Sida 2 av 2

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

InläggPostat: 27 nov 2014, 21:29
av Anders Ason
Vad har hänt med bilen sedan?

Wasa hade faktiskt en knäckebrödsfabrik i Linköping förr (mittemot SAAB, vid Braskens Bro), d v s innan jag flyttade dit. Men den lilla gården jag bor på började tidigt specialisera sig på svinuppfödning och då hämtades det trasiga knäcke till foder.

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

InläggPostat: 27 nov 2014, 22:48
av Snabbe F82
Snabbe, starke, trygge är olika tottalvikter.

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

InläggPostat: 27 nov 2014, 22:56
av Lars-Gunnar
Trist att dt inte finns någon klämmig reklam på distributionsbilarna idag. Det går ju inte då de kör åt många. Antar att Wasabröd ägdes av fabriken och då kunde man ha reklam som höll.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

InläggPostat: 27 nov 2014, 23:30
av Snabbe F82

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

InläggPostat: 06 dec 2014, 14:20
av Böll
Står en likadan hos Thomas Terräng....husbil byggd på nån lant buss.

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

InläggPostat: 06 dec 2014, 18:08
av mats-oh
Hej.
Ingen expert på området men Snabbe=Bensin V8an på 120HK cirka 3 tons lastförmåga och uppbockad ram vid bakaxeln....sena exemplar gick att få med Ford dieselfyra på 65 HK.
Trygge=bensin V8an på 120 HK cirka 5 tons lastförmåga och rak ram. Kanske något besläktad med Volvo Brage?? Sena exemplar finns också med Fords diesel fyra på 65 HK.
Senare fick dom perkinsdieseln på 80HK. Fast då hette dom ju F82 och F83.
Sista länken blev F82S och F83S med svart plastgrill och växelspaken placerad bredvid föraren istället för den jättelånga J formade som kom upp i bakkant i hytten.
Vad jag förstår det så vad det väl inte ovanligt att Tryggen hade norrlandsväxel också.
Unikt på Snabbe/Trygge F82/f83 var väl också den tvåekrade bakelitratten med "fingergrepp" på ekrarna.