Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

Inläggav Anders Ason » 27 nov 2014, 21:29

Vad har hänt med bilen sedan?

Wasa hade faktiskt en knäckebrödsfabrik i Linköping förr (mittemot SAAB, vid Braskens Bro), d v s innan jag flyttade dit. Men den lilla gården jag bor på började tidigt specialisera sig på svinuppfödning och då hämtades det trasiga knäcke till foder.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

Inläggav Snabbe F82 » 27 nov 2014, 22:48

Snabbe, starke, trygge är olika tottalvikter.
Snabbe F82
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 maj 2012, 10:59

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

Inläggav Lars-Gunnar » 27 nov 2014, 22:56

Trist att dt inte finns någon klämmig reklam på distributionsbilarna idag. Det går ju inte då de kör åt många. Antar att Wasabröd ägdes av fabriken och då kunde man ha reklam som höll.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

Inläggav Snabbe F82 » 27 nov 2014, 23:30

Snabbe F82
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 maj 2012, 10:59

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

Inläggav Böll » 06 dec 2014, 14:20

Står en likadan hos Thomas Terräng....husbil byggd på nån lant buss.
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Volvo Snabbe Varubil med skåp. SKÄNKES

Inläggav mats-oh » 06 dec 2014, 18:08

Hej.
Ingen expert på området men Snabbe=Bensin V8an på 120HK cirka 3 tons lastförmåga och uppbockad ram vid bakaxeln....sena exemplar gick att få med Ford dieselfyra på 65 HK.
Trygge=bensin V8an på 120 HK cirka 5 tons lastförmåga och rak ram. Kanske något besläktad med Volvo Brage?? Sena exemplar finns också med Fords diesel fyra på 65 HK.
Senare fick dom perkinsdieseln på 80HK. Fast då hette dom ju F82 och F83.
Sista länken blev F82S och F83S med svart plastgrill och växelspaken placerad bredvid föraren istället för den jättelånga J formade som kom upp i bakkant i hytten.
Vad jag förstår det så vad det väl inte ovanligt att Tryggen hade norrlandsväxel också.
Unikt på Snabbe/Trygge F82/f83 var väl också den tvåekrade bakelitratten med "fingergrepp" på ekrarna.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Föregående

Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster