Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav volvo_viking » 18 apr 2008, 23:24

Kommer att sälja min kraftigt ombyggda Volvo Viking terräng senast om ett år. Glöm doften av överkottslager och vapenfett! Bilen är i fantastiskt fint skick! Den är en otrolig maskin för resor och socialt umgänge. Har använts på Island där den verkligen utnyttjades till det den är byggd för - dåliga vägar! Utan enkelmontage bak hade resan varit jobbig. Det smala "fotavtrycket" behövs ofta vid hindertagning och man kör bilen med fullt självförtroende eftersom man vet exakt var man har hjulen. Väghållningen/ terrängtagningsförmågan är fantastisk. Eftersom den är frigångshöjd genom större däckdimension har bilen bra bärighet och bibehåller sin markfrigång med recucerat däcktryck. Tar sig fram mycket bra i snö. Ca 10.000mil (växellåda 3500 mil).

Kan beskådas här:
http://www.lowgear.org
Film:
http://www.youtube.com/watch?v=gu0yyPgNb9U

Snabb info:
Utrustning just nu:
Försvarets kokutrustning 20 jägare, sandmattor, brytblock till winch, bärgningsstropp 24t, ny winchlina, 50% terrängdäck inköpta 2006, nya tyska försvarets snökedjor, 13R22.5" däck, två reservhjul, 4st jeepdunk (en oklassad med en laddning kylarvätska), takställningar, kommunikationsradio, coralba trippmätare samt komplett kartläsarplats med ljus, separat vindrutespolning/torkare, eltorkare, H4 ljus, kraftigare generator (400W likström), inverter 24-240V, spänningsomvandlare 24-12V.

Reservdelar: Diverse småplock samt en komplett framaxel som behöver tvättas invändigt (har körts med dåliga damasker).

Ombyggt/utbytt just nu:
Skåp med upphängning konstruerad av Volvos ledande flakexpert, sänkt totalvikt, enkelmontage bak med samma spårvidd fram/bak, hjälpfjädrar satta ur funktion för att förbättra komforten, diskbänk, sju sitt/sovplatser, 3 Saab 9-3 komfortsäten fram, lastsäkringsbeslag, sängar utformade även som lasthyllor, rack för jeepdunk längst bak, nytt elsystem, centralventilerade axlar, huvudväxellåda bytt samt bytta packboxar på dito, radialdäck som rullar istället för att studsa, framaxeldamasker bytta, vattenpump renoverad, karosseri helt rostlagat, ramen lagad/förstärkt enligt instruktioner från experter. Välvårdad och oljor bytta i all mekanik enligt Volvos instruktioner. Den är av mig körd enligt Volvos rekommendationer för varvtal och maximal hastighet eller lägre. Papper och intyg finns på allt där det behövs.
Bild

Prisidé 90.000 SEK vilket den definitivt är värd internationellt. Det här är ingen sunkig militärbil.
Påkostad över en kvarts miljon.
volvo_viking
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 17 apr 2008, 17:15

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav Lars-Gunnar » 18 apr 2008, 23:50

Du säger att den är värd 90.000 internationellt. Du erbjuder den till svenskar och då skall det väl vara ur ett svenskt perspektiv eller är du beredd att sälja en kulturskatt utomlands?

Det låter också lite konstigt att säga att du kostat på den 250.000 kr men har en priside på 90.000?

Har du kvitton på att du renoverat den för detta belopp eller har du uppskattat det på en höft?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav volvo_viking » 19 apr 2008, 08:42

Glömde säga att den får köras på B-kort om man tagit det före 1996.

Jag är beredd att sälja den utomlands utan att blinka för att den ska användas till det jag lagt sex års slit på. Inte så många kvitton men det är ganska snabbt att räkna. I rena delar har den kostat över 150.000. Sen tillkommer lokalhyra (102000)/arvoden/abbonnemangskostnader/ en massa småsaker som skruv för flera tusen och en fruktansvärd massa mantimmar. Det sistnämnda har jag ju inte räknat för så klart. Vill bara poängtera hur mycket tid och pengar man måste lägga ner om man ska bygga en själv. Till att börja med får man leta efter en lång hytt som är väldigt ovanlig. Hade aldrig skurit i bilen om jag inte vetat att en står bevarad på museum. Självklart kan jag inte få tillbaka alla pengar jag lagt på den. Det kan man aldrig. Får jag bara tillbaka en del av det som har lagts på den är man ju glad...

Kostnader (bara de stora, ungefärligt och lågt räknat):
Bil + hemtransport 30000
Däck: 14000
Sandstegar, snökedjor + transport: 12000
Material till byggnation av skåp; 20.000
Svarvning av fälgar: 2500
Köp av fälgar: 1400
Montering av däck: 1500
Färg: 5000
Utrustning (övrigt): 6000
El/elektronik: 6000
Golv: 1400
Isolering, träskivor: 6000
Galvanisering + transport: 600
Gummilister: 1500
Växellåda + hemtransport + nya tätningar: 4000
Ny framaxel + nya tätningar/damasker: 11000
Presenning till genomgång: 1500
Gummislang: 2000
Vinchlina: 1500
Lastsäkringsbeslag: 2500
Registreringsbesiktning till personbil klass II: 2500

Nu är jag uppe i 232000. Inte så svårt att räkna ut att 250000 är lågt räknat.
volvo_viking
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 17 apr 2008, 17:15

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav volvo_viking » 19 apr 2008, 09:06

En liten ledtråd om hur mycket arbete som lagts på den.
Utgångsläget:
Bild

Bild
volvo_viking
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 17 apr 2008, 17:15

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav Philippe » 19 apr 2008, 09:19

Bild

Just another one I took pictures of ;) They are nice beasts
Philippe Trottier, Truck driver
Scania LA82B 1961 in Sodankylä, 32000km, Lapland, Finland
Användarvisningsbild
Philippe
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 jan 2008, 10:31
Ort: Sodankylä, Lapland, Finland

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav Anders Ason » 19 apr 2008, 09:25

volvo_viking skrev:En liten ledtråd om hur mycket arbete som lagts på den.
...
Bild


    Hmm.. imponerande bygge och en intressant personbil!
    Får man fråga - varför?

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav volvo_viking » 19 apr 2008, 18:31

Vill bara poängtera att bilen inte är en gammal stabare. Skåpet är handbyggt och nytt.

Varför vad? Fördjupa frågan.
/J
volvo_viking
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 17 apr 2008, 17:15

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav Stellan » 19 apr 2008, 18:37

Jag är lite nyfiken på hytten...är det någon modell som kronan hade som standard? De vikingar jag sett har alltid haft en kortare hytt i militärt utförande.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav Henrik K » 19 apr 2008, 19:18

Det liknar den som var på Blocket ju. Till salu för 37000:-

Kan ha fel. hittar inte annonsen i dag. I går var den på blocket i alla fall men inte i dag.
Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
Henrik K
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 11 mar 2008, 21:13
Ort: 4 mil Söder om Kalmar

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav Anders » 19 apr 2008, 19:44

Stellan skrev:Jag är lite nyfiken på hytten...är det någon modell som kronan hade som standard? De vikingar jag sett har alltid haft en kortare hytt i militärt utförande.

/Stellan


Det är kustartilleriets hytt. Har för mig att det var för att kunna plocka med sig kanonbesättningen i bilen. Har även sett en holländsk Viking dragbil som hade den som sovhytt, men det är väl antagligen en tämligen udda konstruktion.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav volvo_viking » 19 apr 2008, 20:35

Det stämmer att det var Marinen som köpte in de här bilarna. Hytten bar då sex personer. Den här typen av hytt såldes för dyra pengar till just Holland när försvaret sålde ut sina bilar. Hytten skickades som reservdel på grund av att de var värda mer pengar utomlands. Sen satte man dit en standardhytt på chassiet. Därför finns det få kvar i landet. Har sett tre st på blocket de senaste fem åren.

Bilar med stabshytt finns det ganska gott om. Eftersom jag gillade designen på försvarets stabshytter och för att behålla det tidstypiska har jag lånat mycket från de bilarna. Tittar man noga är det dock mycket som skiljer, speciellt på skåpets upphängning. Försvaret har haft ganska många varianter vad gäller den saken också men min upphängning är gjord så att ramens rörelse delvis hindras. Det betyder att hindertagningsförmågan är kraftigt försämrad men komforten är bra. Som gämförelse kan jag nämna att jag hade ont i ryggen i två veckor efter att ha kört den 20 mil till mitt garage. Nu kör jag den 600 mil på en sommar utan att ha några som helst besvär.
/JAnne
volvo_viking
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 17 apr 2008, 17:15

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav Lars-Gunnar » 20 apr 2008, 23:44

volvo_viking, har du plastframskärmar? Det ser inte riktigt ut? Vad hände med de riktiga skärmarna. Inte var de väl upprostade?

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav volvo_viking » 21 apr 2008, 08:06

Stämmer att det är plastskärmar fram. Som hela hytten och flaket var de upprostade så jag ville ha något som tål lite mer misshandel plus att jag ville kunna sätta utrustning på dem. Dessutom är de bättre att stå på och lättare. Innerskärmarna är lite mer heltäckande. Dessutom tycker jag bilen ser trevligare ut nu. Den ser så ledsen ut med originalskärmar.
volvo_viking
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 17 apr 2008, 17:15

Re: Volvo Viking terräng, expeditionsutrustad.

Inläggav volvo_viking » 21 jun 2008, 10:00

Bilen är såld. The vehicle is no longer for sale.

Thank you for your interest!
/Jan
volvo_viking
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 17 apr 2008, 17:15


Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster