att i första hand "balansera" flaket när det körs bak och ner mot marken.

Snett framifrån blir bra men gärna även snett bakifrån så byggnationen syns. Skicka gärna bilder till larsson@tow.se med uppgift om fotograf och eller ägare till bilderna.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 27 jul 2014, 00:22

Jag blev tvungen att gå ut och provköra flaket och det är som du säger, man balanserar med tippkolvarna. Jag tror till och med att dom är enkelverkande. Det är inga problem att tippa hela flaket tomt men när det är utskjutet bakåt en bit kan man inte få ner tippramen. Inte förrän balanspunkten är passerad på väg framåt igen, då flakvikten trycker ner kolvarna.

Vad det gäller nigningsfunktionen på detta fordon så inslränker den sig till två knappar med dansk text på instrumentbrädan...
Så var det med det ;-)
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 28 jul 2014, 20:57

Är det någon som är nyfiken/intresserad av att köpa bilen?

Bud mottages, annars får jag sälja den på Blocket och jag har hellre affärer med medlemmar i detta forum som vet lite vad det handlar om.
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 31 jul 2014, 21:14

Jag kanske behåller den då.

De flesta lastväxlarbilar har inget, eller mycket kort överhäng bak, varför? Lastväxlarens löphjul sitter precis bakon drivaxeln.

På min bil, med hjulbas på 5.20, sitter drivaxeln ungefär 4m bakom framstammen, därpå följer ungefär 2m överhäng.
Skulle man kunna montera en lastväxlare där löphjulen sitter längst bak? Eller blir brytkrafterna för stora på ramen?

Alternativt, är det mycket jobb att montera en stödaxel och bygga om bilen till 6x2 i så fall?

Vilda tyckanden och spekulationer önskas :)
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Per Thomson » 01 aug 2014, 22:38

Redan en 6x2 med mekanisk fjädring har ganska stort överhäng från löpaxelns infästning, kanske max 30 cm bakom ordinarie fjäderinfästning för en 4x2.
Sedan rent teoretiskt, allting går, hållfasthetsmässigt är det bara att beräkna den gräns man vågar belasta innan skador uppstår, beroende på önska livslängd multiplicerar man det med faktor 2 eller 4 som exempel. För att översätta det till praktiskt bruk i ditt fall kanske du får nöja dig med ett flak som kanske bara kan lyftas med max 5 ton medan bilen (4x2) skulle kunna ta ett flak på ca 8 ton. Med 6x2, kanske beräknat för 15 ton vilket på vägen (skattevikt) skulle kunna nyttjas med 12 ton.

Att bygga om en 4x2 till 6x2 förefaller mig lite orealistiskt, i vart fall med min plånbok.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 02 aug 2014, 20:53

Den mest ekonomiska och enklaste lösningen är kanske ett vanligt lättbyggt grusflak (aluminiumlämmar) med trevägstipp. Sen ett VBG och kranhylsor bak.

Då har jag en mångsidig bil med god lastförmåga.

Vi får se, tack för all kunskap och alla tips.
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 03 aug 2014, 23:22

Jag lade ut den på Blocket nu för 49. Telefonen höll på att brinna upp.

Begärt pris fick jag direkt från flera.

Samtliga förefaller vara bilhandlare och de har inte läst annonsen särskilt noga, nåja bilen är inte såld förrän den är hämtad och betald.

Är det verkligen ingen här som är intresserad så hamnar den i mellanöstern eller sydamerika av spekulanternas namn att döma.
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Reid Hulting » 04 aug 2014, 00:35

Synd, för de är nog bara intresserade av drivlinan. Resten blir kvar i Sverige som skrot.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 04 aug 2014, 11:17

Aha, misstänkte nästan det.

Som entusiast är man ju lite blödig...
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 13 aug 2014, 00:12

Jag finner det lite underligt att inte en enda medlem här på forumet är intresserad av bilen.
Det talas om att de är så ovanliga och att det skulle vara roligt med fler F10-12:or på träffar osv.
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav herrstina- » 13 aug 2014, 09:17

Det finns alldeles säkert intressenter här, ibland är timingen bara inte riktigt rätt. En sak som kanske ställer till det för de riktiga originalentusiasterna är att bilen har fel front, nästa problem är att det är nu på sommaren många glider runt i de bilar dom redan har. Då har man kanske inte så mycket tid över för att fundera över nya bilköp.

För min egen del skulle jag behöva just en sån bil, problemet är att den måste klara minst tre st fullsize USA bilar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 23 aug 2014, 22:35

Förresten, insteget på förarsidan är speciellt, det sitter med en ledad infästning som tillåter rörelse upp och ner.
Är detta en arbetsmiljögrej för bärgare då man går mycket i och ur bilen, eller är det något annat?
Hur styrs rörelsen, tryckluft? Fjäder?
Just nu styrs den av tyngdlagen...
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Volvo F12 biltransport

Inläggav Rikard » 24 sep 2014, 01:14

Såld till fordonsvän, ej till fjärran land i delar.
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

FöregåendeNästa

Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron