Sida 1 av 1

Scania 135hk säljes eller bytes

InläggPostat: 15 dec 2012, 21:16
av magirus
komplett med generator och vakuumpump o koppling. :D
t.ex luftkompressor, metallsvarv eller annat användbart

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 15 dec 2012, 21:18
av Lasse Hsand
Vad heter en sådan motor?

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 15 dec 2012, 21:23
av magirus
vet int, kan kolla i morron.
Vill du köpa?
Den ska enligt säker källa vara en Malte Månsson renovering.

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 15 dec 2012, 21:42
av Lasse Hsand
Bara onödigt nyfiken!!

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 15 dec 2012, 21:44
av magirus
De ska man va annars får man inget veta :D :idea:

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 16 dec 2012, 19:48
av bilobuss
Motortypen i "135-or" är oftast D 622 i direktinsprutat utförande. I förkammarutförande var det D 604 :)

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 17 dec 2012, 00:25
av S-V L44
De sexcylindriga förkammardieslarna hette antingen D604 eller D606 beroende på om insprutningspumpen satt på höger respektive vänster sida.
De sexcylindriga direktinsprutade dieselmotorerna hette antingen D610 eller D620 om insprutningspumpen satt på vänster respektive höger sida.
Placeringen av insprutningspumpen skiljde bl.a. mellan lastbil och buss.
D606 respektive D610 var företrädesvis installerade i bussar.

Alla dessa motorer hade effekten 135 hk förutom tidiga D600 förkammardieslar från åren 1946-48 som hade ett något lägre effektuttag, endast 130 hk.
Båda motortyperna förekom även i utförande för bensindrift. Då hade de beteckningen B (som Bensin) före numret istället för D (som Diesel).
Effektuttaget på bensinmotorn var 140 hk under 1940-talet och ökade senare till 150 hk. Bensinmotorer ur dessa motortyper är i sanningens namn ytterst få, men bensinmotorerna var populära för brandfordon speciellt då förkammardieslarna krävde en halv minuts uppvärmningstid för glödstiften.

Benämningarna ovan avser endast grundtyp.
Det förekommer sedan exaktare benämningar som t.ex. D604/3 eller D622.

// Kjell N

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 17 dec 2012, 07:41
av Kjell T
Sexcylindriga motorer med insprutningspumpen på vänster sida torde ha använts i högerstyrda bussar för bla hemmamarknaden. Hur var det egentilgen med "B-et" för bensinmotorerna, förekom det verkligen på den tiden när motorerna tillverkades?

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 18 dec 2012, 21:38
av S-V L44
Kjell, du har nog rätt att "B:et" inte finns med i den officiella motorbeteckningen för bensinmotorerna.
I reservdelskatalogen för berörda motorer står endast 402 och 606 för bensinmotorerna, medan alla dieselmotorerna börjar med ett "D".
Om man kikar i t.ex. Björn-Eric Lindhs Scania Fordonshistoria så finns "B:et" däremot medtaget, men hans litteratur är ju inte helt Scania-officiell.
Men man kan väl ändå konstatera att ett "B" före motortypen undviker eventuella missförstånd.

En intressant observation är att de fåtal L60-chassier från början av 1950-talet som var försedda med bensinmotorer faktiskt hade en "gammal" motortyp baserad på 604 resp 606-motorn (eller B604 resp B606 - om man nu föredrar att kalla den så).
Någon B610 eller B620-motor fanns ju inte.

// Kjell N

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 20 dec 2012, 14:59
av Säters El-kvarn
Vilken sida satt pumpen på?
Vad är priset på motorn?

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 20 dec 2012, 15:59
av Kjell T
Att det inte fanns någon 610/620 är inte så märkligt. Dieselmotorerna D400-D600-D800 var förkammarmotorer och D610/620 var direktinsprutade med annan utformning av kovtopp och cylindertopp. En förkammarmotor kunde byggas om till direktinsprutad för att få bla lägre bränsleförbrukning och längre livslängd genom att byta kolvar, toppar och insprutare. Vevaxeln hade för dessa 136mm slaglängd.

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 21 dec 2012, 09:42
av S-V L44
Kjell, jag är väl medveten att t.ex. motorblock (om man undantar blocket som var gjutet i Silumin) och vevaxel är identiska mellan förkammarmotorn och den direktinsprutade motorn, vilket skulle kunna möjliggöra ombyggnad.
Men utfördes sådana ombyggnader verkligen? Ensklida fall kanske, men säkert inte i någon större skala trots vinster i form av lägre bränsleförbrukning och betydligt längre livslängd.
De uppgraderingar som jag sett vid studier av drygt 1200 skakfyror är att man helt enkelt bytt motorn i ett äldre chassi så att t.ex. en 2L12 uppgraderats till en L43.
Man kan se uppgraderingen på motornumret. För det var väl inte så att man satte ett nytt motornummer på en ombyggd, uppgraderad motor?

// Kjell

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 21 dec 2012, 12:29
av Kjell T
Hur allmänt det var med ombyggnad av förkammarmotorer till direktinsprutad vet jag inte, jag har sett en 6:a som var ombyggd. Det finns nämnt i någon gammal bok, troligen Teknos Dieselmotorer från 50-talet.

Re: Scania 135hk säljes

InläggPostat: 08 jan 2013, 22:49
av magirus
Ingen som behöver en fullt fungerande motor som heter D622?
EDIT:
Motorn såld.