Scania-Vabis Skakfyra Plogbil

Mitt speciella intresse av Scania-Vabis Skakfyror (och för den delen även av Scania-Vabis bilar tillverkade under eller cirka 10 år före andra världskriget) gjorde att jag kontaktade säljaren av den här bilen för att åtminstone försöka få fram lite mer uppgifter till min "Skakfyra"-databas som numera snart omfattar cirka 1300 fordon tillverkade mellan 1944-1959 (även ibland som 1960-års modell).
http://www.blocket.se/vi/47635873.htm
Bilen visade sig vara en Scania-Vabis L5146A-110 f.d. militärbil och den verkar vara i utmärkt skick.
Chassinumret säger mig att bilen tillhörde en leverans till det svenska försvaret 1958.
Här är några fler bilder på bilen.
Det finns ytterligare ett par bilar bevarade från denna leverans till försvaret, bl.a. en i Dalarna, en på Militärmuseum i Hässleholm samt en som blivit exporterad till Holland.
Några av dessa bilar var försedda med gengasaggregat, bl.a. den i Hässleholm, men nog inte alla fordonen i leveransen.
(Innan tillverkningen av L51-modellen lades ned, blev det ännu en leverans till Armen 1959 på 50 bilar som alla var gengasdrivna för att kunna utbilda rekryter i gengasdrift.)
// Kjell N
http://www.blocket.se/vi/47635873.htm
Bilen visade sig vara en Scania-Vabis L5146A-110 f.d. militärbil och den verkar vara i utmärkt skick.
Chassinumret säger mig att bilen tillhörde en leverans till det svenska försvaret 1958.
Här är några fler bilder på bilen.
Det finns ytterligare ett par bilar bevarade från denna leverans till försvaret, bl.a. en i Dalarna, en på Militärmuseum i Hässleholm samt en som blivit exporterad till Holland.
Några av dessa bilar var försedda med gengasaggregat, bl.a. den i Hässleholm, men nog inte alla fordonen i leveransen.
(Innan tillverkningen av L51-modellen lades ned, blev det ännu en leverans till Armen 1959 på 50 bilar som alla var gengasdrivna för att kunna utbilda rekryter i gengasdrift.)
// Kjell N