Scania 135hk säljes eller bytes

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania 135hk säljes eller bytes

Inläggav magirus » 15 dec 2012, 21:16

komplett med generator och vakuumpump o koppling. :D
t.ex luftkompressor, metallsvarv eller annat användbart
Senast redigerad av magirus 09 feb 2013, 23:58, redigerad totalt 1 gång.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav Lasse Hsand » 15 dec 2012, 21:18

Vad heter en sådan motor?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav magirus » 15 dec 2012, 21:23

vet int, kan kolla i morron.
Vill du köpa?
Den ska enligt säker källa vara en Malte Månsson renovering.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav Lasse Hsand » 15 dec 2012, 21:42

Bara onödigt nyfiken!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav magirus » 15 dec 2012, 21:44

De ska man va annars får man inget veta :D :idea:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav bilobuss » 16 dec 2012, 19:48

Motortypen i "135-or" är oftast D 622 i direktinsprutat utförande. I förkammarutförande var det D 604 :)
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav S-V L44 » 17 dec 2012, 00:25

De sexcylindriga förkammardieslarna hette antingen D604 eller D606 beroende på om insprutningspumpen satt på höger respektive vänster sida.
De sexcylindriga direktinsprutade dieselmotorerna hette antingen D610 eller D620 om insprutningspumpen satt på vänster respektive höger sida.
Placeringen av insprutningspumpen skiljde bl.a. mellan lastbil och buss.
D606 respektive D610 var företrädesvis installerade i bussar.

Alla dessa motorer hade effekten 135 hk förutom tidiga D600 förkammardieslar från åren 1946-48 som hade ett något lägre effektuttag, endast 130 hk.
Båda motortyperna förekom även i utförande för bensindrift. Då hade de beteckningen B (som Bensin) före numret istället för D (som Diesel).
Effektuttaget på bensinmotorn var 140 hk under 1940-talet och ökade senare till 150 hk. Bensinmotorer ur dessa motortyper är i sanningens namn ytterst få, men bensinmotorerna var populära för brandfordon speciellt då förkammardieslarna krävde en halv minuts uppvärmningstid för glödstiften.

Benämningarna ovan avser endast grundtyp.
Det förekommer sedan exaktare benämningar som t.ex. D604/3 eller D622.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav Kjell T » 17 dec 2012, 07:41

Sexcylindriga motorer med insprutningspumpen på vänster sida torde ha använts i högerstyrda bussar för bla hemmamarknaden. Hur var det egentilgen med "B-et" för bensinmotorerna, förekom det verkligen på den tiden när motorerna tillverkades?
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav S-V L44 » 18 dec 2012, 21:38

Kjell, du har nog rätt att "B:et" inte finns med i den officiella motorbeteckningen för bensinmotorerna.
I reservdelskatalogen för berörda motorer står endast 402 och 606 för bensinmotorerna, medan alla dieselmotorerna börjar med ett "D".
Om man kikar i t.ex. Björn-Eric Lindhs Scania Fordonshistoria så finns "B:et" däremot medtaget, men hans litteratur är ju inte helt Scania-officiell.
Men man kan väl ändå konstatera att ett "B" före motortypen undviker eventuella missförstånd.

En intressant observation är att de fåtal L60-chassier från början av 1950-talet som var försedda med bensinmotorer faktiskt hade en "gammal" motortyp baserad på 604 resp 606-motorn (eller B604 resp B606 - om man nu föredrar att kalla den så).
Någon B610 eller B620-motor fanns ju inte.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav Säters El-kvarn » 20 dec 2012, 14:59

Vilken sida satt pumpen på?
Vad är priset på motorn?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav Kjell T » 20 dec 2012, 15:59

Att det inte fanns någon 610/620 är inte så märkligt. Dieselmotorerna D400-D600-D800 var förkammarmotorer och D610/620 var direktinsprutade med annan utformning av kovtopp och cylindertopp. En förkammarmotor kunde byggas om till direktinsprutad för att få bla lägre bränsleförbrukning och längre livslängd genom att byta kolvar, toppar och insprutare. Vevaxeln hade för dessa 136mm slaglängd.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav S-V L44 » 21 dec 2012, 09:42

Kjell, jag är väl medveten att t.ex. motorblock (om man undantar blocket som var gjutet i Silumin) och vevaxel är identiska mellan förkammarmotorn och den direktinsprutade motorn, vilket skulle kunna möjliggöra ombyggnad.
Men utfördes sådana ombyggnader verkligen? Ensklida fall kanske, men säkert inte i någon större skala trots vinster i form av lägre bränsleförbrukning och betydligt längre livslängd.
De uppgraderingar som jag sett vid studier av drygt 1200 skakfyror är att man helt enkelt bytt motorn i ett äldre chassi så att t.ex. en 2L12 uppgraderats till en L43.
Man kan se uppgraderingen på motornumret. För det var väl inte så att man satte ett nytt motornummer på en ombyggd, uppgraderad motor?

// Kjell
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav Kjell T » 21 dec 2012, 12:29

Hur allmänt det var med ombyggnad av förkammarmotorer till direktinsprutad vet jag inte, jag har sett en 6:a som var ombyggd. Det finns nämnt i någon gammal bok, troligen Teknos Dieselmotorer från 50-talet.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania 135hk säljes

Inläggav magirus » 08 jan 2013, 22:49

Ingen som behöver en fullt fungerande motor som heter D622?
EDIT:
Motorn såld.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt


Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster