Kommer att sälja min kraftigt ombyggda Volvo Viking terräng senast om ett år. Glöm doften av överkottslager och vapenfett! Bilen är i fantastiskt fint skick! Den är en otrolig maskin för resor och socialt umgänge. Har använts på Island där den verkligen utnyttjades till det den är byggd för - dåliga vägar! Utan enkelmontage bak hade resan varit jobbig. Det smala "fotavtrycket" behövs ofta vid hindertagning och man kör bilen med fullt självförtroende eftersom man vet exakt var man har hjulen. Väghållningen/ terrängtagningsförmågan är fantastisk. Eftersom den är frigångshöjd genom större däckdimension har bilen bra bärighet och bibehåller sin markfrigång med recucerat däcktryck. Tar sig fram mycket bra i snö. Ca 10.000mil (växellåda 3500 mil).
Kan beskådas här:
http://www.lowgear.orgFilm:
http://www.youtube.com/watch?v=gu0yyPgNb9USnabb info:
Utrustning just nu:
Försvarets kokutrustning 20 jägare, sandmattor, brytblock till winch, bärgningsstropp 24t, ny winchlina, 50% terrängdäck inköpta 2006, nya tyska försvarets snökedjor, 13R22.5" däck, två reservhjul, 4st jeepdunk (en oklassad med en laddning kylarvätska), takställningar, kommunikationsradio, coralba trippmätare samt komplett kartläsarplats med ljus, separat vindrutespolning/torkare, eltorkare, H4 ljus, kraftigare generator (400W likström), inverter 24-240V, spänningsomvandlare 24-12V.
Reservdelar: Diverse småplock samt en komplett framaxel som behöver tvättas invändigt (har körts med dåliga damasker).
Ombyggt/utbytt just nu:
Skåp med upphängning konstruerad av Volvos ledande flakexpert, sänkt totalvikt, enkelmontage bak med samma spårvidd fram/bak, hjälpfjädrar satta ur funktion för att förbättra komforten, diskbänk, sju sitt/sovplatser, 3 Saab 9-3 komfortsäten fram, lastsäkringsbeslag, sängar utformade även som lasthyllor, rack för jeepdunk längst bak, nytt elsystem, centralventilerade axlar, huvudväxellåda bytt samt bytta packboxar på dito, radialdäck som rullar istället för att studsa, framaxeldamasker bytta, vattenpump renoverad, karosseri helt rostlagat, ramen lagad/förstärkt enligt instruktioner från experter. Välvårdad och oljor bytta i all mekanik enligt Volvos instruktioner. Den är av mig körd enligt Volvos rekommendationer för varvtal och maximal hastighet eller lägre. Papper och intyg finns på allt där det behövs.
Prisidé 90.000 SEK vilket den definitivt är värd internationellt. Det här är ingen sunkig militärbil.
Påkostad över en kvarts miljon.