Sida 1 av 1

Volvo L249X

InläggPostat: 09 jun 2013, 21:28
av flak
Denna mobilkran byggd på en Volvo lastvagn står verkligen illa till...så ursäkta den dåliga mobilbilden men man ser iallafall hur den ser ut...på en höft
Ägare Ove Mattsson Bromölla enligt typskylt..och texten på dörrarna lyder KSAB ? vad nu det betyder...
panasonic oo1.jpg
panasonic oo1.jpg (21.31 KiB) Visad 9602 gånger

Re: Volvo L249X

InläggPostat: 09 jun 2013, 21:35
av Anders Ason
KSAB = Kristianstads Sotnings AB ?

http://www.ksab.se/

Re: Volvo L249X

InläggPostat: 09 jun 2013, 21:44
av flak
Det skulle det kunna vara...möjligen för borttagning av gamla oljetankar men den verkar i grövsta laget för det syftet om inte tankarna är fulla=)
Tack Anders!

Re: Volvo L249X

InläggPostat: 16 jun 2013, 16:12
av Micke Lund
Är stötfångaren fin så är jag intresserad av den

Re: Volvo L249X

InläggPostat: 17 jun 2013, 00:01
av S-V L44
Micke Lund skrev:
Är stötfångaren fin så är jag intresserad av den

Jag vet att du eftersökt en stötfångare till din boggiebil vid tidigare tillfälle.
En kanske dum fråga, är inte stötfångaren någotsånär lika när det gäller de tyngre Rundnosarna, eller är 245:ans unik för modellserien?

Jag har en Volvo L249 V från 1952 Epa-registrerad men som numera är ur bilregistret.
Jag är nog inte beredd att skrota bilen än utan hade tänkt försöka göra vid den om jag får tid över. Det är hytten som är värst åtgången. Min bil levererades f.ö. till AB Zinkgruvor i Falun när den var ny, så hyttfabrikatet är tills vidare okänt, men stötfångaren ser väl ut att vara OK än om den är något deformerad på sina ställen.

Volvo L249 V - 1952 - Stötfångare.JPG
Volvo L249 V - 1952 - Stötfångare.JPG (147.17 KiB) Visad 9453 gånger

Jag lägger in bilden så att andra kan känna igen hur den bör se ut.

// Kjell N

Re: Volvo L249X

InläggPostat: 17 jun 2013, 16:27
av Marie Almgren
Hejsan!

Jag borde kanske börja en ny tråd, men jag har en fråga om just L249X och om någon av er vet vad den högsta tillåtna släpvikten var godkänd för detta ekipage? Alternativt undrar jag om någon av er har koll på vad de släpvagnsdrag VBG 100 som monterades på ett antal Titaner åt vägstyrelsen 1954 var godkända för för vikt?

Tusen tack för all möjlig hjälp i frågan!

Hälsar Marie
(marie.almgren@consultant.volvo.com)

Re: Volvo L249X

InläggPostat: 19 jun 2013, 08:18
av flak
Ja du inte en aning för hur kollar man det om man inte har moderna registreringspapper på en L249
Dom gamla dokumenten säger ju inget om släpvagn eller drag, förutom exempelvis krokkoppling som denna L249 årsmodell 1952.
Hoppas något har koll på detta.
Gustavssons.jpg
Gustavssons.jpg (115.95 KiB) Visad 9384 gånger

Det här är det närmaste jag kommer en av Statens Vattenfallsverk Volvo L388 TL 1954 men den har Junekoppling?
78 001.jpg
78 001.jpg (126.15 KiB) Visad 9384 gånger

78 002.jpg
78 002.jpg (105.94 KiB) Visad 9384 gånger

78 003.jpg
78 003.jpg (119.4 KiB) Visad 9384 gånger

Re: Volvo L249X

InläggPostat: 20 jun 2013, 19:24
av Micke Lund
Alla stötfångarna verkar vara lika buliga som den jag har :roll: Vet inte hur det är mellan de olika modellerna,tror att de är lika.

Re: Volvo L249X

InläggPostat: 20 jun 2013, 20:43
av S-V L44
Micke Lund skrev :
Alla stötfångarna verkar vara lika buliga som den jag har :roll:


Det kan nog vara så. Det är lika illa med äldre Scania-Vabis. I princip alla stötfångare är mer eller mindre knäckta.
Men det går ju att rikta upp och svetsa.

// Kjell N.